Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 84 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SkySpy_ | 2011-08-11 23:52 | |
![]() | Snus är bra mot allt. | |
| Mindymoo | 2011-08-12 01:39 | |
![]() | Snus och brännvin, så går man säker för mycket skit. Man får t ex inga ohygieniska pussar. Allvarligt; den artikel (eller vad det ska kallas) som länkas till i början av tråden är skriven av en kille som jag själv inte litar på alltför mycket. Han har bl a spridit missuppfattningen att drottning Elizabeth II äger största delen av jordens yta. Brittiska kronan är inte samma sak som drottningen. Obama äger inte hela USA:s yta heller. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-08-14 11:40 | |
![]() | Glöm inte att ta bort den lilla foliehatten på den nya tandkrämstuben innan ni använder den. | |
| ANDERStG | 2011-08-14 11:51 | |
![]() | cr hade en aha-upplevelse när hon öppnade en ny tub efter en dåsig söndagförmiddag. :) | |
| Geckoo | 2011-08-14 12:39 | |
![]() | När jag borstar tänderna spottar jag ut tandkrämen, jag äter den inte och får den inte i mig. Det enda sättet jag behåller den på ar att tandemaljen tar in den vilket jag är glad för. Fluor ÄR bra fär tänderna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-14 12:52 | |
![]() | mina barn har inte fått skölja flour i skolan för att det är giftigt,Geckoo lite blir kvar varge dag och det är inte bra,i södra Finland var det för mycket natuligt flour i vattnet så att det förstörde tänderna och dom fick bruna fläckar | |
| Jack_Sparrow | 2011-08-14 13:05 | |
![]() | Håller fullt med Geckoo. Flour är bra för tänderna, VARFÖR skulle det vara dåligt om man bara tar det i måttliga mängder??? I större mängder är det ju farligt men i så små som det finns i te.x tandkräm? | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-08-14 13:53 | |
![]() | undrar mest över hur pyttesmå och värdelösa alla tandkrämer måste varit förr, det är ju alltid "nu 20% mer" och "ny förbättrad effekt" på dem. jag minns inte att de var pyttesmå och värdelösa när jag var barn så något är det ju som inte stämmer. | |
| gröne Yoda | 2011-08-14 14:32 | |
![]() | Jag använder Zendium, men förutsätter att skillnaderna mellan innehåll i olika tandkrämer är små. Då jag läser innehållsförteckningen står fluor INTE med som ingrediens. Däremot innehåller den natriumfluorid. Alltså en förening med helt andra egenskaper än fluor. Jag är inte kemist, men fluor har lika många valenselektroner som klor, så jag skulle gissa på att natriumfluorid är ganska likt natriumklorid, alltså vanligt koksalt. Säkert finns vissa skillnader som gör att man föredrar natriumfluorid framför natriumklorid. Ska man ge sig på att tandkräm innehåller en kemisk förening som innehåller fluor vore det nog lika vettigt (dvs vansinnigt) att ge sig på alla produkter som innehåller salt, en kemisk förening som innehåller natrium, som i ren form exploderar vid kontakt med vatten... | |
| rjn | 2011-08-14 14:45 | |
![]() | Ett mycket bra inlägg av zandvoort. Om alla tog tillvara den info. som ges i det inlägget så behöver det inte diskuteras mer om fluorens vara eller icke vara. Lagom dos är bäst. Inte bara när det gäller tandkräm. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-14 17:06 | |
![]() | Jag önskar inte gå i diskussion i ämnet, men kan ändå inte låta bli att ”slänga in” några tankar: Det _kan_ vara knepigt att ha (den lilla?) mängden som argument FÖR fluorens vara och för dens ofarlighet i tandkrämer. För när ett enstaka ämne har isolerats ur sitt naturliga sammanhang (eller helt framställts på kemisk väg) och därefter tillförs mänskokroppen - som ensamt ämne eller ihopblandat med andra ämnen – så kan det tänkas att ämnet påverkar kroppen på ett – åtminstone delvis – annat (läs; icke önskvärt) sätt än det skulle ha gjort om det hade tillförts kroppen i sin naturliga form. Och detta kan gälla även helt vanliga, ”harmlösa” ämnen, och redan förvånansvärt små ”mikromängder” kan alltså påverka och till och med ge starka (återigen; icke önskvärda) reaktioner i kroppen. Och vill man, så kan man också slänga en tanke på halveringstiden för en del av de ämnen som finns i tandkrämer. - Sen är det förstås en aspekt också att vi kanske ska sålla en del bland all den mängden information vi matas med (för att inte helt däcka ihop av livets olika ”farligheter”), men å andra sidan, ju mindre vi vet, ju mer begränsas vi i våra valmöjligheter. – Ett faktum som många gånger också kan vara svårt att bortse ifrån. ……………………………… Och apropå det om lakrits och ammoniumklorid (som någon här skrev om), så finns det några saker till som kan vara bra att känna till: www.svd.se/nyheter/i...37 4582.svd - Så älskar man lakrits kan det vara en fördel att vara carnivor för att därmed lättare kunna förhindra risken för B12-brist. ^^ | |