Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-13 22:57
Antal inlägg: 844

"Vi sverigedemokrater är varken rasister eller främlingsfientliga, det ska du ha väldigt klart för dig!"

Nänä.
Och jag heter Prinsessan af Uwatulandet. :P

azen - Ej medlem längre2011-12-13 22:59
Antal inlägg: 293

@Måns_E:
Läste du ej, eller ignorerar du det faktum att hela laget blev rasistförklarade?

@Gautama:
Fy, det var droppen som fick bägaren att rinna över!

Sådana påhopp kan ej accepteras, hoppas du inser det.

azen - Ej medlem längre2011-12-13 22:59

@__Nanna___:
Det är så sant, läs derat partiprogram så ska du se att de ej är rasister men det är ju en diskussion i sig...

Måns_E2011-12-13 23:01
Antal inlägg: 12028

Nja, nu står det ju inte riktigt så i artikeln. En i laget uppfattade det så. Inget annat om rasistbeskyllningar har faktiskt kommit fram.

Så det är ju inte så mycket att bygga några direkta slutsatser på överhuvudtaget.

Vad vi däremot vet är att de har skändat den svenska flaggan, som ju som bekant är förbjudet i svensk lag.

Gautama2011-12-13 23:01
Antal inlägg: 6854

Påhopp? Det är fakta!
Varför väljer du att tro på klubbens uttalande? Arrangörerna säger att de inte har sparkat på någon flagga eller sagt att de är rasister.
Väljer du att tro på det som passar din livfilosofi?

micro1132011-12-13 23:03
Antal inlägg: 17540

azen
Om det framgår på deras hemsida så marknadsför de SD på sin hemsida.

Vad har du svårt att förstå?

slånbär2011-12-13 23:03
Antal inlägg: 5539

Azen-fortfarande så spelar det ju ingen roll om dom har haft med sig flaggan förut eller ej-i det här sammanhanget när dom öppet medger att dom är sponsrade av SD så får dom räkna med att det tas som en provokation att ha med flaggan i ett ovidkommande sammanhang. Ha klubbflaggan istället så är det ingen som reagerar. Sedan är ju själva sponsringsfrågan en fråga för sig.
Jag har som sagt hållit på med fotboll i många många år och aldrig sett något lag ha svenska flaggan med sig till en vanlig turnering så frågan återstår-varför är det viktigt? Om inte för att göra ett statement för SD?

Gautama2011-12-13 23:05
Antal inlägg: 6854

Det är säkert inskrivet i avtalet, pengar om ni har flaggan med er på matcher.
Svinen kan ta till vilka vägar som helst för att synas.

micro1132011-12-13 23:07

Måns_E
Nej, det är inte förbjudet att skända svenska flaggan. Vilken lag skulle reglera det?

Amerika har en lag mot att skända Amerikas flagga - i Sverige får du både bränna och torka fötterna på flaggan. Däremot inte hissa den hur du vill.

ond_ kanin2011-12-13 23:08
Antal inlägg: 377

Måns, kan du visa mig var det står i lagboken att det är förbjudet att skända flaggan?

Rabiesgalen2011-12-13 23:09
Antal inlägg: 396

SD och Vargfrågan går inte att diskutera i sansade ordalag då gemene man är för korkad. Det blir som att välja vilken färg ellar tapet man skall välja när väggen skall göras om.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-13 23:09
Antal inlägg: 844

2011-12-13 22:59
azen. Tror du på fullaste allvar att jag inte skulle ha gjort det?
Det har jag gjort för länge sen, och INGET kan få mig att ändra uppfattning om SD. Jag tycker ungefär som Gautama.

SD är ett beklagligt fenomen vars uttalanden, åsikter, handlingar och människosyn många gånger är grymt humanvidriga.

azen - Ej medlem längre2011-12-13 23:17

@Gautama:
Kommer ej att föra diskussion med dig mer då dina rent ut sagt vidriga påhopp inte kommer att leda någonvart. Ärendet är överlämnat till en forumvärd.

@slånbär:
Står fast vid vad jag tidigare sagt, vill de ha med sig flaggan så ska de väl få ha det. Även ifall andra klubbsymboler hade varit mer relevanta.

@__Nanna___:
För trådens skull, diskuterar gärna politik med dig men inte här. Hör gärna av dig via meddelanden ifall du vill fortsätta diskutera SD och andra partiers politik. Det står dock klart och tydligt i deras partiprogram att de ej är rasister eller delar några raspolitiska åsikter.

Måns_E2011-12-13 23:29

"Flaggan får inte i vidare mån än som följer av första och andra styckena förses med märken, bokstäver eller andra tecken. Lag (1994:697)."

www.notisum.se/rnp/s...9. htm#P4S2

micro1132011-12-13 23:30

azen
Nej, jag anser inte att nationalsymbolen skall representera enskilda lag på en nationell tävling. Man skall spela under klubbens färger/symbol eftersom alla inte kan välja just nationens flagga som symbol.

Politik och sport skall inte blandas samman - oavsett vilket parti som sponsrar och vilket lag som tar emot är det fel, och den klubb som ställer upp på att bära fram politiska budskap borde stängas av från sportsammanhang som omfattar junior och ungdomsverksamhet samt nekas alla former av kommunalt och statligt bidrag.

Agerade den enskilda representanten rätt - nej självklart inte. Man kan driva igenom sin vilja på mer städade sätt, som arrangör kunde denne uppmanat dem att ta bort flaggan eller stängt av dem från från vidare tävlan i cupen. Att trampa på saker eller bete sig ostädat fanns givetivis inte fog för.

ond_ kanin2011-12-13 23:31

Står inget om skändning eller straffpåföljd, enbart om hur en svensk flagga ska se ut i officiella sammanhang.

Bear Grylls - Ej medlem längre2011-12-13 23:33
Antal inlägg: 128

Måns verkar äga den här tråden, +1 på allt.

ond_ kanin2011-12-13 23:34

Som jag ser det får jag både bränna flaggan och torka mig i röven med den, så länge jag inte lägger till någon symbol på den.

micro1132011-12-13 23:34

Måns_E
Det där föreskriver HUR en godkänd flagga ser ut, det förbjuder dig inte att förändra en flagga - det är alltså inte straffbart att ändra en flagga, men det är då inte längre att betrakta som en svensk flagga.

Det säger inte heller att det är förbjudet (straffbart) att skända den svenska flaggan.

Måns_E2011-12-13 23:35

Har jag sagt något om straffpåföljd? Misstänker att det är borttaget numera, även om man fick böta förr.

Oavsett vilket så är det svensk lag om hur en svensk flagga får brukas. Alltså är det inte tillåtet att klottra på den.

(Nu tycker jag förvisso inte att sådant är så jätteviktigt, jag är inte direkt någon patriot om någon har missat det. Men om man tjatar om sin rätt och sin stolthet och så vidare, så bör man väl i a f inte skända den svenska flaggan?)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?