Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 669

Forumkategorier

Användare Inlägg  
88tinste2011-12-13 13:37
Antal inlägg: 636

Gener kan man inte välja, rökning kan man välja...
Barn tillhör fortplantningen, inte rökning...

Det är lite som det gamla uttrycket
"luften är fri"
Rökning drabbar andra så varför ska andra behöva flytta av ingen annan anledning än egoistiska skäl.

Jag får lämna kön till bankomaten, strunta i att äta ute, lämna väntrum, busskurer, flytta mig på bussen, mm bara för att rökare ska få ha "sina rättigheter".
Men varför ska jag som inte kan hjälpa det hela behöva flytta på mig för folk som röker som faktiskt kan ändra på det hela?
Jag kan inget annat göra än att leva med mina svårigheter...

micro1132011-12-13 13:52
Antal inlägg: 17540

Flytta mig på bussen? Lämna väntrum?

Knappast, det är bara att uppmärksamma närvarande personal på att personen röker så kommer de att få fimpa eller lämna platsen - det är råder redan rökförbud i offentliga lokaler.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-13 13:56
Antal inlägg: 1019

Vilken hetsjakt ändå, man får nästan en känsla av att ikerökarna tycker de är bättre människor än vi andra. Är det så? Men som nån skrev inte fasen blir det väl liv om man röker på en UTEservering??? (Går sällan ut o äter), då har det sannerligen gått för långt ju. Är det så?

micro1132011-12-13 13:56

Man får väl utgå ifrån att folk som kräver hänsyn också visar hänsyn och inte hänger ut något som luktar eller dammar på sina balkonger, inte själva använder parfym, inte intar mat eller dryck som luktar på balkongerna osv...

Man skall ju respektera varandra och värna om en luktfri värld.

Många blir ju illamående av olika dofter, för att inte tala om att det finns de som faktiskt blir sjuka av starka lukter - t ex parfym.

Det respekteras väl?

teamgrens2011-12-13 14:02
Antal inlägg: 763

I somras satt jag och en vän på en uteservering och käkade. När vi ätit tänder vi våra ciggaretter, Under tiden kommer ett nytt sällskap och slår sig ner vid bordet bredvid. De säger åt personalen att säga till oss att byta bord för att vi röker. Och servitrisen säger faktiskt åt oss.
Jag tittade konstigt på henne och undrade om hon menade allvar.
Det fanns andra lediga bord, men det är väl inte jag som ska flytta mig i denna situation?
Ni har fått rökförbud inomhus. Gå in och sätt er.

Egoistiskt är väl mänskligt? Om du inte gillar röklukten eller om jag inte gillar bajsblöja lukt. Det är väl ingen större skillnad?

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:04
Antal inlägg: 11661

Man får inte ha parfym på sig som anställd på sjukhus och liknande. Man får inte ha hundar överallt i olika kommunala transportmedel, man får inte ha hundar lösa och man ska plocka upp deras skit. Vilken hetsjakt på hundägare och parfymanvändare..

micro1132011-12-13 14:05

För att inte tala om dessa husdjur - främst hundar - som helt utan hänsyn till allergiker släpas med överallt, i offentliga lokaler, i bussköer, på bussar, i portuppgångar där boende faktiskt måste passera osv..

Bör man inte förbjuda dem också? Av respekt för allergikerna? Det torde ju finnas många fler som reagerar på pälsdjur än på rök.

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:05

Kan du inte skilja på ett barn som bajsar i sin blöja och rökande? Hahahaha

teamgrens2011-12-13 14:08
Antal inlägg: 763

Jo jag vet absolut skillnaden, men du förstår ju inte.
Men du växer också upp med tiden. Oroa dig inte. Särskilt som du är en så mycket bättre människa än mig då jag röker.
Lycka till

88tinste2011-12-13 14:09

micro113

Inte att de röker, men att de fimpar precis innan de går in/går på, lukten sitter kvar.
Jag har lika svårt för parfym och det är definitivt ingen som bryr sig om det heller.

