Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 508

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-10-15 10:21
Antal inlägg: 17500

www.aftonbladet.se/n...37 82799.ab

"Igår fick Lars Åström, förhandlingschef på Teaterförbundet, ett samtal från Pär Johansson.

Johansson kritiserades hårt av SVT:s Uppdrag Granskning för att skådespelarna i gruppen bara får 920 kronor per föreställning medan han själv tjänar miljonbelopp.

– Han ville ha uppgifter om vad vi tycker att dom ska betala helt enkelt, säger han. Men det som är speciellt med teatern i Hudiksvall är ju att den är så framgångsrik. Det är ju som en professionell och framgångsrik teater och andra aktörer i verksamheten har ju rimliga ersättningar och löner. Och det är ju det man kan reagerna mot, säger Lars Åström till Sveriges Radio Gävleborg."

kockelikocke2011-10-15 13:26
Antal inlägg: 204

Kan inte alla som komenterar bara sätt sig in litte i verligheten innan man skriver något efter vad som sägs i UG, de är ju ren skvallertidningsjournalis tik utan någon som helst självkritik i framförandet av detta.... De är ingen och absolut ingen som utnyttjat någon i Glada Hudik teatern...

gnill2011-10-15 13:33
Antal inlägg: 1942

Angående dokumentären och "resan betald" så har PJ svarat på det i filen det länkats till här i tråden tidigare. De blev inte bjudna, men man köpte biljetterna till dem på teaterns bekostnad för att alla skulle kunna resa tillsammans (och de skulle kunna filma resan på nära håll), sedan fakturerade man dem för resan. Det var bara det att dessa fakturor hade ännu inte skickats ut när Uppdrag Vinkling granskade.

rabarber11 - Ej medlem längre2011-10-15 14:05
Antal inlägg: 40

Märkligt -- och samtidigt lite glädjande då-- att UG själva påstår att deras filmteam FICK resan och hotellkostnaderna.

Om det är så som Pär säger var det ju oerhört klumpigt gjort av UG att påstå det de gör eftersom det sänker trovärdigheten för deras egen personal! "Köpte biljetterna till dem på teaterns BEKOSTNAD" är ju också luddigt. När bestämdes det att SvT skulle betala? Jag tycker ändå det luktar illa. I så fall skulle man betalat INNAN och inte fakturerats efteråt, just för att slippa sådant här. Vore kul om SvT la fram dokumenten för hur det gått till.

Kockelikrocke: Jag tror att det är omöjligt att alla i en sådan stor grupp som det rör sig om är överens om det är utnyttjande eller inte.

För övrigt vidhåller jag att jag tycker HT:s granskning är värd att läsa i stället för UG: helahalsingland.se/h...vi granskar

le-lou2011-10-15 14:29

Debatt om Glada Hudik.
svtplay.se/t/103450/debat t

recidivfara - Ej medlem längre2011-10-15 15:57
Antal inlägg: 2385

men herre gud. handlade inte hela projektet om att skapa en meningsfull tillvaro för de utvecklingsstörda. och nu ska de utvecklingsstörda ha samma lön som de som skapat den meningsfulla sysselsättningen. sjukt.

Resurrection - Ej medlem längre2011-10-15 15:58
Antal inlägg: 11463

jag tycker att det var jävligt girigt att skapa den meningsfulla sysselsättningen

Delicious - Ej medlem längre2011-10-15 16:10
Antal inlägg: 11661

Ehm nej, dom skulle få samma lön som normalstörda skådisar?

meimse2011-10-15 16:32
Antal inlägg: 733

Jag tycker så synd om Britney Spears och alla Britney Spearskopior. Offer för en massindustri. Massor med folk som tjänar pengar på denna. Jag tycker inte synd om skådespelarna i Glada Hudik. De har kvar sin originalitet och ekonomiska trygghet. De ger en lysande föreställning väcker känslor och skapar debatt=kriterier på en bra teater.
Täppas Fogelberg har rätt när han säger att enklare jobb rationaliseras bort och ställer många utanför arbetsmarknaden (sa han väl?). Men varför skulle vissa bortrationaliseras från showbiss kanske den enda arena som finns kvar? Om man nu tycker att det är roligare att stå på en scen än att sitta i en konstruerad verksamhet och trä pärlor eller sortera ved, varför skulle man inte få göra det när man får chansen?
Apropå utnyttjande, hur mycket i lön får alla förhoppningsfulla ungdomar som trängs i kön till Idol och hur mycket tjänar arrangörerna?

Incidental - Ej medlem längre2011-10-15 16:37
Antal inlägg: 7958

word

le-lou2011-10-15 17:13

de väcker känslor men i Debatt hade de med en anhörig till en funktionshindrad som är med i teatern, plus andra folk med funktionshinder, och de höll faktiskt med Täppas Fogelberg i hans kritik. Min aspekt är enbart den ekonomiska biten, att det känns tarvligt att de får en låg lön i denna "privat-teater" men att den låga lönen gäller tydligen bara dem och ingen annan.

Bardagas2011-10-15 17:24
Antal inlägg: 328

gör tummen upp för Per och tummen ner för Janne

recidivfara - Ej medlem längre2011-10-15 17:51
Antal inlägg: 2385

ge dem samma löner som privatskådisarna då men också samma villkor. när projektet är slut får de slåss om första älskare rollen med tiotusen andra och hanka sig fram. bra bra.

meimse2011-10-15 17:56

Lelou. Problemet är, som flera har påpekat, att skådespelarna i Glada Hudik har sin huvudsakliga inkomst från försäkringskassan. Får de full lön så mister de sin pension och blir tvungna att söka den på nytt, vilket tar tid. Gissar att den ersättning de får är satt efter hur mycket de kan tjäna utan mista sin pension. En tröghet i systemet med så är det tror jag. Möjligt att det går att kringgå bestämmelserna men tror det är svårt.

le-lou2011-10-15 18:05

"Får de full lön så mister de sin pension och blir tvungna att söka den på nytt, vilket tar tid"

Källa på det? Det stämmer inte alls. Faktiskt. Det som dessa människor får är sjukersättning. Och den mister de inte alls bara för att de jobbar.

meimse2011-10-15 18:08

? Så man kan ha sjukersättning/förtidspen sion fast man jobbar med full lön?? Källa på det?

le-lou2011-10-15 18:09

www.forsakringskassa...er _studera

le-lou2011-10-15 18:09

"Har du hel sjukersättning är fribeloppet 42 400 kronor. Om du arbetar mer så minskas din sjukersättning i förhållande till din lön. Fribeloppet gäller inkomster före skatt (deklarerade inkomster).

Det finns ingen begränsning av hur mycket och hur länge du kan arbeta. Om din inkomst ändras under tiden du arbetar finns det en särskild blankett som du kan använda för att anmäla detta till Försäkringskassan."

le-lou2011-10-15 18:10

det som sker är att de får mindre i ersättning. Det visade FK tom i programmet.

le-lou2011-10-15 18:11

Jobbar man med full lön så man inte bär upp ersättning alls, kan man ha ersättningen vilande dessutom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?