Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2011-11-09 09:41 | |
![]() | Det finns väl inget rätt eller fel i denna fråga, nu blev det så att man höll en tyst minut av respekt för häst men även för ryttaren. Bitte | |
| Bob100 | 2011-11-09 09:52 | |
![]() | Nu håller vi en tyst minut för den här tråden. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-09 10:10 | |
![]() | Eller så låter den som inte vill läsa bli.... | |
| pcbss | 2011-11-09 12:17 | |
![]() | Om man gillar såna här påfund eller inte har inget att göra med empati för djuren, eller om man är djurvän. Tysta minuter är för MÄNNISKOR. | |
| kermis | 2011-11-09 12:22 | |
![]() | pcbss: enligt vem då? Tysta minuten är för all sorg enligt mig. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-09 12:55 | |
![]() | Jag tycker du glömmer helheten pcbss... 1) En häst i de sammanhangen är ju också en IDOL för många. Hade Ego Boy dött på travbanan är jag säker på att det hållits en tyst minut där också. För att göra en egen jämförelse. Jag vet vem Ego Boy var, men jag minns inte tränarens namn. Det vill säga, för mig och vad jag tror väldigt många är hästen mer känd än kusken (ekipaget). 2) Ridsportsmänniskorna på den nivån är som ett resande sällskap. De är konkurrenter på banan men känner ju givetvis varandra. 3) En häst dör på banan. Ingen kan föreställa sig vidden av en sådan sorg förrän det händer dem själva, men alla känner ju starkt för det och vet att det kan hända vem som helst av de andra. Det vill säga "det kunde varit min häst som det här hände". 4) Det fanns publik där som blev väldigt illa berörd. Vad gäller publiken var det kanske några som har den åsikten du har, men de flesta tycket nog att tysta minuten var så fin en sådan kan bli under sådana omständigheter. Men vet du vad jag framför allt tror? Jo, att de som har den åsikten som du har inte är så intresserade av sporten att de är på plats för att titta på tävlingarna! 5) Det var ett EKIPAGE. Hur mycket som är hästens förtjänst kontra ryttarens i ett så framgångsrikt ekipage lär väl de lärde tvista om. Men man kan ju också sörja ett ekipage/helheten. 6) Du måste skilja på sådana tyst minuter som blir utlyst i större sammanhang (senast i Sverige för offren i Norge) och de som äger rum i slutna sällskap. Man hedrar den döda! (Sedan tycker jag personligen att det ofta också blir något slags personligt hedrande av de egna som dött. Att man också skänker dem en tanke samtidigt) | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-09 12:58 | |
![]() | (Lite off-tropic kanske. Men jag läste lite på Wikipedia och där står "vilket innebär att alla närvarande är tysta i 20 sekunder till några minuter för att tänka på och visa respekt för de drabbade". Nu är jag en person som vanligtvis söker vidare efter information, men vet ni om det finns en "officiell" rangskillnad vad gäller tiden? Alltså några "vett och etikett-regler" eller är det helt upp till "arrangören"?) | |
| dellartista - Ej medlem längre | 2011-11-09 13:06 | |
![]() | Låt oss hålla en tyst minut för alla som slaktas. Kanske blir det lite obekvämt? Då kan vi väl sluta med slakt då! | |
| marmeladov22 | 2011-11-09 13:07 | |
![]() | Hillegnu 2011-11-08 00:21 Antal inlägg: 480 "för hästägaren var det inte i Tv, utan i det verkliga livet. Hästen betydde mycket för ägaren. Bl a ett drogfritt liv. Minuten var antagligen lika mycket för ägaren som hamnade i ett väldigt utsatt läge när hans bästa vän och vapendragare sedan femton år dör inför stor publik. I verkligheten inte i Tv. " TACK kära Hillegnu! Bästa inlägget Om det hade varit någon av er gnällrövars husdjur hade ni förstått. | |
| marmeladov22 | 2011-11-09 13:10 | |
![]() | bra sagt dell! | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-09 13:32 | |
![]() | dellartista... Att gå till ytterligheter och bli löjlig är ett vanligt fenomen när man saknar vettiga argument. Precis som du gör i ditt inlägg ovan. Om du har följt tråden så borde du förstå att man håller en tyst minut för någon man har kär, en nära anhörg, vän, släkting, även kända personer och i vissa fall djur, och för den delen husdjur också. Det betyder absolut inte att hela världen behöver tystna när just någon av ens egna kära har gått bort. MEN... Däremot hoppas man innerligt att folk har såpass mycket hjärta och känsla i kroppen att dom visar respekt för dom sörjande....... Det handlar om sunt förnuft och medmänsklighet!!! | |
| marmeladov22 | 2011-11-09 13:34 | |
![]() | ¨japp | |
| Pseudonymf | 2011-11-09 18:25 | |
![]() | Det här är en av anledningarna till att jag mer och mer fullständigt skiter i att vara härinne i forumet på Beta, en plats där jag annars trivts bra på. Många meningslösa inlägg från min sida har postats och inte bara en gång har det ploppat fram provocerande, löjliga argument om saker och ting som inte ens berört mig i själen. Men detta berör. Det berör jävligt mycket. Inte bara för att det är en häst, ett djur jag i övrigt är uppvuxen med och som jag tycker väldigt mycket om. Utan det berör till stor del för att känslan av chock, förlust, sorg och smärta ligger nära och när något sådant händer kan jag relatera till det. Så ni som häver ur er dessa skitnödiga kommentarer som att "...häst är gott." och "Barnsligt att avbryta tävlingen" - hoppas ni också får uppleva allt som Eric Lamaze fick uppleva fast i relation till era egna intressen och liv, så kanske ni kan även kan få uppleva känslan av lite vanlig, jävla, simpel EMPATI. Nu ska jag gömma mig under en filt i soffan och fortsätta bojkotta hjärndöda kommentarer i ett annars så väl nyanserat diskussionsforum. | |