Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 722

Forumkategorier

Användare Inlägg  
6703232011-11-25 08:35
Antal inlägg: 136

mycket omoget att inte ta p-pillret som man ska

Mixiplus2011-11-25 09:05
Antal inlägg: 267

Verkar finnas många män som tycker att huvudsaken är att tjejen inte blir på smällen och därför är p-piller så bra.

Och när blev p-piller en preventiv åtgärd mot sexuellt överförda sjukdomar?

Även om det, vanligtvis, handlar om mindre än sammanlagt 1 dl "mensblod" kan jag förstå de kvinnor som tar p-piller mot mensbesvär, såväl som preventivmedel.

Min allvarligaste invändning mot p-piller (och andra "endocrine disruptors" , EDC) är effekten dessa har på ekosystemen. På hundra år har menstruationsdebuten sjunkit från 17 till cirka 12-13 år i vår del av världen. En rimlig förklaring är att vi äter mer kött och att detta kött kommer från djur som fått antingen hormonell behandling eller avlats fram till att ha höga nivåer av könshormoner. EDC har alltså definitivt en effekt på oss.
(Ja, en hel del EDC är rent kemiska preparat som har hormonliknande effekter utan att vara tillverkade för det ändamålet. PCB och TCDD är exempel på detta).

åsa_lin2011-11-25 09:13
Antal inlägg: 60

ppernillaa.. Han är från Vörå, ca 40 km från Vasa.

Megaherz2011-11-25 09:16
Antal inlägg: 3304

jag har upplevt många killar som försöker tvinga flickvännerna att ta ppiller (eller andra hormoner). De kan inte tänka sig att använda kondom, nej nej.. Men att tjejen pumpas full med hormoner är okej, de märker ju inte av alla biverkningar.

swampen2011-11-25 09:33
Antal inlägg: 43

mixiplus...OM det vore så väl att det var EN dl mensblod..skulle det vara ok..jag anser att man fär använda p-piller om man vill känner för det..om det hjälper en själv så är det ok anser jag.Varför ska man behöva utstå mer än man vill och egentligen måste?..och inget omoget i det..men allas kroppar är ju olika och så som beslut.

Bim19642011-11-25 09:36
Antal inlägg: 1854

Tror inte det är bra att mixtra för mycket med "naturens gång".

Men visst vissa har djävluska problem och smärtor under sin mensturation. Själv är jag lyckligt lottad är som en klocka vet precis när mensen ska komma. Det jag lider av, är min migrän jag får när jag ska mens.

Trots allt så är det inte helt riskfritt med p-piller, finns en hel del biverkningar med dom. Är ju faktiskt flera som har dött av sina p-piller.
Har en väninna som inte får p-piller eller p-spruta av sin läkare, eftersom hon är rökare och runt 40 år.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-25 13:27
Antal inlägg: 844

Det är bra/intressanta sidor ni har länkat till. Har läst igenom alla tre.

Jag länkar till dom en gång till - ifall nån är intresserad.

www.miljoportalen.se...-m ed-penis

www.femcap.se/

nyheter24.se/sexobla...ns -fardiga

Den sista länken handlar om p-piller för män, och eftersom jag överhuvudtaget är tveksam till p-piller, så tror jag iofs inte riktigt att lösningen skulle kunna vara den heller.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-25 13:44

päronhalva
Klart ni också ska vara med och tycka till ! De här är ju frågor som berör alla, och alltså då även er.

Och det du tar upp om informationen är viktigt.
En bra utgångspunkt - i vad det än gäller egentligen - är att man helst ska göra medvetna val. Och det kan man inte, om inte har satt sig in i frågan. Så vare sig man vill välja till eller välja bort, så är det alltså bra om man har informerat sig innan.

Sen bör det inte heller glömmas bort att med eller utan p-piller, så kommer man hur som helst inte undan kondomen. Det är ju bara i fasta relationer, och om man verkligen kan lita på varandra till 100% som den kan skippas.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-25 13:45

päronhalva
Klart ni också ska vara med och tycka till ! De här är ju frågor som berör alla, och alltså då även er.

Och det du tar upp om informationen är viktigt.
En bra utgångspunkt - i vad det än gäller egentligen - är att man helst ska göra medvetna val. Och det kan man inte, om inte har satt sig in i frågan. Så vare sig man vill välja till eller välja bort, så är det alltså bra om man har informerat sig.

