Spelrum
Giraffen22
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 162

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnagelram - Ej medlem längre2012-03-28 20:22
Antal inlägg: 1646

Man använder det i specifika konstruktioner, när det är en institution man pratar om typ. "Jag ringde polisen, de sa att...", även om man pratade med en enskild person. Men i princip aldrig "det var en polis här, de sa att..."

Att man använder det i engelskan (även där är det ju lite debatt om jag förstår wiki rätt) så blir det inte automatiskt så att det fungerar bra i svenskan.

e_l_v_a2012-03-28 20:22
Antal inlägg: 35

"Vid försöket visades de tre testpersonerna en lista med ord som de skulle memorera och sedan återge i ordningen de var skrivna.

En testperson ansåg att de hade svårt att återge orden i rätt ordning."

Vem/vilka hade svårt att ange orden i rätt ordning?

Yamma2012-03-28 20:44
Antal inlägg: 2285

Gnagelram, jag skulle säga så, och flera andra i min omgivning gör det. Varför skulle man inte kunna säga det? Tror du inte att det var likadant i England då det började användas där? Att det debatteras förändrar inte det faktum att det används och är fullt utbrett där.

E_l_v_a, det gäller ju hen också i den situationen. Testpersonen kan mena vem som helst av de tre personerna. Klart att det alltid kommer att kunna finnas såna situationer.

lamaglama2012-03-28 20:44
Antal inlägg: 439

Man använder väl inte det i engelskan heller när det gäller enskilda personer från t ex en instutition. "A police-man came by". "What did they say?" Knappast.

Yamma2012-03-28 20:46

Sen är det ju lite märkligt att påstå att det inte skulle funka i svenskan bara för att det gör det i England. Hur annorlunda tror du att vi är egentligen, Gnagelram...? =)

Yamma2012-03-28 20:46

Lamaglama, jo, det gör man.

"I have fallen in love with this Sim. I hope they feel the same way about me." Klassiskt citat från ett visst datorspel. ;)

lamaglama2012-03-28 20:48

Yamma "Gunilla, det blir språkligt korrekt om det är så det används".

Jaha. Är det så enkelt? Men då använder jag hen istället då, så blir hen språkligt korrekt. Klappat och klart!

Yamma2012-03-28 20:50

Lamaglama, det var precis det jag skrev tidigare. Om hen-förespråkarna vill använda "hen", vem hindrar dem? Go ahead. Det finns ingen anledning att försöka tvinga andra att använda det. När tillräckligt många använder det blir det socialt accepterat och kommer att skrivas in i SAOL. Det är så språkutveckling fungerar.

lamaglama2012-03-28 20:51

Du måste ju ändå avse någon form av kollektiv med det där sims-citatet. En enskild läkare, polisman eller annan verklig, icke datorspelskaraktär utgör inget kollektiv.

Om man träffar 2 läkare och de säger olika saker då, hur ska man uttrycka det?

Yamma2012-03-28 20:51

...ELLER så kommer nåt annat alternativ, eller så finns inte tillräckligt behov så saken är kvar som den är. Eller så händer nåt annat. Onödig debatt. Faktum kvarstår dock att de som gillar "hen" kommer att använda det, de som inte gör det kommer att låta bli.

Personligen hatar jag ordet "röv" och använder det aldrig.

lamaglama2012-03-28 20:54

Jag förstår fortfarande inte sims-citatet.

I've fallen in love with a doctor. I hope they love me too.

Nä. Fan heller.

Jag använder redan hen. Men ordet röv undviker jag så gott det går.

Yamma2012-03-28 20:56

Nej lamaglama, de menar en annan person. Därav "this". Jämför följande, korrekta citat:

"Anyone who thinks they have been affected should contact their doctor"
"A person can't help their birth."
"If some guy beat me up, I'd leave them."

en.wikipedia.org/wik...gu lar_they

Yamma2012-03-28 20:56

Alltså. Du MÅSTE inte använda "de/dem" på svenska om du inte vill. Jag tycker bara att argumentet att "det går inte" är ogiltigt. =)

Gunilla _2012-03-28 21:01
Antal inlägg: 4425

I de fall du skriver 20:56 har ju en helt annan innebörd eftersom det handlar om plural "den som", "personer", "nån random kille". Det fungerar ju inte om du preciserar en person; "Joan can't help their birth" eller "If Johnny beat me up, I'd leave them".

Gunilla _2012-03-28 21:02
Antal inlägg: 4425

Det har säkert något fint ord det som jag i det här fallet kallar "plural" - det kan jag inte dock :p

e_l_v_a2012-03-28 21:03

Yamma, så här skulle det se ut med hen. Hur kan du få det till en syftning på någon annan än den person som anser något?"

"Vid försöket visades de tre testpersonerna en lista med ord som de skulle memorera och sedan återge i ordningen de var skrivna.

En testperson ansåg att hen hade svårt att återge orden i rätt ordning."

Yamma2012-03-28 22:48

Gunilla, i de fallen behövs ju inte nåt könsneutralt pronomen. =P

E_l_v_a - testpersonen kan åsyfta någon av de andra testpersonerna. En annan svår mening kunde bli "Försökspersonen träffade läkaren, hen visste inte vad hen hette." Såna meningar kan som sagt alltid skapas, i de fallen får man uttrycka sig annorlunda helt enkelt. Precis som vi gör idag.

125478 - Ej medlem längre2012-03-28 22:54
Antal inlägg: 8332

Jag förstår inte problemet. Man använder det när det passar in och om man själv vill. Nema problema :)

-Delika-tess2012-03-29 00:00
Antal inlägg: 1968

Som jag ser det så är det så att "hen" är tänkt att användas i de fall man inte vet könet och alltså inte kan använda "han" eller "hon". Vet vi att doktorn är en hon så frågar vi naturligtvis "Vad sa hon då?" och inte "Vad sa de då?"
Pratar vi om det barn kan det vara ett "det" alltså barnet... "Vad sa det då?" om vi inte vet könet. "Det barnet har inte på sig galonbyxor"
Skrämmande att använda "hen" om vi vet att Anna är en tjej. Då är ordet "hon".

Jag själv kommer nog inte använda "hen" som det ser ut nu, det finns andra ord att använda som jag tycker känns mer självklara. Jag kommer däremot inte säga något om de som väljer att använda ordet.

e_l_v_a2012-03-29 14:23

Yamma, jag ber om ursäkt. Jag trodde att jag diskuterade med någon som kan svenska.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?