Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2011-11-14 22:30
Antal inlägg: 23831

Jaså, tycker du?

CrazyQ2011-11-14 22:35
Antal inlägg: 602

Fibromyalgi har fått ett nytt namn nu, kommer inte ihåg vilket nu.
Men forskningen har kommit fram till att vi har överstimulans i våra nerver som sänder ut smärtsignaler till hjärnan.
Det är också därför vi får mjölksyra så fort i muskler vi ansträngning. Alltså en medfödd "missbildning" i nervsystemet.

Gautama2011-11-14 22:37
Antal inlägg: 6854

marmeladov22 vilken otrevlig ton du har, "in your face"??

Fibromylagi är inte en tarmsjukdom, du får säga vad du vill, men så är fallet. Man kan få en massa symtom i hela kroppen men fibromylagi är värkproblematik från musklerna. Man har skadad impuls i smärtcentrat som gör att man är mer känslig för smärta.
Att många får problem med magen är alltså bara ett symtom. Likaså kan man få problem med synen, men det är inte en ögonsjukdom för den skull.

www.fibromyalgi.nu/f...ym ptom.asp

Cardis2011-11-14 22:37
Antal inlägg: 373

Mjölksyra bildas dock vid syrebrist i muskler och inte p.g.a. överstimulans av nerver.

CrazyQ: Kolla inbox

le-lou2011-11-14 22:54
Antal inlägg: 17500

faktum är att det råder högst skilda meningar om ursprunget även om det lutar just nu åt att den har ett psykosomatiskt ursprung. Det Crazy skriver stämmer men fortfarande finns inga bevis. Det trista är att en del verkar tro att när något är "psykosomatiskt" så innebär det en låtsas-sjukdom, något man kan påverka själv eller något man helt enkelt inbillar sig. Det är inte riktigt så bilden ser ut.

le-lou2011-11-14 22:58
Antal inlägg: 17500

det man har sett är att smärtsignalerna löper amok fullkomligt. så man klassar den som neurologisk men ursprunget tror man är psykosomatiskt, dvs det är något som påverkar hjärnan, det finns ganska starka teorier i detta som stress, trauma osv. Men man vet inte. Och jag tvivlar på att de kommer hitta det. Det är först på senare år forskare har kommit fram till att tex psykiska tillstånd hos oss påverkar immunförsvaret tex - nu finns det alltså fysiologiska bevis för det. Det är ganska stort, för det visar bara hur mycket vårt psyke påverkar kroppsliga funktioner.

sanlin2011-11-14 23:00
Antal inlägg: 1462

Mouche: du har en klok bror :)

Cardis2011-11-14 23:00

Oftast så finns det en psykosomatisk sjukdom i samband med fibromyalgi, så som stress, ångest, depression eller PTSD

CrazyQ2011-11-14 23:11

Cardis: jag är också säker på att psykiska sjukdomar kan höra ihop med fibro, men absolut inte enbart.
Jag är ett levande bevis på att så inte är fallet.

Nu skiter jag i vad ni tänker och tycker för att jag lämnar ut mitt liv TOTALT, jag har inget att skämmas för! För det är inte mitt fel.
Detta blir långt, men jag hoppas ni orkar läsa! Jag skriver det i lite punkter och berättelser.

* När jag var 10-13 år gammal utsattes jag för grova sexuella övergrepp av två olika stallkarlar. Uppskattingsvis vid 150 tillfällen.

* Mådde dåligt under hela min ungdomstid och från 18 års ålder åkte ut och in på psyk.

* När jag var 19 år, var jag med i en stor bilolycka. Jag körde. Bilen gick i 2 delar och killen bredvid mig fick foten avsliten och fick amputera upp till knät. Killarna som satt bak åkte med skallarna ut genom bakrutan. Jag och en av killarna fick wiplaschskador och gick med fasta stödkragar i 6 veckor.
Blev sjukskriven då så klart.

* -92 då jag var 26 år, fick jag min diagnos på fibromyalgi. Läkaren trodde att jag utvecklat fibromyalgin pga. wiplaschskadan.
Hade en 2 åring och en 3 åring då. Var fruktansvärt dålig och kom mig knappt ur sängen, men var ju ensam med mina barn och tvingades ta hand om dem så klart. ( Skild efter 8 år med misshandlande man. )
När jag fick min diagnos, hade jag börjat minnas de övergrepp jag hade förträngt och jag kunde inte hantera dem.
Idag är jag helt övertygad om att psykisk smärta också sätter sig fysiskt.
Men det skulle ta många år innan jag fick rätt hjälp.

* Jag fick många djupa depressioner och försökte ta mitt liv många ggr.
Jag var sjukskriven i 4 år och till slut fick jag nog!
Jag var less på att gå hemma och må skit, så jag läste upp mina betyg under två år på folkhögskola. Sedan bestämde jag mig för att läsa Barn och ungdomspsykiatri på högskola och parallelt med detta läste jag in Personlig assistent utbildning och vårdbiträdesutbildningen.

* Jag började jobba igen och har jobbat inom vården sedan dess.
Men under denna tid, fick jag rätt hjälp med mina minnen av övergrepp? Nej jag flydde! Flydde från mig själv och tog hand om alla andra som behövde mig istället!

* Har skadat mig 2 ggr i mitt arbete. Diskbråck när jag tog emot en person som höll på falla och slitit sönder ena axeln då jag hjälpte en dement tant som höll på att falla ur en säng.

