Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-28 23:02 | |
![]() | jag lever livet nykter så jag har mitt liv,är inte duktig präktig eller sund ,jag bara dricker inte alkohol,jag har valt att uppleva livet i nykterhet,att du valt annorlunda är inte mitt problem ,helt rätt | |
| Måns_E | 2011-11-28 23:02 | |
![]() | Nubbe passar väldigt bra till den salta julmaten. Just för att det gott. En julöl har ungefär samma funktion. Att dricka glögg är gott och trevligt. Om man har alkoholproblem och inte kan konsumera alkohol så bör man låta bli. Jag har full förståelse för att man firar en alkoholfri jul i ett sälskap som inte kan hantera det, men att för den sakens skull kategoriskt alltid under alla omständigheter proklamera en "vit" jul känns minst sagt lite bajsnödigt. | |
| -Delika-tess | 2011-11-28 23:05 | |
![]() | Det har nog troligtvis lite att göra hur man haft det under uppväxten. Jag har en familj där det druckits otroligt lite alkohol oavsett om det varit någon större helg eller mindre. Min far kunde dricka en lättöl till maten någon gång (tydligen finns det vissa maträtter man nästan "måste" dricka lättöl till) i övrigt var det minimalt med alkohol. Jag är inte uppväxt i en "kultur" där man dricker alkohol... inte för att det var moraliskt på något sätt (tror jag) utan för att det liksom inte blev av... Jag fick dessutom barn som ung och har haft som (tillsammans med pappan) att en av oss ska vara nykter för att vi ska kunna åka om något händer barnen. Med tanke på min alkoholkultur har det inte varit svårt att hålla... Jag har liksom inte det suget efter alkohol... Detta tillsammans med det faktum att jag inte gillar öl, whiskey osv gör att det funkar skitbra att vara alkoholfri. Det blir ingen uppoffring, om man så säger... (notera dock att jag tog ett glas vin till maten i lördags!) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-28 23:07 | |
![]() | jaha så jag ska börja dricka alkohol nu för att inte vara bajsnödig,och om man nu bara är nykterist,och inte har problem med alkohol,ska jag börja dricka alkohol nu bara för att dom som dricker alkohol tycker anorlunda,så går det bara inte att skriva !men så läses det omvänt,sluta läs mellan raderna | |
| Måns_E | 2011-11-28 23:11 | |
![]() | Ttiittii, är det någon som har påstått det? Läs om, läs rätt. | |
| Mindymoo | 2011-11-28 23:22 | |
![]() | Folk får ju göra som de vill - men finns det barn så kan man väl hålla sig nykter, hur svårt är det? Eller om man har en bekanting med spritproblem hemma på jul, det är väl inte så jobbigt att avstå? Om man inte vill avstå för någon annans skull, DÅ har man problem med alkohol. | |
| Mindymoo | 2011-11-28 23:24 | |
![]() | Och för tydlighetens skull - jag dricker gärna öl och snaps på jul, och sjunger snapsvisor. Men i år ska jag ha en flaska alkoholfri snaps hemma också, bara för att det finns! | |
| Tommy 1979 | 2011-11-28 23:33 | |
![]() | Mindymoo: givetvis skulle jag ta hänsyn om det fanns en alkoholist i mitt sällskap. Jag skulle kunna avstå alkohol utan vidare i så fall. Det är inte det som är grejen. Om man antar att det INTE är alkoholister inblandade, då förstår jag inte människor som förfasar sig över att andra dricker alkohol. Det är denna rigida moralism som jag inte klarar av. | |
| henrik_l | 2011-11-29 02:51 | |
![]() | För mkt och för lite aldrig bra, men en rejäl fylla till kalle anka hör till traditionerna. Alla som tycker annorlunda är tappade bakom en vagn och bortom all räddning. Det kan bara gottgöras med en flaska whiskey till Karl bertil Johnsson. | |
| Mindymoo | 2011-11-29 03:05 | |
![]() | Tror att vi är överens, Tommy 1979. Jag har bara aldrig råkat ut för sådana nykterhetsmoralister som du beskriver, tack och lov. Kanske jag undviker dem instinktivt. | |
| smurfblue | 2011-11-29 03:21 | |
![]() | Klart man vill ha öl och nubbe på julafton!!! Menar ni allvar? | |
| Tordyveln | 2011-11-29 03:42 | |
![]() | Ett år innehåller 365 dagar. Om det är skottår blir det 367. Kan inte barnen få ha julefrid utan sprit tre dagar av det året. Varför måste vuxnas ego komma i första hand. Egentligen skulle alla barn få växa upp i en familj där sprit aldrig förekommer. Kanske någon eller några funderar på att jag kan uttrycka mig så. Kan det bero på att man har erfarenhet av sin egen barndom. | |
