Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 599

Forumkategorier

Användare Inlägg  
shulten2011-12-16 19:46
Antal inlägg: 1424

Instämmer i ovan talare!

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 19:53
Antal inlägg: 615

MrAtomic och shulten; Med olika skrivelser har jag nått upplysning om min verklighets sanna natur.

Vad ni vill ha, får ni skriva om.

Om ni vill skriva till mig, kommer jag att svara.

Var vad ni vill vara!

le-lou2011-12-16 20:08
Antal inlägg: 17500

wowgli, det vore intressant om du kunde berätta lite om vilka religioner du influeras av.

marmeladov222011-12-16 20:53
Antal inlägg: 4211

wow:^^

Snoosy2011-12-16 21:30
Antal inlägg: 4273

TS, riktigt bra frågeställning.

Om religion finns? Ja se på all ondska som skapats av det som diktats upp i världen.

Nu till huvudproblemet i din fråga.
En sak jag ofta tänker på är detta om spöken och utomjordingar. Huruvida dom finns eller inte??
Såg ett vetenskapsprogram med Morgan Freeman. Väldigt intressant sådant.
Det handlade om våran ''framtid'' som ''döda''. Att det kan bli verklighet att våran hjärna ska kunna leva i en cybervärld. Genom den skapa oss ett liv.
Tänk om detta redan existerar?? Då kan det ju vara så att det vi hör eller ser, som vi betraktar som spöken, kanske är en glimt av att denna cybervärld som försöker ta sig in i den vi kallar verkliga värld.
Sen det här med utomjordingar. Kanske samma sak där. Vi kan inte se ''liv'' på mars eller månen. Men det kanske redan existerar där. Med hjälp av denna cybervärld.

Ja, nu fick ja ur mig mina weirda tankar :)

mrperfect2011-12-16 21:54
Antal inlägg: 11437

Jag funderade faktiskt en stund på det idag. Definitionen vad religionen är är mångfasetterad, hos en del kan man tänka sig att religionen tillkom av de styrande ( eller kanske rättare sagt utnyttjades) på så vis att man erbjuder ett liv efter detta och ju jäkligare man har det på jorden desto bättre får man det i himlen, ett sätt att få ett kuvat folk att utföra underbetalt mer eller mindre slavarbete.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 22:25

Le-Lou; Jag influeras av alla religioner, men efter min fostran i kristi lära har jag sökt gemensamma drag inom alla religioner. Jag har funnit att det inte finns några begränsningar alls, varför jag menar att all religion, och ingen, kan vara sann i sig själv.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 22:29

Snoosy; Människan i sig själv och mänskligheten i förening är sig själv nog, som alla universums härskare. Det gäller mest att samarbeta utan konkurrens.

Men ändå tillhör vi rymden, menar jag, eftersom vi finns i denna, och våra tankar kan upplevas vara från rymden, åtminstone för mig.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 22:33

mrperfect; Religion menar jag kan vara bra för de som inte tror på sig själva. Men om vi tror på oss själva behöver vi ingen religion. Vi behöver ingenting eller kanske samarbeta om vi upplever att vi är i behov av en förändring av verkligheten.

Cyko2011-12-16 22:47
Antal inlägg: 36

Alla religioner pekar i grund och botten mot samma sak. Det enda som skiljer dom åt är kulturell utformning.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 23:00

Cyko; Jag instämmer. Alla religioner påstår att mänskligheten är en familj, varigenom religionerna väglett oss, till insikten om detta.

I denna insikt är mänskligheten tillsammans alla universums härskare, om vi samarbetar, utan konkurrens.

Cyko2011-12-16 23:12

"Wowgli: Men om vi tror på oss själva behöver vi ingen religion. Vi behöver ingenting eller kanske samarbeta om vi upplever att vi är i behov av en förändring av verkligheten"

Definiera "tro på oss själva". Tro på vilket själv? Om man tittar djupare så ser man att människan är en dualistisk varelse; egot - allt det personliga (vår självbild), samt medvetenheten om det. Eftersom du är medveten om dina känslor, dina tankar, din perception, dina sinnen, och så vidare, måste det betyda att du inte ÄR dom (alltså, du är inte det fysiska, utan medvetenheten om det fysiska).