Det är inte så att jag jagar på folk, men jag kan inte springa runt och säga till alla.
En del som röker märker man knappt på, men vad gör de då för skillnad än de som verkligen "stinker" av rök?

Folk får väl röka, bara det att varför ska inte jag som känslig kunna få "ta en plats" i samhället?

Skulle jag sitta på en uteservering skulle jag och be den som röker att fimpa, det är väl inte mer än rätt att alla ska kunna få äta ute i sommarsolen utan att bli sjuka? :/

micro1132011-12-13 14:09

Delicious
Du får inte röka alls inom ett sjukhus - låsta psyk undantaget.
Du får inte röka alls på allmänna transportmedel
Du får inte röka alls i offentliga/allmänna lokaler.

Hundar får du ha med dig lite varstans faktiskt. Parfym tar du inte av på dig för att du skall in och trängas på bussen.

När en rökare går in i en port råder i allmänhet rökförbud och man får fimpa utanför. När en parfymindränkt hundägare trippar in så tar den med sig både hunden och parfymångorna helt utan hänsyn till allergiker eller andra.

micro1132011-12-13 14:13

88tinste
Det handlar således inte alls om "känslig" för rök -utan om vad du tycker luktar gott.

Faktum är att du nog lära dig att du inte kan välja hur andra i din omgivning skall lukta - du får flytta dig om lukten inte passar, eftersom det inte är upp till andra att anpassa sig för att för att du eller andra skall gilla läget.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-13 14:13
Antal inlägg: 844

teamgrens 2011-12-13 13:27
"Amen herregud. Snacka om hets mot rökare. Röken kommer in om jag vädrar. Shit vad känsliga.
Och ointelligenta."

Nu jeeklar åkte martyrkoftan på (mig). Kallar du mig för ointelligent? Va va?

Nä, men allvarligt. Det är alldeles tydligt att en del av dem som röker verkligen inte tycks kunna förstå hur svårt det är med den här förbenade tobaksröken.
Nästa grejs som ska förbjudas är givetvis rökning på uteserveringar, inget snack om annat.

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:15

Vad förstår jag inte? Nej, jag kommer aldrig att respektera själva rökandet. Där emot respekterar jag människor och förväntar mig respekt tillbaka.
När jag hade katt stängde jag in katten i ett annat rum, dammsög och torkade golv om jag fick allergiska gäster på besök. Skulle jag trycka upp katten i ansiktet på allergikerna istället för att jag älskade min katt och har rätt att ha djur istället?

micro1132011-12-13 14:17

__Nanna___
Jag tycker nästa grej som skall förbjudas är kaffebryggning i det egna hemmet samt att dricka kaffe på balkongen eller i offentliga miljöer.

Det är ju ganska vanligt att gravida och de med vissa magåkommor mår riktigt illa av kaffelukt - och det tycker jag man måste ta hänsyn till.

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:17

micro, Och? Jag gillar inte hundar eller överparfymerade människor på bussar heller. Är inte ens allergisk.

88tinste2011-12-13 14:17

micro113
Nej det handlar inte om vad jag tycker luktar gott, sa ju precis att det är samma sak med parfym, det är lika illa då också.
Det är lika illa när någon kommer med en blöt hund...men ska man söka fel i andra så ska man...
Grattis!
Där satte du mig allt på pottan, jag som är allergisk och känslig jag ska flytta på mig för all annan egoism, bara för att det är mänskligt.
eller hur var det?

Tack för infon, OH du vise!

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:18

Haglar "bra" motargument..

micro1132011-12-13 14:19

Delicious
Men du - ingen förbjöd dig att ha katt, fast du fick katthår i kläderna och sedan gick ut i porten och bland annat folk. Tänk om du träffade allergiker som blev sjuka för att du hade katt.

För alla räcker det ju faktiskt inte med normal hänsyn.

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 14:19

Kanske samma människor som bjuder vegetarianer på kött

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?