| henrik_l | 2011-11-29 04:22 | |
![]() | Det beror väl mkt på hur man blir när man är full oxå? Jag gör inte en fluga förnär, skriker inte osv. Jag blir bara mer jag :P | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-11-29 06:57 | |
![]() | Var och en gör precis som den vill och jag vill inte spela moraltant, men kolla in detta ändå: sverigesradio.se/sid...el =3324265 | |
| Stenknäck | 2011-11-29 07:08 | |
![]() | Varför ett sånt jäkla ståhej för att det är jul? Ta det lugnt, ät lagom mängd mat och frossa inte. Varför ska man stoppa i sig en massa mat och godis. Hänge er åt nåt vettigt istället. Överdrivet med allt kring julen och de enda som gynnas är handlarna. Sen töms mångas plånböcker efter alla krav på att handla julklappar som många inte har råd med. Gör nåt vettigt istället. Skänk pengar till välgörenhet eller gör en egen insats för människor som har det svårt istället för det här ståhejet som alla ägnar sig åt. Alkolhol? Ja, där gör ju var o en förstås som man vill, men ingen har väl dött av ett eller två glas vin och full blir man väl knappast av det heller. Supandet hör däremot inte hemma någonstans. En snaps till sillen? Personligen så är det här snapsdrickandet mytomspunnet och snaps smakar ju rent sagt bedrövligt illa. Sen är det en annan sak att det anses som karlaaktigt att ta en sup och sen grina illa. | |
| paddel - Ej medlem längre | 2011-11-29 07:19 | |
![]() | Ni föräldrar som tror att inte vi dricker kommer att en dag klämma "skägget" i brevlådan. Av mina kompisar är det de som super allra mest som blivit uppväxta i en hysshyss familj. Jag fick när jag var runt 15 år smaka på både vin och öl hemma och fy fan vad äckligt. När jag började gå ut visste jag precis hur saker smakade och var inte alls sugen på att prova. Är det konstigt att vissa föräldrar inte ser saningen i vitögat utan lever efter mottot: INTE MINA BARN!!! | |
| bokmärke | 2011-11-29 07:30 | |
![]() | Bra inlägg paddel. Jag nattvandrar och önskar att fler föräldrar såg hur deras barn uppförde sig ute. Att tro att vi kan hålla våra barn ifrån sprit genom att inte dricka NORMALT hemma är ren bullshit!! Det man blir förbjuden att göra/testa kommer man att göra ibland av rent kompistryck. Till alla som lever i det blå: NATTVANDRA! | |
| swampen | 2011-11-29 08:23 | |
![]() | håller med paddel och bokmärke.Men man kan för all del dricka men med måtta,och man borde börja undra när man dricker om det alltid är så att man alltid är den som blir fullast när det dricks och alltid är den som dricker mest när det finns...då är det nått som inte stämmer.Alla har ju varit barn och vet hur det blir när man får barn...vad gjorde man själv när manvar ung(kanske inte alla).Men jag hoppas att de barn som verkligen far illa varje år,för de finns,hoppas jag att de får en god jul. | |
| peter | 2011-11-29 09:06 | |
![]() | Man behöver inte dricka alkohol vid några tillfällen egentligen. I 32 år var alkoholen min ledstjärna...och jag hade mest kul...festade dygnet runt..från packad till genialt bakfull...från busgroggarna på 70-talet i föräldrarnas mahognyvardagsrumsbarskåp ....Marinella och Explorer Villafranca och grön chartreuse ...allt i en enda blandning i samma flaska...till egenproducerat sprit och vin på jäst och socker och vatten..mopedmotorer som byggdes om till hembränningsapparater.... .. bakfyllan hörde till...precis som påklädning..tandborstning ...åka buss...jobba och annat i vardagen...."alla var väl bakfulla minst en gång i veckan"...ett ordspråk fanns : "har du inte jobbat bakfull har du aldrig jobbat".....Rättfärdigand e efter rättfärdigande...lögner efter lögner.... Ingen alkohol=inget kul...så var det i 32 år mellan 1976-2008 tills jag fick valet:...drick mer alkohol och dö.....eller drick förslagsvis vatten..och lev vidare....du bestämmer..ingen annan. Jag valde att leva.... och lever nu...konstigt nog utan sug ..mindre konstigt nog utan de flesta vänner som festandet förenade mig med.....men ack så bra jag mår nu.....och jag ser fram mot Loka med citronsmak på julafton. :) | |
| -Butterfly- - Ej medlem längre | 2011-11-29 12:20 | |
![]() | Bra och tänkvärt peter! | |