Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 209 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mindymoo | 2012-05-08 01:29 | |
![]() | Jag diskuterar gärna religion men helst inte med religiösa, de är oftast så snarstuckna. T ex kunde man diskutera hur logiken haltar i dedär budskapen. Inte för att jag tror på reklam heller, men... Först heter det att gud älskar alla, sen att "de ogudaktia skalldömas och bli fördömmda." (inte mina felstavningar) Men hur ska du ha det claysune? | |
| Göran A | 2012-05-08 06:09 | |
![]() | Mindymoo: Var haltar logiken menar du? Om ditt barn (som du förstås älskar?) gör något dumt. Straffar du hon/hon, eller ser du mellan fingrarna? | |
| Göran A | 2012-05-08 06:22 | |
![]() | Vi är alla oförmögna att hålla Guds alla bud, ingen kan ta sig till himlen på egna meriter. Därför säger Jesus "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Tro på honom, lita på hans ord och gör bättring! Då får du del av Guds underbara gåva. Att Jesus har tagit dina synder och lagt på sig själv, och du går fri! | |
| corlini | 2012-05-08 06:50 | |
![]() | jag tycker folk lägger för mycket mental energi, tid och resurser på att spekulera, söka, analysera livet och ifrågasätta sin egen existens. livet är idag, njut. man kanske har lite ont någonstans men man är hyfsat frisk och vaken, barnen är pigga, himmlen blå och det är en underbar dag. vad finns det att fundera över? lev nu, sök inte hela livet för att en dag upptäcka att livet är över och man inte han med att leva det. | |
| zvungel | 2012-05-08 06:54 | |
![]() | Bibeln saknar substans så varför tror då folk på detta? En intressant aspekt är t.ex. Jonas Gardell som av dom flesta anses vara en intelligent och intellektuell människa som i egenskap av detta efter forskande och eftertänksamhet kommit fram till att det just är ohållbart att tro ändå inte kan sluta göra just detta,märkligt. | |
| corlini | 2012-05-08 07:11 | |
![]() | vissa är ensamma, vilsna, osäkra, sökande, ofullständiga, förvirrade och kombinerar man detta med att behöva ett mål, syfte, ledning, övervakning, rättesnören osv och man är oförmögen att sätta upp dessa själv så väljer man att följa en gud. | |
| slånbär | 2012-05-08 08:25 | |
![]() | Jag tycker att var och en ska ta ansvar för sina egna fel och brister och inte "gå fria" bara för att dom tror på e viss sak. Det är det som är det negativa med religioner- dom som tror anser sig skuldfria och bättre än alla dom som inte tror på just deras gud eller profet, man tror att man har rätten att tala om för alla andra hur dom bör leva. Missionerande har funnits och finns i många religioner och historiskt sett så har dom stora relirionerna utnyttjat sin makt och kontroll med tvång och våld och så sker än i dag på många håll runtom i världen. Om min granne är troende så är det helt upp till honom men om han tar varje tillfälle att predika för mig om hur hans gud älskar alla även mig så slutar jag att prata med honom för jag vill inte höra detta hela tiden. Skulle min granne komma och säga att jag måste omvända mig til hans tro om jag vill bo kvar i mitt hus eller flytta så skulle jag välja att bo kvar och ta strid för min rätt. Ungefär så som folk gör lite här och var runt om i världen och som har skett under århundraden tillbaka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:04 | |
![]() | Kajlix,jag har inget enkelt och rakt svar på din fråga varför jag blev troende,Det är en prosess som på gått från jag gick i första klass,Det liv jag levde när jag var liten och i tonåren var ett liv som jag trodde var rätt då,faftiskt enda upp i 20 års åldern trodde jag att så här är livet,för jag viste ingenting annat,jag var nog bitvis lycklig som barn,jag trodde då jag var lyckligt lottad,mormor och morfar komunister,mor och far moderater och köpte lite finare sorter på bolaget mormor och morfar gjorde oftast sin sprit själva,det var fylla varje helg och vi barn fick fina precenter för att vara tysta och fina och hålla oss borta,vi fick allt vi ville ha mor och far bodde bitvis på dyra hotell och vi barn var med ,det var fylla hela tiden ,vi åkte utomlands fylla hela tiden,jag bodde hos mormor och morfar i veckorna mina kompisar gick till söndagskolan,men inte jag,aldrig södagskola sa morfar dom är inte kloka där.sen skulle kompisarna konfirmera sig,dom tyckte skit i det du får en moped i stället,jag hade allt men var inte lycklig,jag hade ingen fast mark att stå på,ungefär som i dom 3 små grisarna,som byggde sina hus på lösa grunder.men jag hade någonstans i bakhuvudet minnet av vad jag läst om Jesus i 1:an och 2:an i skolan.mina kompisar började söka på alla möjliga sätt många fastnade i missbruket,min bror fastnade så totalt i missbruket,tinner sniffning,alkohol,..till slut heroin,34 år gammal tog han livet av sig,eller om någon annan gjorde det,men han hade ett Kors tatuerat på armen efter en vistelse på kristet behandlingshem,och kanske var det just det korset på hans arm och hans prat,om Jesus som gjorde att jag valde en annan väg,han var 12 år äldre en mig.Men att peka på någonting exakt varför jag har en Gudstro Det är min väg att gå på jag vill följa Jesus,för mig finns det inga altrenativ till Jesus han är min bästa vän i allt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:06 | |
