Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ektis - Ej medlem längre | 2011-09-18 18:22 | |
![]() | då tycker jag det är bättre att införa betyg i hur man är mot varandra. det känns viktigare än "ordning och reda". | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-18 18:31 | |
![]() | jag tycker man ska peka på det som är bra hos barnen,att trycka ner har ingen positiv funktion | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-18 18:34 | |
![]() | jag menar att dom märks ute på rast,men det var vist svårt för vissa att fatta | |
| slånbär | 2011-09-18 18:36 | |
![]() | Ektis-det hänger ju faktiskt ihop. Om man har som norm att ha det lugnt i klassrummet, att man kommer i tid och inte går omkring eller pratar om massa annat under lektionen så innebär ju det att man respekterar och bryr sig om varandra. | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-09-18 19:41 | |
![]() | "mina barn är ganska mycket barn dom skriker ganska mycket och svär en hel del,ingen sätter sig på dom,ska barn bli förtryckta i skolan hålla käften och vara söta och prydliga nä jag tror inte det" Vad jag kan se stod här inget om raster..och jag hade fått för mig att vi pratade lektionstid..tror inte nån betygsätter barnens lek på rasterna så ja,det var lite svårt att fatta. Det jag menar med ordning är inte hur det ser ut i barnens bänkar och självklart ska de leka o ha skoj på rasterna. Det jag pratar om är barn som sitter o leker i klassrummet,har massa saker på bänken som dom grejar med,pratar högt rakt ut i klassrummet,springer omkring,ifrågasätter sin lärare hela tiden och dessutom är rentav otrevliga då de blir tillsagda. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-09-18 19:43 | |
![]() | ja, slånbär. det har du rätt i! | |
| annakarineli | 2011-09-18 20:13 | |
![]() | Vilka bra inläg du kommer med tötis! Roligt att se riktigt vettiga inlägg i ett ämne som berör skolan! :) Arbetar själv med barn och vet inte riktigt om jag tycker det ska införas betyg i ordning och uppförande, men någon slags morot och förmån kanske för de som uppför sig? Jag vet faktiskt inte. Jag tycker nog i alla fall inte att det är något som ska räknas in i betyget och påverka gymnasievalet. Jag har ingen lösning på problemet, men jag vet av erfarenhet att det inte är roligt då barn/elever beter sig riktigt illa emot varandra och lärare och har en mycket nonchalant attityd. Barn som KAN vara hur trevliga och underbara som helst -när de vill, men som ofta verkar ta makt/status genom att bete sig illa och inte lyda under några av de regler/normer som alla andra utan protester rättar sig efter. Resultatet av sådana beteenden påverkar ju helt klart alla andra också genom att mycket av det man vill/har tänkt genomföra helt enkelt är ogenomförbart i en stökig grupp om den största delen av tiden går åt till konflikter eller att någon stör/skriker så att ingen annan kan tillgodose sig det tänkta. | |
| Bim1964 | 2011-09-18 20:45 | |
![]() | Har en grabb som går på gymnasiet nu, han blir väldigt distraherad när det är stökigt i klassrummet. När han gick i grundskolan kunde han gå ut ur klassrummet och sätta sig utanför och läsa/räkna. Han var inte ensam om att gå ut ur klassrummet, men fick dom sitta ifred där? Nej när dom eleverna som var stökiga märkte att andra gick ut då kom dom efter. Vad gjorde skolan? i Ingenting utan fick höra på utvecklingssamtalen, att min son var ofokuserad och lättdistraherad! Tacka f#n för det, ingen normal vuxen människa skulle finna sig i att ha en arbetsplats där det var ett kaos och fullständig anarki. Så jag bara undrar ska dom "skötsamma" eleverna få stå tillbaka, för att en del har svårt att vara tysta? När jag gick i skolan åkte de elever ut som inte var tysta, dom fick stå i korridoren helt enkelt. Men nu så daltas det alldeles för mycket. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-18 20:56 | |