Sen bör det inte heller glömmas bort att med eller utan p-piller, så kommer man hur som helst inte undan kondomen. Det är ju bara i fasta relationer, och om man verkligen kan lita på varandra till 100% som den kan skippas.

MaadMaxx2011-11-25 18:02
Antal inlägg: 349

Jag avskyr P-piller. För mig är det ett helt fantastiskt preventivmedel då jag totalt förlorar all form av sexuell lust då jag sväljer dessa. Min mor åkte med mig och skaffade P-piller då jag var 14, när jag var 22 och just brutit upp från ett längre förhållande tänkte jag "Äh, va fan. Jag är ju aldrig kåt ändå, så varför i hela världen ska jag peta i mig de här hormonerna?", så jag slutade. Och JÖSSES(!!!) vilken skillnad det blev! Kroppen blommade upp och lusten flödade. Då reflekterade jag inte över just det sambandet, men då jag började med P-piller igen efter att ha träffat en annan man och sexlusten magiskt försvann förstod jag att detta nog faktiskt kunde ha ett samband och slutade igen. Det är faktiskt lite besvärligt att vara kåt i hjärnan men ha en kropp som alls inte är med på noterna. Är alternativet att käka kola med papper på så äter jag hellre kolan så och njuter av min kropps reaktioner, än brukar överdrivet med glidmedel och funderar på när fan kolan ska mjukna och om man kanske skulle måla om i taket... :/ ;)

madeleine2342011-11-25 18:55
Antal inlägg: 616

Man kan vist ha mens fast man äter p - piller

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-25 20:44
Antal inlägg: 37631

hur gick det för p.pillren för men ? var det för mycket biverkningar

jenay2011-11-25 21:00
Antal inlägg: 15

Jag har något som heter p-plåser och är nöjd med det. Skjuter ofta upp mensen för att jag inte klarar av att ha den, jag får sån mensvärk att jag knappt kan gå och PMS. Genom att skjuta upp den så slipper jag utstå smärtan men även den hemska humörsväningen jag får som har gjort att folk håller sig undan när jag har just mens. Vilket leder till att jag inte kan jobba ens...

Preventivmedel är för mig en grej som att jag själv kan bestämma när jag vill ha mens och se till att de inte påverkar jobbet eller mina anhöriga..

Även om det så det ger biverkningarna så är det bättre än att vara utan de...

MissVe2011-11-25 21:06
Antal inlägg: 139

tids nog slutar det alldeles naturligt...
för mig var det viktigt att känna att jag kunde leva "normalt" och jag har nog provat de flesta p-medel utan att ha dåligt samvete för miljön eller nån annan. P-spruta var det sämsta, då kunde jag ju inte bli av med det när jag kände att jag inte mådde bra, för det gjorde jag verkligen inte av den... så nu är allt bara Guld då man inte behöver tänka på preventivmedel öh. haha!

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-25 21:22
Antal inlägg: 37631

P.spruta var inte bra för mig,fick självmordstankar av den

saZmer2011-11-25 21:49
Antal inlägg: 42

Intressanta diskussioner må jag säga..
Ppernillaa - vad i hela världen pratar du om med sår i livmodern? Var har du fått lära dig det där?

Sen tycker jag att det är ganska magstarkt att dra slutsatsen att hormonutsläppen är orsaken till att mensen skjuts neråt i åldrarna när 1000000 andra faktorer förändrats under samma tid (andra kemikalier, levnadsvanor, genblandning mellan länder mm mm).

Speciellt lustigt när guatama har gottat sig i hur upplysta vi är här i västvärlden.

saZmer2011-11-25 21:51
Antal inlägg: 42

Den första meningen var inte ironi, det ser ut så nu ser jag.. Jag tycker det är intressant att ni delar med er om hur mensen påverkar er - annars får man ju mest input från endast en tjej..

malman2011-11-25 22:08
Antal inlägg: 1457

jag bytte p-piller mot koppar spiral för att slippa få i mig för mycket hormoner.

apbur2011-11-25 22:24
Antal inlägg: 9699

Blodförsörjningen till den förtjockade livmoderslemhinnan stryps i slutet av menscykeln varpå den släpper och blöder ut. Det här gör inte ont :)

Jag blir för övrigt trögtänkt och får koncentrationssvårigheter innan mens. Det kan man inte tro med tanke på hur jag härjat runt här de senaste dagarna.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?