Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 098 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| doris-dill | 2012-01-30 21:25 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...04 95393.ab | |
| Jöhnk | 2012-01-30 21:26 | |
![]() | Nänä Rabiesgalen: www.de5stora.com/omr...rn /farlig/ | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2012-01-30 21:30 | |
![]() | Vet inte vad du menar med en hel del? "Hösten 2004 dödades en jägare utanför Jokkmokk i Norrbotten av en björnhona som han skadskjutit, sannolikt efter att hans jakthund stött upp björnen ur sitt ide. Innan detta hade ingen dödats av björn i Sverige sedan 1902. Den gången var det en jägare i Jämtland som anfölls av en redan skadskjuten björn. År 2007 dödades ytterligare en man av en björn. Det är oklart vad som skedde i det fallet men man vet att det hela hände på natten utanför mannens jaktstuga. Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007). Sammanställningen bygger på intervjuer av de som skadats." | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 21:32 | |
![]() | Rabiesgalen>> Mina antaganden? Verkar dumt att bara sitta och anta rakt upp och ner? Svenska Rovdjursföreningen, Rovdjurscentret de 5 Stora, WWF & Skandinaviska Björnprojektet. | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 21:47 | |
![]() | nulltj de där organisationerna är väl partiska till stor del. Något faktaunderlag för björnmöten vet jag veterligen att de inte samlar in systematiskt, så att svamla om några 1 av 2000 björnmöten är att fara med osanning. Om den där slalomkillen blivit dödad i Härjedalen hade det nog blivit lite andra rubriker i tidningarna. Han hade enbart tur. Ett enda bett eller slag kan vara dödande. | |
| Jöhnk | 2012-01-30 21:50 | |
![]() | Eftersom "Nu finns ju en hel del fall bjönmöten med dödlig utgång i Sverige bara under den senaste 10-års perioden." är en osanning - en hel del kan näppeligen betyda två + några skadade?! Att grabben hade tur - vad har det med saken att göra? Folk har tur när de krockar, sätter i halsen, får lunginflammation eller cancer - utan att dö också. What's your point? | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2012-01-30 21:51 | |
![]() | Snubben har rabies....:-I | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 22:01 | |
![]() | Ingen annan än att dylika händelser kommer att bli vanliga med tiden. Dödliga och icke dödliga men med skador av olika svårighetsklasser. Dessa skador drabbar även andra än jägare. För jägare rekommenderar jag att byta ut repeterstudsaren mot en halvautomat det gjorde jag själv för flera år sedan. Hur björnen agerar under jakt går ju att se i den bra jaktdokumentären som visades från Dalarna under 2011. Att hinna med mer än ett skott med en repeter går inte men med en halvautomat så hinner man skydda sig själv från att dö iaf. Björn går dock att träffa på under bärplockning och vandring. Känner flera som gjort det. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:02 | |
![]() | Jag skulle vilja ha fler rovdjur i den svenska naturen. Gärna mer av både varg och björn. (Ja, jag bor i Stockholm nu men jag har bott ute på landet med björn i närheten.) Men jag tycker inte att man för den skull måste låtsas som om de är helt ofarliga. Måste vår vildmark vara tam? Estland har 40-50 gånger fler vargar per kvadratkilometer än Sverige. Men å andra sidan har de jaktsäsong på varg och det rivs inte upp himmel och jord ifall någon skjuter en varg i självförsvar. Är vi verkligen så förbannat bortklemade i det här landet att allt måste vara totalt ofarligt och tror att naturen är något slags disneyfilm? Jag börjar undra om vi inte haft fred alldeles för länge. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:05 | |
![]() | Rabies>> Vet du det? Innan du anklagar mig (eller mina källor) för svammel får du gärna belägga det påståendet. Skandinaviska Björnprojektet stöds bland annat av Svenska Jägareförbundet, hur påverkar det partiskheten? | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 22:06 | |
![]() | Ja, jag vet att det inte samlas in någon statistik angående björnmöten i Sverige. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:07 | |
![]() | Belägg det. | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 22:13 | |
![]() | Behöver bara gå till mig själv där nulltj, har haft 4 st odokumenterade händelser. De jag känner som också sett björn rapporterar inte det till någon tidning eller Jägarförbundet, Naturvårdsverket eller annan myndighet utan ser det som en fin naturupplevelse dock med vissa spänningsinslag. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:15 | |
![]() | Klart man inte kan samla statistik på icke rapporterade fall? Men eftersom ett dödsfall eller en skada säkerligen rapporteras, så handlar de orapporterade fallen om möten där ingen skada skedde, vilket alltså SÄNKER skadefrekvensen vid björnmöte. | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:19 | |
![]() | Varför skjuta björn? när man kan skujta hare...... :-) | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 22:20 | |
![]() | Särsklit en lortig en :-) | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:23 | |
![]() | hellre en harlort i frysen än en lortgris i grytan gammalt ordspräk | |
| Evisaur | 2012-01-31 23:57 | |
![]() | Det där med att det finns lite björn i sverige är väl sanning med modifikation? På SLU's hemsida står det ungefär 3300 år 2008. Det är MYCKET! Om man jämför med 2006 då det fanns 2500. Vilket man tyckte var för mycket då. Björnar har stora revir och blir således trängda om de är för många. Och trängda björnar måste söka sig närmre och närmre samhällen vilket inte är ett naturligt levnadssätt för en björn. Dessutom får de mindre mat vilket de såklart inte heller mår bra av. Att jaga björn handlar inte om att döda ett oskyldigt djur, eller ens för den delen att skydda människan. Det handlar ju om att ha en FRISK och VÄLMÅENDE rovdjursstam. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2012-02-01 00:58 | |
![]() | Visst blir man FRISK och VÄLMÅENDE när man skjuts till döds! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-02-01 04:22 | |
![]() | Evisaur>> Det är väl därför vi har jaktkvoter på björn? Dessutom pekar forskning på att reproduktionstakten minskat som en följd av att björnstammen under en period ökat och trängseln blivit större. Jag tycker det är synd att en björn gått till spillo för att den blev störd av en jägares hund; att komma ihåg någonstans i det hela är att det är vi som till störst del inkräktar på björnars (och vilda djur generellt) tidigare revir, inte tvärtom. | |