* Gick tillslut in i väggen igen och hamnade i depression. Tog kontakt med min chef och la alla korten på bordet, att jag verkligen behövde få hjälp att bearbeta allt jag varit med om.

* Jag fick tillslut rätt hjälp! Jag var 37 år innan det skulle ske!
Jag åkte iväg på en behandling i 6 månader, vilket var otroligt jobbigt då jag fick lämna mina barn hemma.
Jag satsade stenhårt på mig själv och bearbetade allt in i minsta detalj!
Jag slutade dricka alkohol, gick på samtal i nära 3 år och bara jobbade med mig själv.

Nu har jag inte mått dåligt eller haft några depressioner på 7 år! Lever ett enormt lyckligt liv som nygift, i aug, har underbara barn som förstår och 3 helt ljuvliga hundar som jag kan slösa min kärlek på!

Så det absolut sista jag ser mig som är offer! Det är bara att inse att min kropp kanske tagit ut sin rätt nu?
Jag har jobbat hårt inom vården, gjort tunga lyft i situationer som inte alltid varit exemplariska.
Och jag har jobbat, trots att jag haft min fibromyalgi och värk hela tiden. Jag har kämpat under många år!
Men nu går det inte längre, det är bara för mig att inse!
Gudarna ska veta att jag älskar mitt jobb! Älskar att jobba med de gamla människorna och ge till dem.

Jag har kämpat trots allt, men då jag idag mår helt och hållet psykiskt bra på alla plan, så kan ju inte värken komma enbart därifrån. Blev lite rörigt det här, men hoppas ni förstod.

sanlin2011-11-14 23:12

Den här tabletten kan vara värt att pröva för er som har värk. Den har dock inte hjälpt i mina axlar (men det kan ju vara olika från person till person) men tack o lov så är den underbar när jag har som värst ont högst upp i nacken och inget annat hjälper. Värt att prova. Receptfri är den också. Hittade den av en slump då jag skulle köpa vanliga huvudvärkstabletter men de jag brukade köpa fanns inte så jag provade denna och det är jag mcket glad för!

www.apoteket.se/priv...ui d=242371

Bitte - Administratör2011-11-14 23:13
Antal inlägg: 24200

Tänker inte säga mer än en Bamsekram till dig

Bitte

Cardis2011-11-14 23:16

Inte roligt att läsa CrazyQ, dock så stämmer första punkten in på PTSD,
(posttraumatiskt stressyndrom)

Lillstölla2011-11-14 23:16
Antal inlägg: 23831

Jag blir alldeles tårögd när jag läser det du skriver CrazyQ!!!

Men samtidigt så beundrar jag det faktum att du inte gett upp, att du faktiskt sitter här!!!

Stooor kram till dig! <3

sanlin2011-11-14 23:17

Crazy Q: Du skrev inte alls rörigt. Modigt av dig att skriva och berätta allt detta. Vet dock inte riktigt vad jag ska säga utan skickar en massa styrkekramar till dig och hoppas det kan hjälpa lite iaf... *kramar om*

CrazyQ2011-11-14 23:22

Jag har verkligen fått rätt hjälp att få bearbeta allt, så idag har jag ingen tung ryggsäck att bära på. Vilket är oerhört skönt!
Jag har inga problem att prata om det idag, för jag var trots allt bara ett barn då det hände och det var ju inte mitt fel. Jag var bara på fel platser.

Men jag är helt säker på att min fibromyalgi försämrades och satte sig i smärtor, när jag inte kunde prata om det psykiska sakerna.
Men det är inte enbart en psykisk sak, helt klart.
Jag får ofta inflammationer i musklerna, särskilt i ryggen och det hör ju ihop med fibron. Och värk som vandrar och far runt i kroppen.

Minta2011-11-14 23:23
Antal inlägg: 20042

En gripande berättelse. Liknande bakgrund (med övergrepp, misshandel, depressioner, var och en eller alla sammantaget) har de jag känner till som har fibromyalgi. Det är ofta mycket svårt för en omgivning med bristande empati att förstå värk som inte syns.

CrazyQ2011-11-15 01:17

En sak är i alla fall säker, att Beta är ett perfekt sätt att få tiden att gå, att få göra nåt kul och få glömma värken en stund!
Och nattetid är Beta bästa kompisen man kan ha, även om inte så många är vakna. :)
För när värken är som jobbigast, kan man "umgås" här, utan att det påfrestar för mycket. Behöver inte prata i onödan i alla fall. :)

xMatrix2011-11-15 04:53
Antal inlägg: 250

Om man blir så himla förbannad/upprörd som du verkade bli så kanske du ska fundera över varför du egentligen reagerar så.... Om du är så sjuk som du säger så finns det väl ingen anledning till att reagera så starkt?? Du vet ju hur det är så varför bry sig om vad någon annan tycker? Varför måste du få sån bekräftelse på att du har rätt och killen i fråga har fel? Kanske har han en poäng i det som sades eftersom du blir så upprörd? Nu blir du säkert upprörd igen men min tanke är att du ska tänka till och fundera på din egen reaktion för han har ju rätt att ha sin reaktion. Bara en åsikt. Hoppas du blir bättre

CrazyQ2011-11-15 04:57

Jag behöver bara säga en sak, personen i fråga var också rejält onykter och började diskutera det här med mig. Troligen därför blev min reaktion starkare.

CrazyQ2011-11-15 05:31

nikie78: pröva gå i mina eller någon annans skor en dag, då håller du nog tyst sen!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?