Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jucklo - Ej medlem längre | 2011-11-03 20:30 | |
![]() | vad är den sv översättningen t native americans då? | |
| creolen1 | 2011-11-03 20:35 | |
![]() | Kallar fortfarande min häst för häst, även om den är född i ett kobås | |
| jucklo - Ej medlem längre | 2011-11-03 20:41 | |
![]() | tror det är en kost eller en host då. | |
| bosse_s | 2011-11-03 20:47 | |
![]() | Tror inte den där anmälaren hade alla first natives i kanoten. Det är ju ganska vanligt att säga indian och knappast tabu i nordamerika, även om man officiellt kallar sig "native americans" t.ex. Men det är ju inte för att indian är kränkande, utan för att det är precis vad indianerna var, de var ursprungsbefolkningen. Det är ändå juste tycker jag att vi lever i ett land där man kan anmäla sånt här om man känner sig kränkt. Och så får JK utreda (ibland pinsamt löjliga ärenden) och så utvecklas samhället. Tja, nåt sånt. Det är ändå bra att de som känner sig kränkta får en möjlighet att hävda det. De löjligaste i sammanhanget är dock tv-kanalen som försökte klämma ur sig så många liknelser för "inte alla hästar i stallet" som möjligt (hade varit mer träffsäkert om de kört en, istället för att göra det till en poäng "se så många metaforer vi kan!), plus aftonbladet då i vanlig ordning som numera är helt inlåsta på att göra google-genererad journalistik. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-03 20:52 | |
![]() | Haha ja, bosse said it best. | |
| AndoKongo | 2011-11-03 21:07 | |
![]() | Vilket trams! Läste artikeln på Aftonbladet igår Jag har alltid sagt indian och kommer fortsätta med det? får man säga vitlök? negerboll med mera... trams trams trams | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-03 21:12 | |
![]() | Trams är väl snarare att likställa "vit" och "neger". Världens tröttaste jämförelse. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-03 21:13 | |
![]() | "men negro betyder faktiskt svart på spanska SÅDESÅ!!!1" | |
| Kh-collies | 2011-11-03 21:51 | |
![]() | Har personligen aldrig tänkt tanken att "indian" kan vara kränkande. Native american blir ju infödd amerikan - hmmm... Det kan vi ju knappast säga, eller? För mig betyder "indian" en stolt människa som levt i harmoni med naturen. | |
| Tedacious | 2011-11-03 21:57 | |
![]() | ndian, rödskinn, neger, svartskalle, guling. Yttrandefrihet och vem fan som helst ska få säga vad som helst. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-03 21:59 | |
![]() | Ja. Dvs, folk har även rätt att klaga på att vissa ord används. | |
| marmeladov22 | 2011-11-03 22:02 | |
![]() | i slutet tror jag man får vara indian iaf www.youtube.com/watc...35 lULP8raw | |
| jucklo - Ej medlem längre | 2011-11-03 22:07 | |
![]() | men just ordet indian är lite tvetydigt - indian -indier - västindier osv | |
| Tedacious | 2011-11-03 22:07 | |
![]() | m.youtube.com/index?...ro perty%20'removeChild'%20o f%20null&gl=SE&rd m=4of0xhtk9&reload=5# /watch?v=lnSByCb8lqY lång länk men bra klipp. vad spelar det för om folk blir upprörda? Jag blir upprörd när människor uttrycker sin religion öppet, men håller det inom mig | |
| slånbär | 2011-11-03 22:10 | |
![]() | I Sydamerika säger man ju i alla fall inte native Americans-det är synonymnt med dom nordamerikanska indianerna. I sydamerika säger dom helt enkelt Indio som det heter på spanska eller så använder dom namnet på just dras folkslag och det finns ju en hel massa olika. | |
| seaburg | 2011-11-03 23:06 | |
![]() | Synd att det finns ordpoliser. Självklart ska alla ord kunna användas, om någon använder ord för att vara elak, hacka på den personen. Låt oss andra leva ett fritt liv | |
| Megaherz | 2011-11-04 10:45 | |
![]() | Har svårt att föreställa mig att man vid plumpspel skulle säga "ett, två, tre ursprungsbefolkningen i Nordamerika" istället för ett, två, tre, indian! Passar inte riktigt lika bra | |
| diffdiff | 2011-11-04 11:31 | |
![]() | Tycker indian är ok att säga, jag kommer fortsätta använda ordet. | |