Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2011-10-30 15:21
Antal inlägg: 9014

alla är minoriteter. Men Jehovas är nog inte den största riskgruppen för tonårsaborter

_kalina2011-10-30 17:22
Antal inlägg: 108

Miss_jk, "Om sanningen ska fram" är inte vidrig för att den innehåller ordet ligga utanför att artisten vältrar sej i den farliga missuppfattningen att knullande innebär att tjejen i fråga "släpper till" för att killen har fjäskat tillräckligt mycket och inte för att hon skulle vilja.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-30 17:26
Antal inlägg: 31064

Ja, sex skall vara tabu i de flesta sammanhang, det är inte vilken odramatisk aktivitet som helst. Sex i snabbköpet tycker jag är en dum idé. Sexualundervisning är däremot en bra idé.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-10-30 17:52
Antal inlägg: 493

Allt som är "gammeldags" är tabu...? Vad kan det bero på att alla kulturer har iaf ett gemensamt; den sexuella trånaden kan inte tillåtas ha ett helt fritt utlopp?
Att man håller sig till en partner har många nettofördelar för alla inblandade parter:
Man kommer troligen slippa en helt ensam ålderdom.
Barnen får en större trygghet och en etisk insikt om ansvar.
Kvinnan slipper ta hela ansvaret för barnen vilket oftast blir följden i annat fall.
Tänk efter och hitta fler vinster!

nickidocka2011-10-30 18:36
Antal inlägg: 134

Sex och nakenhet ska inte vara tabu det är något naturligt som alla har och upplever. Sen ska man som sagt inte uppmuntra utan upplysa. ;-)

y not2011-10-30 18:43

otto :) *vid ostdisken*

y not2011-10-30 19:01

nicki är det okey att gå omkring naken i snabbköpet och att knulla i parken. Tycker du det är full naturligt om någon okänd går fram och frågar dig om vad du tänker på när du onanerar?

bommarna2011-10-30 19:14
Antal inlägg: 366

Slånbär måste fråga dig en sak: Är du ett Jehovas vittne eftersom du tycks veta hur dem gör?
Dem deltar i all undervisning i skolan!

y not2011-10-30 19:44

”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den skall framhålla betydelsen av egna ställningstaganden och ge möjlighet till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att de inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen”90
Sammanfattning
Rädslan för att Jehovas vittnens barn ska bli påverkade och få ”konstiga idéer” av skolan sexualundervisning borde vara obefogad. Detta för att läroplanen är överens med Jehovas vittnen om att undervisningen inte får påverka eleverna ensidigt.
88 Skolan

Detta hittade jag i en ganska intressant 10p uppsats i Religion från -95. Jehovas vittnen och skolan.

I stort stämmer den nog fortfarande. Den inleds med

Ett av de stora svaren jag kommit fram till efter att ha skrivit denna uppsats är att Jehovas vittnen är olika. Det som känns rätt och riktigt för ett vittne kan vara helt fel för ett annat. Därför kan man som lärare aldrig ta för givet att bara för att man läst om rörelsen, eller haft ett Jehovas vittne i klassen, så vet man exakt vilka skolaktiviteter som Jehovas vittnen inte kommer att vilja vara med på

AtroCious_2011-10-30 20:35
Antal inlägg: 328

Vår sexualundervisning på högstadiet var kanon! :)

Vår lärare fokuserade på detta:
- Preventivmedel är ett måste, om man inte vill ha ett barn och/eller få könssjukdomar
- Onani är assume, utforska er kropp och ha det skönt
- Ett NEJ är ett NEJ är ett NEJ och alltid ett NEJ och åter igen NEJ betyder NEJ och ALDRIG ja
- Klitoris är riktigt skönt att röra på (läraren visade på bild var den låg)

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-30 21:01
Antal inlägg: 37631

vår sexualundervisning var kanon med 11 barn,jag kan inte missat någonting,varför skulle sex vara tabu finns det en enda anledning ?

rjn2011-10-30 21:20
Antal inlägg: 148

Håller med ttiittii, varför skulle det vara tabu? Låter som Atro Cious hade en bra lärare.

Miss_jk2011-10-31 07:06
Antal inlägg: 8941

Kalina: Mycket möjligt, men det var inte det kritiken gällde, utan att texten handlade om just ligga.

slånbär2011-10-31 08:06
Antal inlägg: 5539

Nope-jag är defenitivt inte JV. Däremot har jag jobbat ihop med vittnen inom just skola/förskola och därigenom hört just dom prata om hur dom ser på olika aktiviteter inom skolan. Bla vad gällde födelsedagsfirande, jul, påsk och annat som kan tolkas som hedniskt eller kopplas till jesus död och födelse och även sexualundervisning. Ett flickebarn som gjorde praktik( gick på just barn och ungdomsutbildningen) fick vara ledig när dom skulle ha nånting att göra med julfirandet, praktiken utfördes just under dec så det vart liksom aktuellt.Hon var ledig en hel del.
Men nu ska inte denna tråd handla om JV så jag tycker vi släpper det. Jag tog det som ett exempel bara precis som någon som tog muslimer i allmänhet som ett exempel. Min erfarenhet är att det är långt ifrån vanligt att just muslimer inte får delta i sexualundervisning och att det även finns grupper inom andra religioner som inte får det. Det är generellt riktigt ortodoxt troende inom vilken tro det än handlar om som har restriktioner kring barnens skolgång.
Men nu kan ni släppa just detta och låta tråden återgå till sex/tabu igen.

bommarna2011-10-31 14:23

Då förstår jag inte varför du slånbär drar upp det när tråden inte alls har med det att göra?!

bommarna2011-10-31 14:40

Frågan från början är: Är sex tabu?

slånbär2011-10-31 16:43

Bommarna-kan du läsa? jag skriver att jag tog det endast som ett exempel då någon annan kom med muslimer som om dom var en enhetlig grupp som inte fick delta i just den undervisningen. Andra ifrågasatte då mitt påstående vilket ledde till ett sidospår. Du vet säkert också att i dom flesta trådar av diskussionskaraktär så blir det väldigt lätt sidospår. Jag har själv i föregående inlägg skrivit att jag inte ämnar diskutera detta mer då det de facto är ett sidospår.Så nu kanske vi kan släppa detta.

matoh - Ej medlem längre2011-10-31 16:54
Antal inlägg: 209

-Vi talar aldrig om den grupp som definierar sej själva för asexuella. Om man tillhör denna grupp blir sex tabu!

slånbär2011-10-31 19:06

atoh-det var en ny vinkling-utveckla gärna den. Jag är inte särskilt bekant med just den formen så det vore intressant.

slånbär2011-10-31 19:07

Missade ett M i ditt nick Matoh.....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?