Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
miss evelyne2011-08-02 22:37
Antal inlägg: 467

petidin.. vad bra att jag inte dricker då och bor utanför campus just för att slippa festandet ^^
Jag funderade på att gå med i den kursen men var osäker på om den var värd det. Fast kanske ska titta närmre på den =)
jag dricker inte kaffe men té är bra =) har en liten fin termos så det är check ^^

petidin2011-08-02 22:45
Antal inlägg: 94

Ja, det tycker jag verkligen att du ska gå på. Den kursen hjälpte mig oerhört mycket under min studietid. Ifall du inte orkar göra några uppgifter som kursen ibland kan kräva så kan du gå dit ändå och bara lyssna på föreläsningarna och inte skriva upp någon närvaro.

miss evelyne2011-08-02 22:52

okej... men jag har nog förmycket pliktetik för att inte göra uppgifterna och så. Men det var ju en lösning jag itne vetat innan =)

miss evelyne2011-08-03 12:38

Så.. nu har jag fått massa tips... men hur gör man med grannarna? bara hej jag är elin och ska bo här? Känns så stelt...

petidin2011-08-03 12:59
Antal inlägg: 94

Knacka på och be att få låna ett random verktyg, passa gärna på att låna något du faktiskt behöver, och så kan du passa på att säga att du flyttar in.
Annars kan du strunta i att hälsa och istället titta skeptiskt på dem när de går förbi i trapphuset samt sätta upp arga lappar i tvättstugan när tillfälle ges.
Beror ju lite på vad du vill ha för kontakt.

miss evelyne2011-08-03 18:13

petidin... Haha sista lät ju i ju för sig väldigt roande XD

nettan232011-08-03 18:22
Antal inlägg: 4086

Följ reglerna i tvättstugan, kan bli ett j_vla tjafs annars!

Köp kläder/saker på loppis

Ät hemma hos andra så ofta du kan och gör mkt eget. Storkok, lådor, kolla billiga maträtter på Tasteline.

Finns massa tips, men allvarligt har du 8000 kr i månaden plus bostadsbidrag? så lär det vara lugnt.

miss evelyne2011-08-03 18:27

nettan... jo dom har tyvärr inte riktiga kodnyckellås till tvättstugan utan gamla system så jag måste vara jätte super noga.

Haha där sket det sig med maten. känner inte nån i borås än XD men det kanske kommer så småningom.
Tasteline läggs till i lista.

jag är inte säker än på vad jag har riktigt. men tror runt 8000. 4500 blir det ju kvar efter hyra... så el vet jag itne vad jag ska räkna på och sen internet.. så blir det ju mat och kläder hygienartiklar kvar. och studentlitteratur

Tess 082011-08-03 19:35
Antal inlägg: 18003

www.csn.se/hogskola/...op p-heltid

Här står det lite om studielån (om du nu inte redan lusläst :P)

miss evelyne2011-08-03 19:37

jo tack. hade inte siffrorna i huvudet. har löst allt sånt i alla fall =)

Njura12011-08-03 20:00
Antal inlägg: 20

Durkslag är bra att ha till pastan. Pasta = billig mat :) lycka till!

Megaherz2011-08-03 20:13
Antal inlägg: 3304

Som någon sa, det är massa småsaker man gärna glömmer som man får skaffa med tiden, saker som galgar, krokar, skärbräda, potatisskalare, durkslag..

miss evelyne2011-08-03 20:46

just ja.. durkslag måste jag fixa.. =O Pasta e super ^^ Tack njura =)

miss evelyne2011-08-03 20:47

mgahertz... oj... galgar har jag en del.. men shit :O jag har ingen häng-garderob =O skärbräda har jag ^^ potatisskalare står på inköpslistan =)

Tinna2011-08-03 23:41
Antal inlägg: 20250

Tur du flyttar till Borås.
Bornet är ett av Sveriges billigaste elbolag, och CityGross i Borås är tydligen Sveriges billigaste affär. ^^

Tinna2011-08-03 23:43
Antal inlägg: 20250

Angående böckerna och mina erfarenheter av Högskolan i Borås, så köp inte kurslitteratur.
Kolla på biblioteket, och kopiera.
(Jaja, man får inte kopiera, men vaddå..) :P

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-03 23:50
Antal inlägg: 620

Skaffa inte pojkvän. De är odugliga innan 25 och rätt dyra att hålla reda på.

Gilena2011-08-04 00:07
Antal inlägg: 7250

Det är billigare att hyra en större lägenhet och vara flera som delar. Om man kan tänka sej att dela lägenhet med någon annan än en "respektive", så kan det förutom det ekonomiska vara ganska trevligt också!

Giddy2011-08-04 01:29
Antal inlägg: 315

Vill önska dig ett stort lycka till! Spännande att flytta hemifrån. Det låter som att det kommer gå bra för dig, både med flytten och skolan. :)
Kan inte komma på något bra tips, du har ju fått så många av dom tips som jag tänkte ge. :) Men skriver några tips ändå, med risk för upprepning (orkar inte läsa igenom alla svar som du fått) ;-)

Som en del har skrivit, hoppa över utematen. Man tjänar verkligen massor på att göra storkok och matlådor. Köp stora förpackningar av t ex ris, pasta, tvättmedel osv. Kyckling, köttfärs och sånt ska man passa på att köpa när det är extrapris och sen frysa in. Då kan du få riktigt mkt mat, utan att det blir så dyrt.
Tallrikar, glas och kastruller mm skrev du väl att du har? Annars säljer bl a IKEA start-paket med sånt.

Och som många andra skrivit så är secondhand-affärer toppen! Man kan hitta många saker i nyskick där till en billig peng. Dessutom kan man få tag i skålar, prydnadssaker och annat där, som ingen annan har. :)

Ta med mackor/matlåda till skolan, istället för att köpa mat där.
Låna böcker på biblioteket, det är många som gör så. På Universitetet här i stan så fixar dom så man kan låna från andra delar av landet. Så är det säkert på din högskola också.
Precis innan skolan börjar så brukar många annonsera i tidning/nätet/lapp på skolan där dom säljer sina begagnade böcker. Man behöver oftast inte ha den allra senaste utgåvan.

Som någon skrev, så kolla upp alla studentrabatter! Många caféer/restauranger/affär er/gym/hotell har rabatter, men dom annonserar inte om det.

Giddy2011-08-04 01:34
Antal inlägg: 315

När man flyttar så glömmer man ofta köpa en del småsaker, som decilitermått, litermått, korkskruv, glödlampor, batterier o massa annat. Men ta en runda på t ex IKEA's köksavdelning, så blir du nog påmind om det mesta som man kan behöva. :)

Angående grannarna så tror jag inte du behöver gå runt o presentera dig. Hur stort hus ska du bo i? Jag gick inte runt och ringde på när jag flyttade hit. Man såg ju dom flesta lite då o då när man flyttade in, så då passade jag på att presentera mig.
Som någon skrev, så är det tvättstugan som oftast kan reta upp folk. Men om man inte har hög musik på nätterna och sköter tvättstugan som man ska, så kommer det garanterat gå bra med dina grannar. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?