Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
marmeladov222012-01-24 13:40
Antal inlägg: 4211

andelen % i tex rosengård som är socialbidragstagare och eller av utländsk härkomst
detta är ett faktum

observera att jag inte lagt värdering i detta.
Detta faktum känner kommunpolitiker till och det är heller ingen nyhet för dig.

bosse_s2012-01-24 13:45
Antal inlägg: 366

Marmelad, segration är jag med på, och att rosengård har många invandrare och socialbidragstagare stämmer nog. Men ingen värdering att kalla det "arabkvarter"? Nej, jag var inte säkert på om jag förstod dig. Är det så självklart, och ens sant, att malmös socialbidragstagare av utländsk härkomst är just araber?

Min fråga var relevant, för det krävdes ungefär tre svar från dig för att lägga ihop pusslet. Hade du bott på en annan ort hade det kunnat få en helt annan innebörd. "Arabkvarter" är uppenbarligen lokalt, och jag har svårt att tro att det inte är utan värdering (skulle dock inte förvåna mig om malmös kommunpolitiker svänger med samma begrepp)

marmeladov222012-01-24 13:51

jag bor själv i närheten av så kallade arabkvarter
jag vet inte vad vi ska kalla det med ett enklare mer pk ord?

marmeladov222012-01-24 13:51

vi kan jämföra med tex Rinkeby. Min bror har bott där och var i minoritet.

marmeladov222012-01-24 13:52

Snälla nån jag jobbar med barn av utlänskt påbrå så nej det finns ingen värdering i detta, snarare faktum.

marmeladov222012-01-24 13:53

ska vi kalla dem låginkomsttagare? vilket jag tycker är mycket mer nedsättande. Hade det handlat om norrmän hade du inte reagerat.

marmeladov222012-01-24 13:53

rättshaveri?

marmeladov222012-01-24 13:55

Människor av utländsk härkomst i malmö har heller själva inga problem med uttryck som; arab, blatte, svenne, jugge etc.

marmeladov222012-01-24 13:57

Det är ju enkelt att sitta i sin medelklassvilla och tycka att ica gör fel när de slänger mat och sedan göra en blogg om det och klappa sig på magen. Vad GÖR de egentligen för invandrarna och låginkomstagarna? De icke utbildade och de som inte kan språket? De som inte har dator eller inte får gå ut?

bosse_s2012-01-24 13:58

men snälla rara, jag undrade ju vad jag menade för jag har aldrig hört uttrycket. Jag fattar väl vad du menar nu, men det krävdes att jag frågade. Tro inte för att du bor i ett sånt område i Malmö att du har något slags universalspråk som alla fattar, ens vi som bott i liknande områden på andra orter.

Sen är det väl ointressant med vilka uttryck som dina vänner inte har problem med, du skriver på ett nationellt forum och då får du tänka lite större.

Nu när jag förstått dig, det du menade var att man kan ge bort maten till människor som bor i socialt utsatta områden! Briljant!

marmeladov222012-01-24 14:00

Aha ok, jag trodde det var ett universalspråk.
Ja Briljant.

bosse_s2012-01-24 14:09

ibland, och detta gäller inte dig personligen marmelad, får jag intrycket av att mycket av den "erfarenhet" och "verklighetsbild" som många slänger runt med (bland annat här på betapet har vi sett det i vändor), inte minst SD-människor, handlar om en bild i grunden handlar om någon slags lokal - i bästa fall - regional erfarenhet. Några få representanter för en region, Skåne, talar om vad som gäller för hela landet. Det stör mig lika mycket som deras människosyn, att man lyfter egna och lokala erfarenheter till någon slags "Så här ser det ut i Sverige", och det resonerar dåligt med folks erfarenhet i stugorna, men jävlar vad skraja det blir! Och sånt får folk att rösta också, tyvärr.

Anyway, nä, hade du bott i något annat än de två, tre rikskända "invandrarområdena", så hade arabkvarter kunnat blivit lite goddag yxskaft och nu menar jag inte för att det kan tolkas som lite värderande - utan helt enkelt för att det typisak för många socialt belastade områden med många invandrare är att där bor invandrare från många olika om,råden, och i vissa finns viss dominans av nån grupp kanske men det kan lika gärna vara finländare, somalier eller vad det nu är.

