Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2012-01-19 13:31 | |
![]() | Det är intressant att du, le-lou, som ändå suttit ett tag på ditt lärosäte, ännu inte vet att bevisbördan ligger hos den som påstår något. Att säga "jag bryr mig väl inte om vad du tror, jag VET ju svaret, jag orkar bara inte visa det just nu" är inte direkt något som gynnar forskning. | |
| Yamma | 2012-01-19 13:34 | |
![]() | Sylvia, jag har inte fastnat på det. Jag har påpekat skillnaden på två uttryck, två ytterligheter. Bove, men om män tilläts spendera mer tid tillsammans med sina barn, tror du inte att deras sätt skulle bli naturligare? Just "forskning" som denna tvingar ju männen ännu längre från sina barn än de redan är av en massa andra anledningar. Jämför två scenarion: Du står och håller ett rått ägg på en sked. Jag står bredvid och säger "HERREGUD TAPPA DET INTE, VAD DU GÖR TAPPA INTE ÄGGET!!!! HERREGUD DU KOMMER TAPPA DET!!!!!" Scenraio 2: Du står och håller ett rått ägg på en sked. Jag står bredvid och diskar. I vilket scenario är det troligast att du tappar ägget...? =) | |
| peter | 2012-01-19 13:35 | |
![]() | hmmm....jag känner mig för konflikträdd, korkad och oinsatt för att kommentera ...men jag tycker det är fascinerande att läsa denna tråd....*slut på internetpausen...fortsätt er putsa fönster* | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-01-19 13:39 | |
![]() | naturligtvis är kvinnor bättre lämpade att ta hand om små barn. det är därför vi är just kvinnor. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-01-19 13:40 | |
![]() | Yamma: Vi påstår väl alla något iofs, och ingen av oss har några heltäckande bevis för någonting. Naturvetenskapen ger oss bevis som vi kan välja att använda eller rata - allt utifrån vår övertygelse. Vår egen kunskapsnivå blir avgörande för hur väl vi kan förvalta informationen om vår världs beskaffenhet. | |
| vrilsisk - Ej medlem längre | 2012-01-19 13:44 | |
![]() | Men att bemöta forskningsresultat med "Men JAG har aldrig bla bla bla och min MAN har minsann alltid.." Som när Carolina Gynning kallar sig författare och sprutar ur sig säkra sanningar. Inga tunga vetenskapliga argument precis. Jag förstår att det är känsligt att diskutera föräldraskap, men måste ni känna er så personligt förolämpade? | |
| bove | 2012-01-19 13:44 | |
![]() | "Bove, men om män tilläts spendera mer tid tillsammans med sina barn, tror du inte att deras sätt skulle bli naturligare?" Jo självklart, precis som att en kvinna som styrketränar ihärdigt kan nå samma armstyrka som en genomsnittlig man, men det är inte samma sak som att säga att kvinnor är lika starka som män. | |
| gnill | 2012-01-19 13:48 | |
![]() | vrilsisk: det är ju JUST SÅ denna professor gör, läs AB-artikeln i första inlägget, där säger hon just "jag har pratat med flera kirurger och de är överens med mig". (inte ordagrant citerat) | |
| Yamma | 2012-01-19 13:48 | |
![]() | Bove, jämför du att spendera tid med sitt barn med att styrketräna? Du menar väl knappast att om en man och en kvinna styrketränar lika mycket skulle de bli lika starka? Jag menar alltså att en man som spenderar exakt lika mycket tid med sitt barn som mamman blir exakt lika bra på att ta hand om det som mamman. En man som inte tillåts detta kommer givetvis att bli sämre på det, och han kommer givetvis vara osäkrare med barnet om alla förutsätter att han ska ha ihjäl det. | |
| slånbär | 2012-01-19 13:49 | |
![]() | Ja jag känner mig då inte ett dugg personligt förolämpad. Jag bara tycker det är sorgligt att man hävdar vetenskaplig grund för att trycka utvecklingen vad gäller mäns och kvinnors roller i samhället tillbaka ett par deccennier i tiden. Jag föredrar att försöka gå framåt och hoppas att mina pojkar när dom får barn får samma möjligheter som barnens mammor att vara just förälder istället för bara pappa. | |
| le-lou | 2012-01-19 13:49 | |
![]() | Yamma - jag pekar inte på nåt särskilt mer än att hennes forskning har stöd internationellt, dvs - forskningen om var könet sitter och vad styr våra manliga/kvinnliga beteenden (i hjärnan) . Hur svårt är det? Är detta något du sätter emot? OM det är så, så ska jag ge dig länkar. Du hittar inget säger du, jag hittar massor tom bara på en enkel sökning på google schoolar. | |
| Yamma | 2012-01-19 13:53 | |
