Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 18 953 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-27 18:52 | |
![]() | Jag trodde oxå att det var gott om socionomer och andra akademiker efter att ha läst några av trådarna om invandring. En del märkliga åsíkter där faktiskt. | |
| slånbär | 2012-02-27 18:59 | |
![]() | Corlini-man kan ju se det såhär också. Du jobbar säkert med något du älskar och som småföretagare så har du andra förutsättningar än en anställd men även förmånen att verkligen älska ditt jobb(troligtvis) annars skulle du inte klara att jobba så mycket som du gör. Om man däremot har ett jobb där man aldrig får nån uppskattning , ingen fortbildning, dålig lön, tungt fysiskt och kanske även psykiskt och kanske inte ens bra arbetstider och dessutom måste pendla två timmar om dagen då är det inte lika lätt att hoppa ur sängen varje morgon och slå sig för bröstet med att man minsann aldrig tar semester eller är sjuk. För många har faktiskt jobb som dom helst skulle stoppa upp i chefens bakdel eftersom dessa jobb måste utföras av någon och för dom är semester och helg det som gör att dom överlever-för dig är arbetet i sig förmodligen belöning i sig. Det är stor skillnad på att ha ett jobb man älskar och ett jobb som man spyr på vilket faktiskt många har. | |
| corlini | 2012-02-27 19:11 | |
![]() | slånbär, huvudet på spiken. rätt rakt igenom, min fundering i en annan tråd där jag får en del kritik är varför inte fler gör det de egentligen vill? det handlar ju faktiskt bara om att våga misslyckas och att våga stå för sin egen dröm istället för att prioritera omgivningens förväntningar och under en tid materiell trygghet. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-27 19:23 | |
![]() | För att även jag göra ett inlägg i frågan om utbrändhet, så tror jag INTE att det enbart har med yrket att göra. Förvisso mår man sannolikt bättre generellt, om man har ett yrke/arbetsplats som man trivs med. Men även drömyrket kan köra en i botten. Utbrändhet kan vara följden av en kombination av personliga problem och/eller hög arbetsbörda. Exempelvis kan man ibland ha svårt att värja sig mot oförutsedda ansvarsområden; en närståendes akuta hjälpbehov som kräver all uppmärksamhet samtidigt som man är heltidsarbetande, ensamstående mor som lever under hot efter en tidigare relation. Men man har inget val, så man biter ihop och kör på. Om då bilen går sönder och frysen måste frostas av, Maten kokar fast och hunden dör, chefen erbjuder löneökning om du är beredd att satsa lite extra och skolan anmäler hög frånvaro samtidigt som dina föräldrar börjar undra varför du aldrig hör av dig och dina vänner tycker du ska rycka upp dig.. Vad jag vill säga är att "positiv" stress kan blandas med negativ stress och dra ner en i djupet oavsett vem man är och vad man gör. Allra helst om man inte är så bra på att sätta gränser och be om hjälp. | |
| Hillegnu | 2012-02-27 19:32 | |
![]() | Studie och yrkesvägledare | |
| slånbär | 2012-02-27 20:06 | |
![]() | corlini-du tolkar mitt inlägg helt fel faktiskt. För många av oss så handlar det om att man helt enkelt får vara glad att man har ett jobb så man klarar sin försörjning och har en möjlighet till att få en hyfsad pension. Det har ingenting att göra med att inte våga eller vilja det handlar om att man har barn, bostad och annat som man har ansvar för-då har man ofta inte så mycket att välja på. Det är bara att streta på. Att det för vissa leder till utslitningar och sjukdomar är inget annat än tragiskt. Jag drömmer om att jobba med det jag egentligen är utbildad till men det är omöjligt då dom jobben i princip nästan bara är säsongsjobb men som arbetsmarknaden ser ut idag och för en utsliten gammal käring så är det inte någon som direkt hoppar jämfota av glädje om jag kommer och söker jobb. Så jag får vara glad så länge jag kan få behålla det jobbet jag har även om jag ofta vantrivs. Det är ett jobb och en inkomst och för många är det i sig en lyx. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:24 | |
![]() | Corlina, som slånbär skriver: Det är bara att streta på. Många av oss är fast i rävsaxen, med stora huslån och ett jobb som vi skulle v i l j a byta ut, men det är inte alltid så enkelt. Man saknar kanske utbildning för det man vill göra, och det inte bara att vidareutbilda sig i 50-årsåldern och dra på sig stora studieskulder. Dessutom orkar man inte plugga på alls samma sätt som när man var 25. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:26 | |
![]() | Så ni bara vaknade upp en dag med barn, bostadsrätt och Luther viskandes i örat? | |
| rajden | 2012-02-27 20:29 | |
![]() | Internationell gigolo! | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:31 | |
![]() | Nä, men barn och villa är ju livet. Man trodde väl bara inte att det skulle bli så tufft. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:32 | |
![]() | Är barn & villa livet? Då är jag död, med andra ord. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:33 | |
![]() | Jag med. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:33 | |
![]() | Bilda klubb? | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:35 | |
![]() | Men lätt! | |
| Gunilla _ | 2012-02-27 20:35 | |
![]() | Är fritidspedagog och har "i grunden" det bästa jobb jag kan tänka mig! :D (Dock, med alla neddragningar som ständigt sker i skolans värld, så ser ju inte framtiden vidare lysande ut; det är inte sällan man är både vaktmästare, köksa, kurator och lokalvårdare också. Samtidigt.) | |
| slånbär | 2012-02-27 20:35 | |
![]() | skitlångatår- hur tänker du nu? Har luther med detta att göra? vet inte var nånstans i livet du är eller var du har varit innan men jag är bara glad att jag har ett jobb så jag kan se till att mina ungar har ett bra liv. Visst ingen tvingade mig att skaffa barn och bostad och allt som tillkommer men det ska väl ändå inte bara vara dom som redan från start är väl bemedlade som ska få föröka sig? jag klagar inte-jag bara säger att det som för vissa verkar vara så enkelt nämligen att "bara" byta jobb är gaska få förunnat då det faktiskt inte är helt enkelt. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:36 | |
![]() | Nej men ni ser så unga ut att ni kanske inte kommit dit. Jag har varit utbränd och visst var det ett helvete, men har kommit tillbaka och skulle aldrig vilja byta mot ett liv i ensamhet eller en tvåa i en förort. Aldrig. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:36 | |
![]() | Älskar mitt jobb lite för mycket ibland. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:37 | |
![]() | Jag är 32, och tämligen på det klara att villa & barn inte är min melodi. Och varken ensam eller bor i en tvåa i förorten. Ser iofs inget fel i det heller. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-02-27 20:38 | |
![]() | Haha, jag väntade på "unga lilla flicka"-kortet - och jag fick två på en gång! | |