Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2011-09-04 18:42 | |
![]() | jämför tex med Bordercollien "Border collien är en välproportionerlig och elegant hund, inte grov och tung. Den är balanserad och graciös i sina rörelser med förmåga att klara. krävande vallningsarbete under långa perioder. Den är inte nervös eller aggressiv men kan vara reserverad mot främlingar. Den är vaken och lättlärd. Border collien är en vallhund och ska värderas med hänsyn härtill:" www.zookoll.se/dp_ar...vd elning=2 avslutningen på Borderns rastyp är ganska kul "FEL: Alla exteriöra och mentala egenskaper som kan inverka menligt på hundens förmåga som vallare är att betrakta som allvarliga fel. Övriga påpekanden är helt oväsentliga." Jag misstänker att man får liknande rastyper för andra arbetande vallhundar som working kelpie, mfl | |
| y not | 2011-09-04 18:47 | |
![]() | medan schäferns rasstandard inte säger något om vallning ens Rasstandard: Schäfern är en medelstor hund, som har ett jämt humör och goda nerver. Rasen skall vara något långsträckt, muskulös och stark. Schäfern har som karaktär att vara frimodig, självsäker, uppmärksam och följsam. Schäfern travar och rasens bak och framben ska då förflyttas lika långt under kroppen utav att rygglinjen förändras avsevärt. Huvudet ska bäras framåtsträckt och svansen skall vara något lyft vid lugnt trav. Ursprungs schäfern var en travhund. Schäferns päls ska bestå utav stickelhår och underull, täckhåret skall vara rakt hårt och tjockt och det ska ligga slätt. Håret ska vara något kortare på huvudet, i innerörat, framsidan av benen, tassarna och tårna. Däremot har benens baksidor längre hår och lårens bakben är kraftigt hårbeklädda. Färgen på pälsen är oftast svart med brun, gula, rödbruna eller ljusgråa tecken. Men kan även vara helsvart, grå, grå med mörka skiftningar och ha en svart sadel och mask. Att ha vita tecken på bröstet och ljusa insidor på benen är tillåtet, men inte önskvärt. Underullen skall vara ljusgrå, den vita färgen är inte tillåten www.schäferhunden.se...fa kta.html | |
| kajix | 2011-09-04 18:53 | |
![]() | ett jämt humör har jag med. alltid. /ordmärkarn | |
| Frejson - Ej medlem längre | 2011-09-04 18:57 | |
![]() | säger schäferns rasstandard nåt om att den ska vara bra på att bita människor? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:06 | |
![]() | Bra fråga, jag undrar detsamma? | |
| y not | 2011-09-04 19:11 | |
![]() | enduro.blogg.se/cate...in g-2.html enduro.blogg.se/imag...26 0812.jpg (bilder på Enduros Accsa) Enduros Accsa godkänd att prövas som polishund Tillgänglighet Tillgänglig, öppen Svarar på kontakt Kamplust Stor Intensiv, Uppmanar till kamp Temperament Livlig Livlig, anpassar sig Skärpa Obefintlig Svarar inte Försvarslust Liten Svarar tveksamt, avvaktar Nervkonstitution Nervfast Enstaka felbeteenden Hårdhet Måttligt hård Enstaka fel Dådkraft Stor Självständig, löser snabbt de flesta situationer Skottprov Skottfast Naturlig reaktion | |
| y not | 2011-09-04 19:19 | |
![]() | ställ i stället frågan. Vad är syftet, med en brukshund, polis- militär, vakt krigshund?, | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:19 | |
![]() | Men var framgår det att dom avlats fram för att bli bra på att bita människor? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:21 | |
![]() | >>ställ i stället frågan. Vad är syftet, med en brukshund, polis- militär, vakt krigshund?, Att den ska utföra sysslan på det sätt den lärt sig, där bitas iofs kan ingå som medel att uppnå målet. Men det är träningen, inte aveln. En otränad schäfer är inte automatiskt en bra polishund? | |
| y not | 2011-09-04 19:24 | |
![]() | www.nsgsdc.com/schut...hu nd.shtml | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:26 | |
![]() | Det är fortf träning vi pratar om? | |
| y not | 2011-09-04 19:27 | |
![]() | vad gäller träning och avel så är väl det delar av samma sak. hur kommer det sig annars att det sär så få pudlar, labradorer, cockerspnielr, bordercollis som används som vakt och polishundar, medan hundar som schäfer, rhodesian richback och doberman som är framavlade för just detta är vanligare där det ingår att kunna anfalla och bita människor. | |
| le-lou | 2011-09-04 19:27 | |
![]() | miss eve: ". Då ska man inte kunna skylla på nåt. hund som biter är en hund som biter och en sån hund vill inte jag ha på gatorna. Men alltså. Om jag går med min hund i koppel och en lös hund springer fram mot oss, och min hund biter - så är det mitt fel enligt dig? Jag vet inte om jag missförstår men så tolkar jag att du tycker? Det är ju helt twisted. Jag har tagit mitt ägarnsvar att se till att hålla min hund och kopplad och INTE låta honom träffa andra hundar. Men den andra hundägaren håller sin hund lös - som kutar på oss. Så vart brister mitt ansvar menar du? "=S vi har sagt så om våra hundar i alla år.. biter en av dom så tar vi bort den. detta har dock aldrig hänt att dom biter. "" Jaja. Eller så kan man titta på situationen och på vad som har hänt. En hund har rätt att försvara sig utan att åka på en avlivning. | |
| y not | 2011-09-04 19:29 | |
![]() | lelou, läste du min länk om vad strikt hundägaransvar innebär? Sen behöver ju inte du vara överens med lagen men men... | |
| boffertomte | 2011-09-04 19:32 | |
![]() | De avlas ju inte fram för att bita folk. Om polisen ville ha en stor och farlig hund hund som går i bett snabbt och utan att blinka så skulle de använt sig av ovtjarkor. En bra schäfer är en robust, lättlärd, godmodig och mentalt stabil hund. Den vaktar genom att skrämmas. Den är tydlig i sina avståndstagande signaler, i motsats till de hundar som går till attack som en blixt från klar himmel. En människa kan råka döda en yorkie genom att sätta sig på den när den trynar i soffan t ex. Det är inte jättekonstigt att små hundar råkar illa ut, de är bräckliga. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:36 | |
![]() | Det är inte så att de raser du räknar upp är framavlade för att bitas, eller att ingå i skydd/IPO som du skriver y not. De är brukshundar - och brukshundar är arbetande hundar. Det kan vara skydd, spår, räddning, ledarhund osv. Alla Rottweiler eller Schäfrar passar inte i skydd, och alla Golden kan inte bli ledarhundar. Att sedan vissa raser lämpar sig bättre än andra, handlar ju faktiskt inte enbart om dådkraft eller kamplust. En pudel eller Cockerspaniel blir av flera skäl inte skyddshund. Jag tror att storleken faktiskt har betydelse i vissa avseenden. | |
| boffertomte | 2011-09-04 19:44 | |
![]() | Storleken har betydelse, en chihuahua vore inget att ha i skyddsarbete just pga sin ringa storlek. De är väldigt ettriga och bitglada, men det är ju även lämmlar. Vem bryr sig om en lämmel lackar ur? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:49 | |
![]() | Haha, word. Min isländska fårhund backar dock om han stöter på en argsint lämmel :P | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:52 | |
![]() | Det kan handla om kvantitet också. Polisens nya krafttag mot den organiserade brottsligheten skulle kunna bestå av 1200 sådana här: toboddah.myshowroom....32 3105.png Brr. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 19:53 | |
![]() | Svårstyrda, dock? | |