Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 038 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-02-17 23:34 | |
![]() | jag tänker narkotika på frågan öht. extrem lycka mot liv. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-02-17 23:36 | |
![]() | hur kom du på den frågan..förlåt, men. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-17 23:37 | |
![]() | Jag är tjugo år för gammal för sånt här. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-02-17 23:38 | |
![]() | jag med sylvia, i huvet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-17 23:41 | |
![]() | :) | |
| SkySpy_ | 2012-02-18 00:02 | |
![]() | Hjärnan funkar som så att man ställer in sig på allt.. Är man lycklig och tycker något är bra så blir det inte lika roligt efter ett tag tyvärr:( Svaret är att hela tiden ha mål och sträva efter att bli lycklig för att då uppnå lycka i strävandet. Ge kärlek på vägen är både ett egoistiskt samt själv växande sätt. | |
| greatdane | 2012-02-18 00:07 | |
![]() | Ja det var ju en intressant vinkling som jag inte tänkt på i denna filosofiska diskussion. Bra inlägg. Verkligen. | |
| greatdane | 2012-02-18 00:08 | |
![]() | Jag refererar till Sylvias och Ektis inlägg då och inte din, SkySpy. | |
| greatdane | 2012-02-18 00:09 | |
![]() | Och, den var ironisk. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2012-02-18 00:09 | |
![]() | Naity_ "Tänk er in i detta scenario.. Om du hade blivit EXTREMT lycklig och glad och älskat varje sekund som tickat, med genuin glädje, hade du då gått med på att bli förlamad? Varför svarar du som du gör?" ------ Nej det hade jag inte. Varför svarar jag så? Inte ens rent hypotetiskt klarar jag av att så totalt släppa kontrollen. Jag kan inte tala för hela mänskligheten, men jag vet att jag själv alltid tror att det kan bli bättre, att saker och ting/situationer kan fixas. Ingenting är så illa att jag skulle vilja gå till så drastiska ytterligheter för en sk lovad total lycka och glädje. Dessutom så skulle jag inte för en sekund lita på att detta var möjligt om någon försökt "sälja" förslaget till mig. Jag vill tro gott om alla men jag räknar kallt med det värsta så slipper man bli "förvånad"... ;) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-18 01:30 | |
![]() | Tror att förlamning ligger så långt ifrån vår föreställning om lycka att många inte får det att gå ihop och instinktivt slår ifrån sig tanken eller får för sig att lyckan skulle vara mindre äkta. Det finns ju en annan variant, Nozicks experience machine. Om du får möjlighet att koppla upp sig till en maskin som ger dig ett (baserat på dina preferenser) fantastiskt lyckligt men simulerat liv. Så fort du kopplar upp kommer du glömma att allt bara är simulerat och det kommer att kännas precis som det verkliga livet, fast du skulle vara lycklig hela tiden. Skulle du göra det? Jag kan verkligen inte alls formulera mig just nu så jag skippar argumentationen men jag tror det Dys skrev tidigare var ganska spot on. Vi vill uppleva något, inte bara känna att vi upplever något och även om vi inte skulle vara medvetna om det när vi väl kopplat upp oss är tanken på att vara en komatös kropp kopplad till en maskin för olycklig för att det ska vara värt den simulerade lyckan. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-18 01:38 | |
![]() | För mig då. Obs, fyllefilosofi - jag tar inget ansvar för ngt av det jag just skrev. Godnatt. | |
| Minta | 2012-02-18 02:15 | |
![]() | "Minta du hade alltså valt att trycka på "knappen" och bli förlamad men kontinuerligt lycklig samtidigt. Min rationella hjärna säger att jag inte kan uppnå min lyckopotential om jag är förlamad, så jag hade inte med den rationaliteten tryckt på knappen oavsett om jag visste att jag skulle bli 100% lycklig.." Jag tyckte du skrev att man skulle vara extremt glad och lycklig som förlamad, du skrev imgenting om att det inte var möjligt om man var förlamad. Du frågade om du var extrremt glad och lycklig som förlamad, skulle du då välja det. Jag svarade att jag inte tror att man kan vara extremt glad och lycklig hela tiden, och om det var möjligt är ju frågan irrelevant för då fanns ju inga nackdelar med att vara förlamad. Om det fanns nackdelar skulle man inte vara extremt glad och lycklig. | |
| Skblole | 2012-02-18 03:06 | |
![]() | Jag är övertygad om att scenariot som beskrivs inte är möjligt, men givet premissen att det är så det skulle fungera så naturligtvis skulle jag se till att bli förlamad. | |
| Naity_ | 2012-02-18 12:40 | |
![]() | Det är det jag menar också minta.. Men jag hade inte gjort det även om jag visste att jag skulle bli lycklig. Med den vetskapen jag har idag så hade det skrämt mig för mycket att bli förlamad, oavsett om jag skulle bli 100% lycklig. Konstigt.. En sak jag tänkte på var att ens familj hade kanske inte mått så bra av det.. Visst är det klart att dom vill att man ska vara lycklig, men frågan är om de kunnat intala sig själva att det går att vara lycklig så i den sitsen.. Är det inte ett litet egoistiskt val i och med att man inte kan nå ut till världen på samma sätt? Då ligger man isolerad i sin egen lyckobubbla och inte bidrar så mycket till världen... Då hade du valt att bli förlamad om jag tolkar rätt. | |
| Naity_ | 2012-02-18 12:43 | |
![]() | Ektis: Hur jag kom på frågeställningen? På gymnasiet så brukade vi alltid flumma runt och fråga "om du skulle fått si och så, hade du då gjort så och si??" så vi fördrev tiden, och sen insåg man att det faktiskt inte bara är tidsfördrivande frågor, utan man kan få ut lite av dom också.. | |
| Minta | 2012-02-18 13:06 | |
![]() | Nej, eftersom jag inte tror att man kan vara extremt glad och lycklig som ett livstillstånd. Det är en omöjlig fråga eftersom den förutsätter att man är extremt glad och lycklig och då kan man ju inte önska annat, eller? Anledningen till att man inte vill bli förlamad är väl att man inte tror att man kan vara lika glad och lycklig som innan, att det innebär begränsningar i ens förmåga att söka lycka och meningsfullhet i livet. | |
| Minta | 2012-02-18 13:08 | |
![]() | Och det är heller inte ett mål för mig, att vara extremt glad och lycklig hela tiden, det tror jag inte att man kan heller. | |
| groenmeyer | 2012-02-18 13:11 | |
![]() | Totalförlamad och leva sitt liv som en lycklig grönsak nej tack.. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-02-18 13:18 | |
![]() | Konstigt att man blir förvånad över frågan. Det är ju typ gymnasienivå på den. Filosofi A ungefär. | |