![]() | allt barnen gör på skoltid rast eller lektion,kommer att speglas i dessa betyg,vilket vi får hoppas att det inte sker,Det ända jag vet om det nya betygs systemet är att det blir ABCDEF där F är icke god känd | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2011-09-18 21:17 | |
![]() | Nej tack till detta urk-förslag! Vi har, tack och lov, inte det auktoritära samhälle längre där ordningsbetyg fyllde sin funktion. | |
| annakarineli | 2011-09-18 21:22 | |
![]() | Jag tror inte att det är så att bara för att man är för förslaget så är man automatiskt för auktoritet faktiskt. Jag tror snarare det är så att det ligger en stark önskan att slippa ägna lektionstiden åt att lösa konflikter och att inte könsord ska hagla i klassrummet allt emedan mobiltelefoner plingar och vibrerar av sms och chattar och lärare hotas med att de ska bli anmälda och att de spelas in ovetandes och så vidare och så vidare. I många klassrum råder en miljö som ingen människa skulle kunna eller vilja arbeta i. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-18 21:28 | |
![]() | @ Bim1964 "Så jag bara undrar ska dom "skötsamma" eleverna få stå tillbaka, för att en del har svårt att vara tysta?" Nej, men betyg i ordning och uppförande löser inte dessa problem. | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:14 | |
![]() | "När jag gick i skolan åkte de elever ut som inte var tysta, dom fick stå i korridoren helt enkelt. Men nu så daltas det alldeles för mycket." Känner så väl igen det där Bim..tyvärr så funkar det inte så idag,skulle bli ett ramaskri bland föräldrarna. Våra lärare har pratat med föräldrarna..försökt få dom att förstå hur deras barn beter sig i skolan,men ingenting hjälper. Vissa föräldrar anser dessutom att det är skolans sak att se till att barnen sköter sig på lektionerna. Att det beror på lärarna att ungarna beter sig så illa. | |
| JiZzMaSTeR89 | 2011-09-18 22:19 | |
![]() | Har alltid tyckt det borde införas sådana betyg igen. Minns när jag gick i grundskolan. Skrev VG-MVG på samtliga prov i enstaka ämnen men fick endast G i slutbetyg. Just för att jag var "stökig" grundskolan igenom. Sedan är de flesta lärare ett skämt som sätter högre betyg om man stjärtslickar istället för att prestera bra... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:24 | |
![]() | Du tycker att det är bra att lärarna bedömde hur du betedde dig istället för vad du kunde? | |
| JiZzMaSTeR89 | 2011-09-18 22:35 | |
![]() | Gör om gör rätt! Tyckte precis tvärtom | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:52 | |
![]() | Du ville ha ett sånt betyg sa du ju? Ja, jag förstår att du menar enskilt men det drar ju fortfarande ner helheten och saknar sammanhang eftersom skolan inte är en arbetsplats och barn/tonåringar oftast beter sig stökigare än vuxna. Om dina lärare betygsatt dig efter ditt uppförande skulle jag gå tillbaka till skolan och be om rätt betyg. | |
| JiZzMaSTeR89 | 2011-09-18 23:04 | |
![]() | Jaa det vill jag. Då kan de sätta ett lågt betyg i ordning och uppförande och sedan bra betyg man verkligen förtjänar i övriga ämnen. Sedan var det runt 7-8 år sedan jag gick ut grundskolan. Skiter i det nu, precis som jag gjorde då. Är säker på att jag är högre avlönad på mitt nuvarande arbete än vad de är i skitskolan de jobbat på i 20år. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:20 | |
![]() | JiZzMaSTeR89 - Din erfarenhet är exakt det jag också sett! Har diskuterat med en högstadielärare som påstod att det var enligt föreskrifterna - som naturligtvis borde skrivas om eftersom förtroendet för skolväsendet annars raseras; betygen i ex.vis engelska handlar isf INTE om kunskaper i ämnet utan delvis om ngt helt annat dvs UoO. Mao total begreppsförvirring som eg. är samma sak som rena lögner! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:31 | |
![]() | Vilken glädje har en arbetsgivare av att se om du var ett dampbarn i årskurs 9? | |