Alltså, människan (generellt sätt förutom få upplysta varelser) har ett falskt och ett riktigt jag. Vi lever i blind tro på det falska jaget (som är till stor del en produkt av vårt intellekt), och missar det uppenbara.

Jag skriver säkert sjukt osammanhängande nu... skyller på sömnbrist! :-)

Cyko2011-12-16 23:16

Det jag glömde skriva är att eftersom vårt "verkliga" jag inte berörs av intellektets innehåll, så är det formlöst, oändligt och gränslöst. Därför kan man inte "tro" på sig själv i den bemärkelsen. Man kan dock vara sig själv och leva medveten om egots beskaffenhet och illusion. Det går inte att definiera vad detta "jaget" är med ord, men det går att peka mot det för att på egen hand utforska det.

Cyko2011-12-16 23:18

Måste också inflika att jag inte är religös, utan bara har ett intresse för spiritualitet och metafysik. Alltid kul att diskutera!

Longinus2011-12-16 23:39
Antal inlägg: 41

Ja, religion är verkliga (existerande) villfarelser.

Ett ypperligt redskap för makthavarna att orkestrera massan med -- lika ypperlig som tröst att tillgripa när existensen känns för tragisk eller trivial.

Jag är dock övertygad om att majoriteten trosbekännare i dagens (i-lands-) samhälle egentligen inte är troende utan mest gör det som en vedertagen lajvargrej; (hypotetiskt sett,) med en pistol mot huvudet som avlossas vid fel svar skulle de flesta av dem svara "nej" på frågan "tror du på det din religion predikar?"

Personligen finner jag det såväl fascinerande som beklämmande att en så avancerad varelse som människan kan ägna sig åt sådan gränslös dumhet.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-16 23:59

Cyko; Jag känner igen mig i det du beskriver, och jag upplevde världen dualistisk, tills dess jag erkände den som min. Inte min ensam utan tillsammans med andra som erkänner den som sin. Allt som vi funnit inåt, är vad vi kan skapa utåt, enligt min mening.

Mitt jag består av kraft och energi, förmodligen även ditt jag när du funnit din beskrivning av ditt jag.

Wowgli - Ej medlem längre2011-12-17 00:04

Longinus; Om du tror på ditt medvetande, har du då någon motståndare?

Snoosy2011-12-17 04:29

Tråkigt att ingen nappat på det jag skrev.
Menar som så. Att dessa som mrperfekt snackar om och som ligger bakom religionen. Kanske är fullt medvetna om vad som händer och sker med oss efter döden??
Vi kanske redan kommer till ''himlen'' genom att hamna på en annan planet, i cyberform. Hehe det låter sjukt. Men tänk om det är så??

Sen det som är här på jorden, och som den religösa människan tror på
har diktats ihop för att bunta ihop oss, för att tro lika alternativt olika.
Likaså med politiken. Politik är lite som religion. Man försöker med alla medel att bunta ihop alla till att tro på det man står för. Vilket kan vara riktigt farligt.
Detsom håller på att hända i sverige är riktigt farligt. Alla tror på alliansens politik. Dom i sin tur har fått många till att gå i deras riktining. Till att sälja ut samhället och på det sättet få människan att tro att vi får en bättre miljö och ekonomi idag och en bättre i framtiden.
För oss unga kommer det inte finnas någon vård i framtiden, det är läskigt men den krassa sanningen.

Snoosy2011-12-17 04:31

*Sen varför man vill bunta ihop oss. Det kan ju ha med livet efter döden att göra. Vad som väntar oss vet ju ingen förutom ''maktens män''

strömavbrott2011-12-17 05:04
Antal inlägg: 316

Det är klart att det finns religion i verkligheten! Se bara på alla som tillbringar söndagarna/sabbaten i någon kyrka De mår kanske bra av det. En form av terapi kanske. ett sätt att bli av med skuldkänslor, ett sätt att uppleva gemenskap, ett sätt att känna mening med livet. En del människor mår bra av religion - okej - bara det inte stör någon annan. Bara de inte blir terrorister och tror att de har en sannare sanning än andra.
Religion kan vara terapi för en del, men för många är det tyvärr bara ett sätt att exkludera folk som man inte gillar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?