Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 693

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-09-09 11:33
Antal inlägg: 3995

du menar krpopen

remvanrijn2011-09-09 11:42
Antal inlägg: 16488

det är väl bra om barnen sitter i lugn och ro en stund, och inte stressar sig genom lunchen också för att vara ute 5 minuter längre. 15 minuters lunchrast tycker inte jag är för länge.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-09-09 11:47
Antal inlägg: 915

Jag ser ingen som slåss här, bara en massa folk som är eniga om att du har lite fel, ttiittii. Tur att du har Gud bakom dig och är en stolthet för din församling.

Shylster2011-09-09 11:50
Antal inlägg: 943

Minns att min skola hade denna regel i mellanstadiet på den tiden tyckte jag att det var det dummaste någon skulle kunna komma på.

Självklart ville man äta fort så man skulel få så mycket tid på fotbollsplanen som möjligt.

Min syn idag är att jag förstår poängen men tycker ändå att det är en onödig regel. Bara elementet att tvinga någon gör att det blir något negativt över det hela och hela idén med matro är förstörd ändå.

Tycker att ungar har så himla mycket onödiga regler som uppkommer pga att några få ungar inte klarar av ansvaret med saker o ting vilket gör att ungarna som har lite bättre koll på läget får en massa jobbiga regler i ansiktet vilket är ett stort irritationsmoment.

LadySol - Ej medlem längre2011-09-09 11:50
Antal inlägg: 33199

Jäklas. Var det där det gick fel? Jag åt ju lunch på skolan och nu sitter jag med ett lågavlönat jobb och går få utbildningar för att vidareutveckla mig. ;)

I övrigt tycker jag slånbär och alla andra som betonat lunchens betydelse har helt rätt. Kroppen kräver energi för att orka med eftermiddagen, om den sen innehåller lek och rörelse eller skolarbete vid bänken spelar ingen roll. Tror man inte på det faktumet är det ju bara att googla så får man fram vikten (och då menar jag inte i gram eller kilo) av mat för ork, humör och förmåga att ta in nya lärdomar.

Mindymoo2011-09-09 12:06
Antal inlägg: 1743

Stress gör oss feta. Också. Så visst är det bra om barnen äter i lugn och ro, men om de inte vill? Det är stressande att inte få springa ut och leka.
F ö - Slånbär tyckte att föräldrar och skolan skulle dra åt samma håll. Men föräldrarna ska ju lära barnen att ifrågasätta allt - även skolan.

annelille2011-09-09 12:07
Antal inlägg: 500

men barn tvingas hela tiden Shyslter, fast då heter det inte tvång utan 'skolplikt' - de tvingas att ha lektioner, eller tycker du inte att de ska ha det heller?

remvanrijn2011-09-09 12:18
Antal inlägg: 16488

Shylster:
jag tycker det är dumt med lagar och regler i trafiken, bara för att några trafikanter inte har vett att anpassa sig efter rådande situationen.
Jag tycker det är dumt med lagar mot diskriminering av alla slag, bara för att vissa skulle diskriminera om lagen inte fanns. dessutom kan lagtvånget göra att de utsatte uppfattar vårt icke diskriminerande som framtvunget..
Jag tycker det är dumt med lagar och regler om minimilöner och arbetstider, bara för att vissa arbetsgivare inte skulle va schjyssta annars..

Alltså: avskaffa rubbet och stubbet !

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-09 12:20
Antal inlägg: 31064

Ja, det är rätt.

golden2011-09-09 12:21
Antal inlägg: 1431

många föräldrar prioriterar inte maten hemma utan bjussar sina barn på halvfabrikat i form av köttbullar och makaroner som man kastar i sig och sina barn. precis som i många andra fall där föräldrarnas kompetens inte räcker till behöver då dessa barn hjälp i skolan med att lära sig att matro är viktigt både för individen och för alla (såväl barn som pedagoger) som vistas i samma lokaler.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-09 12:22

golden, jag bjussar mina män på helfabrikat. Så du vet.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-09 12:23

Folkets Kebab 24/7.

golden2011-09-09 12:31
Antal inlägg: 1431

å fasen..

peter_A2011-09-09 12:32
Antal inlägg: 5

Självklart ska dom sitta kvar en stund efter maten.

gnill2011-09-09 12:33
Antal inlägg: 1942

"mat ska intas under lugna former" var ett av de första svaren. Tjohejsan, har du nånsin varit i en skolmatsal? Jag förstår _verkligen_ att barnen vill ut därifrån så fort de ätit upp.

Gautama2011-09-09 12:49
Antal inlägg: 6854

Helt klart rätt! Har själv jobbat i skolans värld lång tid. Grupptrycket gör också att en del inte äter om flera drar för tidigt.

Sen finns det inte en enda tioåring som har tre timmar långa lektioner ttiittii. De har självklart haft rast däremellan.

Din familjs matvanor låter helt fel och väldigt tråkiga tycker jag. Måltiden är annars i många familjer ett bra möte när man hinner prata om dagen som varit.

Ewelyn822011-09-09 12:55
Antal inlägg: 24

Jag tycker självklart att barnen ska sitta minst 15 minuter. Då hinner dom smälta maten och kanske tugga en extra gång. En måltid ska enligt min sjuksköterska ta minst 20 minuter för att du ska hinna känna mättnadskänslan och inte äta för mycket. Slänger man i sig maten äter man mer, låter man det ta tid hinner kroppen känna att den är mätt när den faktiskt är mätt. I dagens läge stressas det för mycket vid måltiderna det är snarare det som gör att man går upp i vikt. Själv har ja i 2 års tid kämpat som ett as för att bli av med alla extra kilon och kan stolt säga att jag lyckats gå ner en hel del. Men det gjorde jag med hjälp av att äta långsammare och tugga maten fler gånger. Dvs inte med stress utan måltiden tog längre tid. Det är något som jag förespråkar för mina barn också.

le-lou2011-09-09 12:55
Antal inlägg: 17500

gnill - så lugna former som möjligt. tycker du inte att det är smartare att motverka ståhejet och stress under lunch?

magnusito2011-09-09 13:01
Antal inlägg: 4985

Stress kan vara en del i överviktsproblematiken. Att dfe äter fel och under dåliga omständigheter. Ju mer "samlande" kring matsituationen ju bättre.

Får man lov att fråga en sak. Har det blivit totalt tabu att vuxenvärlden utgör någon som helst begränsning när det gäller barn? Kan man inte snarare tro att vuxna som sätter stopp i vissa lägen hjälper barnen och skapar trygghet även om det känns obekvämt initialt?

Bitte - Administratör2011-09-09 13:03
Antal inlägg: 24200

ttiittii , Du sårade mig INTE , du gjorde mig förbannad på ren svenska ,, så enkelt är det .

Och den som kan nått om mat och tiden att äta vet att man äter lugn för att hinna känna att man blir mätt och vad det smakar , inte som en stövare som glufsar i sig utan att känna vad det smakar.

Sedan behöver alla barn/ människor energi för att fungera , precis som friskluft och rörelse , men det ena tar INTE ut det andra, Alltså först matro sedan lek och bus på rasten

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?