![]() | slånbär och du har lika fel nu som alltid,att ta ansvar för sina fel och brister och gå fria som du skriver,det handlar inte om det,att när man över lämnar sig i åt Jesus så slutar man bara göra fel,då är målet att följa budorden,inte att bryta mot dom och bli förlåten | |
| boffertomte | 2012-05-08 09:14 | |
![]() | bommarna, religion kan man diskutera, att diskutera MED religiösa är däremot helt meningslöst eftersom det alltid slutar i att "Men så är det för det har Gud sagt". Man kan inte argumentera mot Gud. Hans existens bevisas av att han inte visar sig för folk, själva poängen med att tro är att man inte har några bevis för det man tror på, bara sitt uppriktiga hjärta och sin brinnande önskan att tro, lyda och följa. Någon israel sade ungefär såhär: Det är klart att det är orättvist att vi tar palestiniernas land, men nu har ju Gud sagt oss att vi ska göra det och då måste vi ju göra det. Färdigdiskuterat, liksom. | |
| zvungel | 2012-05-08 09:18 | |
![]() | Snarare att bryta mot dom och sen bli förlåten.Man gör medvetet fel för att få sin vilja fram,ljuger,överdriver. är egoistiska,giriga och mycket mer,tyvärr.Det synes som religionen är ett gissel för människan. | |
| Göran A | 2012-05-08 09:24 | |
![]() | Evangeliet, det glada budskapet, är fritt att ta emot eller förkasta. Valet man gör har oerhörda konsekvenser. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:26 | |
![]() | zvungel,är man som du beskriver så har det inget med kristen tro att göra | |
| Kelton | 2012-05-08 09:30 | |
![]() | Visst sägs det att bibeln är Guds ord? i så fall skall en sann kristen tro på allt som står i bibeln eller hur? Läs Job... Gud och Djävulen slår vad om Jobs tro. Gud har ihjäl Jobs alla djur och hela hans familj! Vilken kärleksfull Gud. Flykten från Sadom och Gomorra.. En man med fru och döttrar flyr, modern blir en saltstod etc etc. Sedan blir döttrarna oroliga för att deras släkt kmmer att dö ut och därför super de ner sin far och förför honom. Sen har vi allt med att den som jobbar på Sabbaten skall stenas. Men även jag kan erkänna att tanken om kärlek och respekt är tilltalande, och det budskapet får vi i alla religioner och förhoppningsvis av mamma&pappa ;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:34 | |
![]() | Kelton,gå in på svt1 play och kolla på Helgmålsringning simon åhdal så har du svaret på det du skriver | |
| zvungel | 2012-05-08 09:39 | |
![]() | ttiittii: Tyvärr har det att göra med det.Man accepterar icke att ateister kommer in i släkten. Man beter sig i dessa fall vidrigt och anser det sanktionerat av högre makter enär man anser sig sitta inne med sanningen. | |
| slånbär | 2012-05-08 09:39 | |
![]() | ttiittii-det är ju precis så som väldigt många oavsett tro gör, det som zvungel skriver. Du kanske anser att ditt sätt att vara är utan synd men pratar du med andra kristna så gör du säkert saker som dom anser som rent förkastliga. Tex att du är för abort-det är för väldigt många kristna en dödssynd och bara att tycka att det är ok en stor synd enligt många. Så precis som vanligt så är det din tolkning av din verklighet som är sanningen och visst-det är den ju för dig men för många andra så är du långt ifrån en sann kristen utan en förtappad syndare precis som jag som inte tror alls. Om du dessutom tittar på hur många religiösa lever så är det där med att man då helt enkelt inte syndar en sanning med modifikation-det beror ju helt på vad man anser vara synd. Katolska präster ska ju överhuvudtaget inte ha sexuell samvaro med andra och man kan ju lugnt säga att det inte riktigt har hållt hela vägen- men förlåtna av sin gud blir dom ju självklart efter bikt och ett antal ave maria. | |
| Kelton | 2012-05-08 09:44 | |
![]() | Jag behöver inga svar. I min värld finns det inget som talar för en Gud som överhuvudtaget bryr sig om människan. Jag tror att människan är kapabel till storverk och tyvärr mycket hemskt, men att det skulle finnas en fader som styr och ställer låter svårt att ta in. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:47 | |
![]() | det du skriver nu är att genaralisera,det går inte att skriva alla Norrmen är mördare för att brevik är det.svaret finns i svt1 helgmålsringning simon ådahl 4 minuter långt.zvungel,vad menar du? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-08 09:49 | |
![]() | Kelton, Gud styr inte och ställer,Gud är kärlek och älskar oss alla | |