Så nej, det är inget universalspråk även om det kanske känns så i Malmö. Hoppas du förstår mig rätt.

bosse_s2012-01-24 14:11

vi bör nog återgå till tråden nu.

marmeladov222012-01-24 14:13

Jag förstår vad du menar, man kan använda ett annat ord som inte hänvisar till nationalitet. Men jag tänker att det kräver mycket mer ord. Jag skriver gärna i talspråk.

Angående lokala nyheter och lokal världsbild, så är det bevisat att människor oftast och enklast tar till sig nyheter gällande sin egen sfär, sitt lokala nätverk osv. Vi är psykologiskt funtade så och kanske inte lätt att ändra på.
Därmed inte sagt att vi saknar empati för ex krigsoffer i andra länder. Men vi tar det inte till oss på samma vis och har svårare att relatera.
Politik för gemene man är ju trots allt det vi ser och upplever varje dag. De orättvisor vi upplever och eller ser vår granne uppleva.

bosse_s2012-01-24 14:33

Jag är helt med dig marmeland, det som är intressant är att vi faktiskt har ett parti som nått riksdagen och med ett nationellt partipolitiskt program som i väldigt stor utsträckning har sin grundanalys "i myllan" så att säga och enligt min mening. Det är det som är intressant, för det är mycket som får mig - i en annan del av landet - att studsa på en del av deras argument, inte bara rent ideologiskt och värdemässigt, men utifrån att de gör någon slags nationell progrnos baserad på något väldigt lokalt.

Ett ord utan nationell hänvisning skulle ju kunna vara "socialt utsatta kvarter" eller nåt i den stilen? Araber brukar ju faktiskt oftast associeras till rikedom, särskilt i ordets ursprungliga betydelse (någon från arabiska halvön).

Anyway, håller med dig i övrigt. Jag tror det är mänskligt också, och det kan man utnyttja. Man agerar sig lokalt. Effekten av det du beskriver blir väldigt tydligt om man lyfter den ytterligare en nivå, nationellt - EU t.ex. Och då kan man börja förstå t.ex. Amerikansk nationell politik bättre, och vad som väntar oss ju mer EU blir en federation... men det är ju helt off topic.

marmeladov222012-01-24 14:36

Nej men det är intressant, vad ska vi kalla den tråden?

socialt utsatta låter vettigt ja. Men oxå som folk det är synd om. Vilket absolut inte kan liknas vid "araber" i största allnänhet.
Det låter fördomsfullt och inte bra.

marmeladov222012-01-24 14:41

fast vem ska äta containermaten om inte de socialt utsatta?
Eller är det tragiskt att de socialt utsatta måste äta containermat med kaustiksoda?

marmeladov222012-01-24 14:42

Jag tycker det låter fördomsfullt att kalla någon "socialt utsatt"
låter som en stämpel svår att tvätta bort

bosse_s2012-01-24 14:54

Conteinermaten skulle ju kunna ätas av vem som helst, tror själva poängen med dyken är att visa på hur mycket mat som slängs. Om nu butikerna inte kan/vill sälja det (att ha egna produkter till halva priset för att de är nära datum kan vara fel psykologi försäljningsmässigt, man vill ju sälja fullprisprodukterna), så kan de ju donera dem, och då är det iofs nära till hands att anta att komma bättre behövande till nytta.

Det mesta som slängs är i fint skick - hittade fina bilder här tex:
frigan.wordpress.com/

Vad skall vi kalla folk, min poäng är väl att jag tycker det är fel att svepa med ett etniskt förnamn på ett samhällsproblem som finns överallt, och som inte handlar om invandrare. Där jag växte upp fanns det ett område som dina "arabkvarter" fast utan invandrare, då. Sen blev det samma "arabkvarter", fast med invandrare (dock inga araber). Nu är där bostadsrätter och både invandrare och stämpeln (vad vi nu skalll säga) är borta. Så smidigt, inte ens invandrarnärvaron kunde påverka stämpeln, det var marknaden som gjorde det..

I alla fall, socialt utsatt om en person är inte så just. Men ett område kan vara det tror jag nog.

marmeladov222012-01-24 14:59

japp, men på 60talet kallade man alla utlänningar för turkar och turk-affär osv

Varför varor slängs är ju oxå pga nya hårda livsmedelslagar och eu-regler. I ena stunden är vi livrädda för köttklister och gammal mat. I nästa är det ok att äta ur container.
Vilket ben vill vi stå på?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?