Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:13
Antal inlägg: 6334

Nä jag vet, de flesta barn har svårt att läsa mellan raderna, och inte alla vuxna heller. De behöver vägledning, och det är ju precis därför diskussionen är viktig. Vid "förbud" kan ungen säkert få tag på Frida eller bantarboken någon annanstans och läsa den i smyg, men då har man ingen möjlighet att prata om den med barnet efteråt.

"Man behöver inte förbjuda men jag kan inte stå för att såna budskap är okej"

Men hallå. Vem har sagt att du ska säga att skiten är okej? Sa läraren till sina elever att budskapet i Mein Kampf var acceptabelt? Det är ju tvärtom. Det är bara när du har ett öppet samtal som du kan förklara vad som är fel och varför.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:18
Antal inlägg: 11661

Det jag menade var att jag tycker inte att budskapen i Frida eller liknande är okej och därför bör man diskutera det mer så att fler vuxna får upp ögonen och faktiskt kan prata med sina barn om vad som står. Det är inte helt ovanligt att föräldrarna köper eller ger barnet (flickan) en prenumeration på tidningen utan någon som helst diskussion om något för att 1. De tycker att det som står där i är okej. 2. De vet inte vad som står där i. 3. De bryr sig inte.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:20

Mm, men då är det ju föräldrarna som är problemet, inte Frida.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:28

Ja, men alla har inte smarta och pålästa föräldrar som bryr sig. Däremot finns det andra vuxna som gör det och kan stå för sundare tankegångar. Sen uppfostrar inte bara föräldrarna sitt/sina barn.

le-lou2011-08-26 23:36
Antal inlägg: 17500

Deli - vad var du intresserad av i tonåren? Sex, smink, killar? det är de flesta. Det vet tidningarna om och säljer det. Efterfrågan ger utbudet. Jag gillar inte tjejtidningarna men har accepterat att de finns. Enligt mig så ligger det enbart hos föräldrarna att påverka emot , genom att prata med sina barn, förklara hur världen ser ut om vi ska vara riktigt duktiga och det vill vi ju.... Att jag säger enbart - är för att världen ser ut som den gör, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Antingen kan man acceptera det och ta sin roll som förälder, eller så kan man sura över det, gorma "upp till kamp" och förbjuda sånt ungarna vill ha. Jag tror inte det sistnämnda är att föredra faktiskt, ett förbud som inte godkänts av barnet ger bara ännu mer efterfrågan är min erfarenhet. Alltså delar man.

min dotter för övrigt, läser just frida. Jag glor i den också och snackar med henne om allt. Det är det jag kan och ska göra som förälder som jag ser det.

le-lou2011-08-26 23:36
Antal inlägg: 17500

dealar.. inte delar.

Snoosy2011-08-26 23:43
Antal inlägg: 4273

Helt vansinnig idé och bok.
Tycker man något annat så har man faktiskt empatistörningar.
Obs! Har ej läst tråden.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:44

Nä men som sagt deli, då är det dåliga föräldrar som är problemet ju. Och skolan kanske måste bli bättre på det där med. Men att klaga på petitesser som en bok eller en tidning tycker jag är att försöka behandla symtom istället för sjukdom.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:45

Bra sagt, snoosy! Välgrundat och nyanserat.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:45

Jag accepterar att Frida o dyl finns men jag tycker de kan skiva om lite vettigare saker än bara killar, smink, sex och hur man "ska" se ut. Har å andra sidan inte läst såna tidningar på minst ett år så..
Senast jag läste nån sån tidning stod det om vilka dieter kändisarna följer bland annat. Åh, så intressant och viktigt. Jag tror faktiskt inte att tonåringar bryr sig om sånt förrän de får nys om det.
Sen finns det ingen liknande tidning för killar vad jag vet och jag gillar inte att bara tjejer ska ha tillgång till sånt. Om man antar att det finns något av värde där i då. Säg nu inte att Moore eller nåt finns för då vet jag inte vad jag gör..

lubsan2011-08-26 23:47
Antal inlägg: 186

jag läste frida, vecko revyn och ja allt vad det heter när jag var yngre. Jag lärde mig ganska mycket bra ifrån de tidinigarna vad det gäller sex, sånt man i den åldern inte vågade fråga någon om, inte föräldrarna inte kompisarna. Då tyckte jag det var ganska bra att det finns tidiningar, anonyma grejer man kan få svar. De skriver ju inte att man ska gå ut och knulla runt hej vilt utan det är snarare att folk skriver i frågor, funderingar de har om sex, typ vart man kan få tag på kondomer, om man kan bli gravid av att runka av en kille. Ja sånna grejer som man undrade när man var 13. Bara för att jag fick svaret på de frågorna betyder det dock inte att jag gick o runka av en kille det första jag gjorde, nej det tog år och dagar innan jag fick min första relation på det viset. Så bara pest kan jag inte säga att tidiningarna är när det gäller sex. Har diskuterat just det med mina vänner många gånger och vi lärde oss ganska mycket nödvändigt, sånt som föräldrar kanske borde säga till en men som jag förstår att de tycker är jobbigt att ta upp och att många därför undviker.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:47

Tyvärr får ju alla bli föräldrar idag så..:P

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:49

Vad hände med KP förresten? Det var en tidning om någon man läste i smyg och som hade rätt vettigt innehåll. Sånt ses väl som "lame" idag.

lubsan2011-08-26 23:51
Antal inlägg: 186

jag tror han ola "gissa bajset" vad redaktör för den tidiningen, men han åkte ju dit för knark nyss, efter det vet jag ej. :P men finns gör den nog fortfarande

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:53

Jo, alla får bli föräldrar (tyvärr, höll jag på att skriva) men man kan ju rikta debatten mot det hållet istället. Istället för "guuu vilken dålig bok!".

Jag älskade KP. Älskade. Läste den inte i smyg, fast kropp och knopp-delen läste jag alltid på toa... Eheh. Men, har dom lagt ner KP nu?

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:53

På min högstadieskola fanns ett café fullproppat med godis. Kommer ihåg att jag tyckte att det var rätt sjukt redan då även om jag självklart köpte godis då och då där. Sedan fick de antagligen klagomål från föräldrar eller någon smart människa på skolan för de började sälja mackor, frukt och sånt istället.
Visst, man kunde gå till kiosken en bit från skolan och köpa godis istället, men då fick man motion på vägen och ibland orkade man helt enkelt inte kämpa sig ut för en godisbit.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 23:54

Jaha nä den finns ja. Bra. Den ska mina barn tvångsprenumenera på. Och så ska jag låtsas som att jag inte vet om att de läser kropp och knopp-delen på toa.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:59

Sen minns väl alla vilken jävla kö det blev till/i matsalen när det var pizza, hamburgare, tacos eller nåt sånt. I USA har dem väl sånt varje dag? Om man ska tro Jamie Oliver och hans matprogram vaddetnuhette där han var på skolor där och gjorde om eller försökte iaf.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-27 00:00

Gissa-bajset-Ola blev Knark-Ola :(

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-27 00:05

Knark är bajs

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?