Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-03 13:04 | |
![]() | Jag tänker som Labyrint i frågan. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-03 13:52 | |
![]() | Labyrint: Nja, det är kanske inte så viktigt men nu är ju detta ett forum där vi diskuterar saker och gör även det marginell viktiga viktigt. Ersättning är bra men inte lika bra - det vet vi. Jag tycker det är konstigt att man avstår från det som är bäst för barnet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-03 13:56 | |
![]() | "Sen har jag haft ett stort behov att få tillbaka min vanliga kropp efter graviditeten – därför har delamning eller pumpning heller aldrig varit ett alternativ." Har ingen informerat henne om att amning får livmodern att dra ihop sig? Med andra ord det bästa sättet att få bort gravidmagen. | |
| _peter_j | 2011-09-03 14:12 | |
![]() | Dom vettigaste inläggen här är utan tvekan Labyrints och Uisges. | |
| Satyra | 2011-09-03 14:20 | |
![]() | Enligt dig då, _peter_j ! - eller är du den allsmäktige domaren? haha ;-) | |
| le-lou | 2011-09-03 14:23 | |
![]() | Verkar som en del här inte förstått att amningen syftar på så mycket mer än bara näring för barnet. | |
| le-lou | 2011-09-03 14:24 | |
![]() | däremot..Det finns ingen forskning som säger att bebisar som får tex mjölkersättning är mindre älskade än de som ammas. Men det är en helt annan sak. | |
| Midna79 | 2011-09-03 16:35 | |
![]() | le-lou "Så en mamma mår inte bra av att amma (om hon kan)? för att brösten blir fula eller vad? " Det påstod jag inte. Det kan finnas andra orsaker till att människor väljer bort amning. Personligen kommer jag amma mitt barn - men jag är inte så snabb att döma andra människor för deras val. De kan vara fantastiska mammor i alla fall. | |
| le-lou | 2011-09-03 17:23 | |
![]() | fantastiska mammor lägger jag inget värde i, allt är relativt. Men jag lägger ett värde i att ammning är såpass bra för ett nyfött barn och är något som är vår plikt/skyldighet som mamma att erbjuda barnet -om man kan. Det finns kvinnor världen över som ställer upp som ammor just för att amning är nyttigt ur alla aspekter för spädbarn - det är det bästa du kan ge din bebis och de allra flesta VILL ge det bästa till barnen, om man kan. Det är det jag tycker är onormalt, omoderligt och jävligt märkligt när kvinnor nekar sina barn bröstmjölk. Att neka barnet "frivilligt" med argumentet "det klarar sig i alla fall" tycker jag är enbart korkat och egoistiskt och ett typiskt väst-fenomen. Det är dessutom hälsosamt för kvinnor att amma men det verkar inte folk gilla att prata om. Enligt Cancerfonden : Att amma skyddar kvinnan bland annat mot olika former av bröstcancer. Om man ammar tre barn 2-3 år vardera så minskar detta faktiskt risken att drabbas av bröstcancer med nära 40%. Det är inget hot, utan rena fakta men på något sätt vänds all positiv information om ammning till något som handlar om skuldbeläggning för den som väljer att inte amma. | |
| Midna79 | 2011-09-03 17:34 | |
![]() | Jag är fullt medveten om att det är positivt för både barn och mamma att amma. Du behöver inte presentera några argument för att amma för mig, jag känner till dem. Jag delar helt enkelt inte din fördömande inställning om att alla som väljer bort det är omoderliga och egoistiska. Hursomhelst, vi kommer inte längre med detta. | |
| Gautama | 2011-09-03 18:20 | |
![]() | Om man tänker bortom enskilda fall och varför de gör si eller så med ammning så tänker jag större. Alltså att det någonstans breder ut sig en trend att folk över lag blir mer egoistiska och utseendefixerade. Kroppen är så skapad att vi ska amma våra barn. Det känns mer och mer i samhället att barn är någon statussymbol och gud nåde om detta barn sätter spår på ens kropp eller tar ens tid i anspråk. Det är bra givetvis att samhället går framåt och utvecklas men det skadar inte att se bakåt på hur det funkat i urminnes tider ibland. | |
| le-lou | 2011-09-03 18:29 | |
![]() | jag presenterar inte argument för dig Midna79, det får experterna göra www.viforaldrar.se/a...mm a-eller/ för övrigt skäms jag inte ett dugg över att vara fördömande i den här frågan. Jag fördömer också föräldrar som super med barn, uppfostrar de med aga och folk som ger småbarn vegankost el raw food. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-03 19:09 | |
![]() | jag fördömer ragnar som ammar sitt barn:S | |
| Labyrint | 2011-09-03 19:41 | |
![]() | Helt ok länk, le-lou, men var säger den att alla måste (försöka) amma? De skriver ju flera gånger att "varje familj bör hitta den lösning som passar dem bäst". Jag tycker visserligen också att argumentet "jag vill inte förstöra mitt utseende" är kasst, och dessutom som flera redan påpekat inte ens särskilt hållbart. Däremot argumentet "jag vill inte, det känns obehagligt och fel för mig" med diverse variationer, det är inget att bråka om tycker jag. Amning är mycket mer än bara näring - ja, precis! Mysigt och praktiskt för vissa (som mig), ett påtvingad, jobbig grej man mest mår dåligt över för andra. | |
| Labyrint | 2011-09-03 19:44 | |
![]() | Kanske har "du måste"-pressen minskat lite. Fortfarande inte så mycket eftersom 97% försöker amma och av övriga 3% har säkerligen många medicinska skäl. | |
| strid1 | 2011-09-03 19:49 | |
![]() | Var ska detta sluta.....om vi ska sluta amma våra nyfödda ska vi även låta andra kvinnor föda våra barn så inte kroppen blir förstörd av att bära barnet heller??? Jag förstår att det kan vara jobbigt.... men att välja bort det för egoistiska skäl känns som en löjlig anledning.....se får man väl ha lite sunt förnuft i det hela oxå.... | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-09-03 20:50 | |
![]() | Jag ammade båda mina barn, men anser att det är upp till var och en. Amningen påverkar posititivt betr allergier är bekräftat och det är ju en stor grej idag. | |
| Labyrint | 2011-09-03 20:54 | |
![]() | ullis1164, källa på det? För nej, jag har inte sett att det är bekräftat. Vissa studier har pekat på det, men fler på att det inte har betydelse. | |
| le-lou | 2011-09-03 20:59 | |
![]() | Labyrint : ki.se/ki/jsp/polopol...0& amp;l=sv | |
| le-lou | 2011-09-03 21:00 | |
![]() | www.aftonbladet.se/h...28 34377.ab jag vet inte. har inte satt mig in den här typen av studier men att bröstmjölk är utomordentlig bra för immunförsvaret är det inget snack om. | |