Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2011-12-04 19:08
Antal inlägg: 14052

nanna>> Om du syftar på att det i högsta domstolen slagits fast att en läkare som ordinerat homeopatiska preparat inte begick ett tjänstefel, så ja, det känner jag till. Det är dock inte detsamma som att läkare hux flux ska börja utöva homeopati? Jag skulle gärna vilja ha någon form av källa för det du tar upp. Vilka är dom dåligt utbildade läkarna som sysslar med akupunktur? Vad finns det för belägg för att det är farligt? Hur stor del av läkarkåren utgör dom?

Att några läkare felbehandlar/är korrupta/inte vet vad dom sysslar med är inte fog för att säga att det är fel på hela skrået. Inte heller är alla läkare konsekvent emot alternativ- eller komplementärmedicin. Och lika lite som alla är rötägg är alla heller bra läkare, det är inga robotar utan människor med samma varians avseende bra/dåliga personligheter och egenskaper som inom vilket yrke som helst.

Något som dock ÄR generellt (och med generellt syftar jag på majoriteten, inte alla) för läkare och andra utbildade inom skolmedicinen är vikten av empiriskt och vetenskapligt belagda metoder och preparat.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-04 19:41
Antal inlägg: 844

nulltj
Nej, jag har verkligen ingen tålamod att plocka fram den mängden statistik du efterfrågar. Det kan var och en, som är tillräckligt intresserad, med fördel göra själv.

"Något som dock ÄR generellt (och med generellt syftar jag på majoriteten, inte alla) för läkare och andra utbildade inom skolmedicinen är vikten av empiriskt och vetenskapligt belagda metoder och preparat."

Nja...om det där nu skulle stämma fullt ut, hur tror du att det kommer sig då att ex läkare sysslar bland annat med, just, akupunktur och homeopati _utan_ att de skaffat tillräckliga kunskaper och färdigheter inom områden?

Jag kan iofs förstå att den delen av allmänheten som inte vet något alls tex om homeopati eller akupunktur inte kan greppa problematiken heller. Det ligger liksom i sakens natur. Men enligt mitt sätt att se är det en gigantisk skandal att läkare/sjukgymnaster tillåts göra så.

Salthatten - Ej medlem längre2011-12-04 19:57
Antal inlägg: 525

Varför bara silver? Satsa på guld direkt i stället, det måste väl vara ännu nyttigare:
www.trendhunter.com/...e- 23k-gold

spider_f2011-12-04 20:20
Antal inlägg: 306

Jag skulle inte knapra i mig silver.

shulten2011-12-04 20:21
Antal inlägg: 1424

vem knaprar silver?

linenbat2011-12-04 20:22
Antal inlägg: 18

En undulatägare tipsade om kolloidal silver och vi har gett det tillfälligt till våra fåglar under en månad nu då de ofta blir sjuka. Slump eller ej, de har mått bra under den perioden. Blir dock fundersam ifall man ska fortsätta ge dem det. Sägs ha antibakteriella egenskaper samt förstärka immunförsvaret.

linenbat2011-12-04 20:23

på nätet har jag inte hittat så mycket om silvret.

apbur2011-12-04 20:25
Antal inlägg: 9699

Tycker det låter vettigt att tillämpa djurförsök innan man själv börjar testa :)

spider_f2011-12-04 20:27
Antal inlägg: 306

Trodde det var tablettform.. sorry shulten

nulltj - Ej medlem längre2011-12-04 20:33

Nanna>> Eftersom du inte ger mig annat än dina egna åsikter och vetskaper om läkare & sjukgymnaster som utan tillräcklig kunskap sysslar med akupunktur så blir det ingen vettig diskussion av det, bara ett utbyte av åsikter utan förankring. Jag känner inte till den problematiken, så jag kan bara spekulera. Jag är dock övertygad om att majoriteten läkare & sjukgymnaster vet vad de sysslar med, i den mån någon av oss vet något om något. Och det pga empiriska studier och vetenskapliga belägg. Jag får kanske tillägga att det är min uppfattning, inte ett faktum.

linenbat2011-12-04 20:36

Inga djurförsök, köptes av ett välkänt seriöst märke och klassas som alternativ medicin ungefär. :)

marmeladov222011-12-04 20:59
Antal inlägg: 4211

Kroppen har faktiskt ett visst behov av guld

golden2011-12-04 21:08
Antal inlägg: 1431

bor du på östermalm marmeladen?

marmeladov222011-12-04 21:11

Nej, men det kanske är dit jag ska flytta. :)
Nulltj (detta obegripliga nick)
Jag sa just att läkare och apotekspersonal inte heller stödjer läkemedelsindustrin, utan "bara gör sitt jobb" vilket är ett skådespel, om du läser längre bak i tråden. Detta är så klart tragiskt. Men vem vill förlora jobbet?
Kollodiialt silver vet jag som sagt inte mkt om, men jag antar att det är bättre än psykofarmaka. Jag förespråkar hälsokost och rätt användning av mat och känsloliv.

marmeladov222011-12-04 21:12

Och jag menar att inom homeopati tex så uppmuntras guldförtäring, dock handlar det om mikrogram.

marmeladov222011-12-04 21:14

"– Mot ledgångsreumatism har det visat sig effektivt att spruta in guldlösning i lederna. Det fungerar dock inte för alla."

nulltj - Ej medlem längre2011-12-04 21:16

marmeladov22 (detta också obegripliga nick)

Jag minns inte om jag syftade på ditt inlägg, men jag tror att det där är en grov generalisering det också. Av de läkare jag känner så är det bara ett par som inte av princip tackar nej till allt fjäsk från läkemedelsbolag, bortsett från någon enstaka penna i samband med en informationsträff.

marmeladov222011-12-04 21:20

Just det
Marmeladov är en skurk från Ryssland i en av Muminböckerna(serierna)
inte så obegripligt.
Berätta nu vad ditt nick betyder.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-04 21:22

OT, men ändå. Nulltjärn är en sjö i Jämtlandsfjällen, nulltj är en förkortning jag drog till med för att det blev snyggt i skrift.

marmeladov222011-12-04 21:25

Ah, mycket mer begripligt. Tack för det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?