![]() | Du sa att det fanns forskning på att kvinnan har bättre simultanförmåga än män, så det är det jag riktat in mig på hittills. Att det är skillnad på män och kvinnor och att det finns olika saker som styr manliga och kvinnliga beteenden sätter jag mig inte emot, men det är definitivt inte samma sak som att säga att en majoritet av alla forskare håller med Annika i hennes analys om män som fäder (dvs intervjun som återgavs i Aftonbladet). | |
| Älskar sirap | 2012-01-19 13:54 | |
![]() | Många får det att låta som att mammor bara är perfekta mammor som vet hur man gör från början naturligt, men inte pappor. Som nybliven mamma är det väl också sjukt vanligt att man tror att man kommer göra något fel och skada barnet? Det är tid som behövs för båda könen. Tror jag. | |
| Yamma | 2012-01-19 13:54 | |
![]() | Du har hittills bara länkat Annikas eget svar på sågningen av hennes forskning. Finns det någon annan forskare som tagit henne i försvar? | |
| Yamma | 2012-01-19 13:55 | |
![]() | Älskar sirap, jag har själv stått för de flesta misstagen med vårt barn. Det var ett tag jag inte vågade vara hemma ensam med honom eftersom jag var så rädd att skada honom. Men personliga erfarenheter kan tyvärr inte vägas in som bevis. | |
| le-lou | 2012-01-19 14:01 | |
![]() | yamma - simultantförmåga? Har jag varit inne på det än? Men det finns det också forskning som stödjer iofs. Men var har jag skrivit om detta ? ? | |
| Yamma | 2012-01-19 14:04 | |
![]() | YAMMA - "Njae, det där tror jag inte ett dugg på. Det skulle betyda att det finns en massa länkad forskning på nätet om att det är en myt att kvinnan har bättre simultanförmåga än män som står helt oemotsagd av "alla" andra forskare. Att INGENTING skulle publicerats på nätet är helt otroligt." LE-LOU - yamma, det finns MASSOR publicerat på nätet. Sök på. Du vill nu säga att du inte alls menade att svara på det som jag skrev, utan avlde att enbart ta fasta på sista raden? För visst, jag vet också att "massa" publicerats på nätet. Forskning om dyngbaggar exempelvis. Men det torde framgå att jag syftar på forskning om det jag skrev i raden innan. | |
| bove | 2012-01-19 14:09 | |
![]() | "Jag menar alltså att en man som spenderar exakt lika mycket tid med sitt barn som mamman blir exakt lika bra på att ta hand om det som mamman" Det tror ju inte jag. Han kommer att bli bra på det, förmodligen nästan lika bra som mamman, men inte riktigt. Framförallt så kommer han att vara mycket sämre på det i början. Detta till stor del eftersom män helt enkelt inte är lika naturligt intresserade av spädbarn som kvinnor är. De flesta kvinnor tycker att nyfödda barn är otroligt söta, vilket mycket färre män gör. Personligen tycker jag att små spädbarn ser ut som oformliga klumpar, och jag är glad att inte kvinnor i allmänhet gör det. Barn blir inte söta förrän i ettårsåldern. Och det behöver väl inte sägas men det här är ju självklart generellt talat. Givetvis förekommer det familjer där pappan har bättre hand med barnet än vad mamman har. | |
| le-lou | 2012-01-19 14:10 | |
![]() | Yamma - du får nog läsa om mitt inlägg igen. Det jag refererade till var den "berömda sågningen" av Annicas forskning i boken "Könet sitter i hjärnan", där hon - påstår att vårt kön styrs av biologiska skillnader utan - att faktiskt förneka påverkan av miljön. Så här lyder inlägget: "Hehe. Vet du mindymoo - att en internationell majoritet håller med Annica? Istället för en läkare, en psykologistudent och vad de nu var i Sverige. Här är Annicas svar och intressant nog - så visar det sig att den här "kända sågningen" är totalt osaklig och rent av felkonstruerad : www.dn.se/debatt/lan...ig a-genier" Den neurobiologiska forskningen håller inte på med genusvetenskap. Den studerar hjärnan och tittar på det som går att se. | |
| Yamma | 2012-01-19 14:12 | |
![]() | Jag skulle vilja ha lite källor på det du skriver här. Att män "naturligt inte är intresserade av spädbarn" och att färre män tycker att "spädbarn är otroligt söta". Sen skulle jag också vilja veta vad det har med ens eget barn att göra. Vad spelar det för roll vad kvinnor och män tycker och känner inför andras barn? Och slutligen - menar du att män tar sämre hand om barn för att de tycker att de är fula? Eller vad vill du ha sagt? Har du egna barn, bove? Tyckte du i så fall själv att de var fula? Och hur kan du anskriva andra män din högst personliga åsikt om småbarns utseende? | |