Spelrum
Giraffen52
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade76
Mobilspel
Pågående18 942

Forumkategorier

Användare Inlägg  
petidin2011-06-16 19:42
Antal inlägg: 94

Men... att bajsa i någons trädgård samt slå sönder saker, är det verkligen något som människor gör sig "förtjänta av"?

wertigo2011-06-16 19:46
Antal inlägg: 172

Men visst är det rätt så många som struntar i själva sakfrågan? Jag tror ingen som försvarar studenternas rätt till party skulle vara särskilt glad om samma studenter stod utanför deras trädgård o skränade, sket i deras trädgård o vandaliserade möblerna.
Visst kan dom partaja, men man måste ju inse när man går över gränsen för hur man ska bete sig.

bosse_s2011-06-16 19:49
Antal inlägg: 366

Wertigo, jag har ingen trädgård. De kan ju alltid klättra upp och skita på balkongen då, men det har inte hänt ännu.

Ronny822011-06-16 19:49
Antal inlägg: 109

Ja, de är värda ett hederligt kok stryk. Att fira att man gått ut någon menlös linje som en apa kan klara av är inget att skryta över och bli dyngrak över.

raringen2011-06-16 19:56
Antal inlägg: 323

Varför blanda ihop OM man är förtjänt av att fira med HUR man firar. Säkert är sista kvällen med gänget viktig men att låta sitt firande gå ut över privatpersoner är aldrig okej. Att vandalisera, skita ner och hänsynslöst störa är respektlöst. Respekt är en fråga om mognad och det ska man ha så mycket av i den åldern redan att man fattar var gränsen går.

wertigo2011-06-16 20:00

Men nu handlar det inte specifikt om dig bosse_s. Massor av saker handlar inte om dig trots att du kanske önskar det.

Nu handlar det om svinaktiga studenter som beter sig illa, och framför allt inte hos dig

163702011-06-16 20:01
Antal inlägg: 61

By the way...finns det fler som fått sina gräsmattor använda som toalett?

bosse_s2011-06-16 20:02

Det här liknar på något vis fotbollshuligandebatten.. . Ett antal drägg sabbar för andra och drar skam över sporten och får människor att kategoriskt betrakta fotbollssupportrar som ligister och bråkmakare.

Av fler än 100 000 studenter i vårt land, klart som fan att det går överstyr för en del och de skiter i trädgårdar och moonar inför mormor och morfar innan de kaskadspyr i någons brevlåda. Jag tvivlar på att de som beter sig så illa som beskrivs här är procentuellt mycker fler än antalet drägg på ett fotbollsderby, d.v.s. ändå relativt få i förhållande till dem som sköter sig.

Men visst, vi svenskar har ju förkärlek till fyllan och den tar väl inte direkt fram våra bästa sidor. Kanske något för föräldrar att ta ställning till, är det okej att ens barn tar steget ut i vuxenlivet på fyllan?

bosse_s2011-06-16 20:05

wertigo, jag tog det personligt och kände mig i viss mån diskriminerad (i debatten, inte i brist på bajs på gräsmattan alltså!). Enligt flera utsagor i denna tråd är det just avföring i trädgården som är ett exempel på studenternas framfart (i villaområden får jag anta).

Att allt inte handlar om mig förstår jag inte riktigt vad du menar med. Det gör det väl visst!? ;)

wertigo2011-06-16 20:06

Okej då, det är visst om dig allt cirkulerar.

Ronny822011-06-16 20:10

bosse_s tycker det är bra med fekalier i trädgården då det växer bättre då.

meimse2011-06-16 20:30
Antal inlägg: 733

Ansvarslöst av föräldrarna att köpa ut champagne men inte skicka med bajspåsar. Skitdåligt. För övrigt är det inget nytt att det sups i samband med studenten, de är bara så många fler nuförtiden, och som vanligt är det alltid en liten klick, hahaha, som flippar ur. De allra flesta sköter sig. Det som stör mej mest är när de sjunger "För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten fyfaaan va vi e bra!" Urk synnerligen obegåvat. Bättre sång borde en student kunna prestera.

bosse_s2011-06-16 20:34

Med tanke på att spyorna är mer frekventa än bajsningarna så måste jag säga att det är en mer angelägen fråga att diskutera.

Det kan också handla om lokala fenomen. I stan (i stockholm) där jag jobbar fick jag uppleva horder av studenter som hoppat av sina flak och kom springandes i ren panik med orden "var finns det toalett här!?".

Synnerligen väluppfostrat, jämfört med trädgårdsskitarna ute i landet tycker jag.

mats2012011-06-16 20:40
Antal inlägg: 338

No shit...

bajen012011-06-16 20:40
Antal inlägg: 112

ta skiten med ro

Ronny822011-06-16 20:57

hm bajen01 passande nick när vi diskuterar skit.

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-06-16 21:00
Antal inlägg: 732

Höhö

Liltif_Nomad2011-06-16 21:21
Antal inlägg: 369

Jag gillar inte att folk svinar ner oberoende orsak... men, tycker att folk i allmänhet är för känsliga, folk måste få höras lite ibland. Jag håller inte med om festandet MEN jag inser att alla inte kan vara som jag så jag visar tolerans mot dem i hopp om att någon ska visa tolerans mot hur jag lever mitt liv....

Det värsta med studenttraditionerna tycker jag dessutom inte är det som åskådarna utsätts för, utan vad de själva går igenom. I varje klass kanske några få gillar att festa hårt och leva ut... Hälften kanske tycker att det är kul bara för den gången eller festa lite mer kontrollerat.

Men sedan finns de dem som inte alls gillar detta men det är enorm social press på dessa att hänga på, fastän det inte är deras stil. Minns "min" student (som jag inte var med på, avslutade mina studier på annan ort"), de gjorde en stor grej att tjata i sprit i en tjej som ALDRIG druckit och var IOGT-are. Dessutom hörde det till att alla drack champange inne på skolan innan de "kom ut".

Hur 17 kan man ens tillåta alkohol på skolområdet med total vetskap om det... och dessutom låta ungdomar som inte har åldern inne dricka inne i skolan???

Nä, fest i all ära men lite ordning får det vara. Samt att pressen på de som inte vill festa måste BORT.

Gunilla _2011-06-16 21:40
Antal inlägg: 4425

Jag fick känslan att ts tycker att själva studentfirandet numer är synonymt med svineri = studenter i gemen är svin..? Kanske det helt enkelt är skillnad på var man bor? Senaste studenterna jag bevittnat har inte varit mer än fruktansvärt skräniga. Har nog inte ens sett/hört ett flak med högtalare.

Håller dock, naturligtvis, med om att vandalisering, att använda gräsmattor som avträde eller spy på dem (eller i brevlådor för all del :p) är helt galet men jag har svårt att tro att det är något mer vanligt förekommande under en student än vilken fredags-/lördagskväll eller Finlandsresa som helst... Om än att det är fler folk i farten just dessa tre(?) kvällar/år.

Fö är studenter på sitt 19e år och har rätt att supa skallen av sig (om än, via egna inköp, med svagare drycker vilket inte direkt föranleder problemet men, å andra sidan, är bara krogen öppen så...).

bosse_s2011-06-16 22:02

exakt gunilla! Ta en promenad på götgatan i stockholm en tidig lördag morgon vilken helg som helst under året, så får man lite perspektiv på den "skada" som studenterna skulle göra under en veckas "flakkaos" i stan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?