Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 740 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-11 10:22 | |
![]() | på kattehemen här är priserna höjda till 1500,och alla katter dom säljer är kastrerade/steriliserade, det är så respektlöst av människor att låta deras katter förstöra för andra katter bör förbjudas förr alla trevnad i bostadsområden med "uteplatser",tycker inte katter sak bo i lägenhet heller det är elakt mot katten ,katter ska bo i lagårdar och jaga råttor som dom är skapta till | |
apbur | 2012-05-11 12:04 | |
![]() | Det är stor skillnad på djur och djur som man måste ta hänsyn till. Av erfarenhet vet vi att en hund fungerar bra i koppel. Det är inte samma sak med en katt. En katt som blir skrämd söker inte skydd hos sin ägare. Den försöker fly och ett koppel i det läget kan ställa till massa elände. Man kan inte kontrollera en katt på samma sätt. Djur som inte knyter starka band till sin ägare ska definitivt inte hållas i koppel. Jag har innekatter som får komma ut under den varmare delen av året. Vi går ut tillsammans. Mina katter är väldigt kommunikativa och knyter an till mig på ett lite mer hundlikt sätt. Det är helt en fråga om ras och har inget med mig som ägare att göra. Trots detta är det väldigt stor skillnad på mina katter och hund. Jag är ute med mina katter men det är fånigt att tro att jag har uppsikt över dem ändå. Hittills har de alltid kommit tillbaka, ibland var tionde minut, ibland efter flera timmar om de blivit upptagna med annat. Katter har ingen inbyggd instink att vara till lags. | |
Minta | 2012-05-11 12:32 | |
![]() | Om man tillåter katter i bostadsområden, måste man acceptera att man kan få bajs i sina rabatter. Katten vill gärna gå ut på egen hand. Min katt går ute på nätterna ibland på vår lilla gård. Det är klart den gör sina behov i de gemensamma rabatterna. Det ingår nog i den allmänna gödseln. Om det var många katter hade det blivit problem, men fler katter hade inte kunnat ha revir här. Min katt går aldrig ut på den större gården som omger vår gård för där har andra katter sina revir. Min katt och ingen av de katter jag haft har kunnat vara enbart innekatter. Det hade heller inte tillfredsställt deras behov av att röra sig att gå i koppel. Jag kommer antagligen inte att ha katt igen om jag inte bor på landet eftersom jag tror att det är det bästa för katten och man slipper störa andra (om den inte skiter på deras tomt förstås). På landet kan man ha en stor inhägnad även om det inte riktigt tillfredsställer kattens behov av att jaga råttor och annat (det är ett rovdjur). | |
le-lou | 2012-05-11 13:07 | |
![]() | det apbur beskriver - har med kattens natur men varför skaffar man då katt i tätbebyggda områden alt, inte skaffar en ras som faktiskt trivs med att gå i koppel tex ? Kattens natur är ju i sig inget argument för att man som granne ska acceptera att ha katten inne hos sig, eller få kattskit på gräsmattan. Det är ju trots allt ett val man gör som ägare, att skaffa sig ett husdjur . | |
slånbär | 2012-05-11 13:18 | |
![]() | Förstår inte varför man hela tiden pratar om kattens naturliga behov av att ströva fritt och kunna jaga. Vad är det som gör att man vill värna så om just katternas naturliga instinkter när man inte gör det med några andra husdjur. Det finns ju ingen som har sina kaniner fritt hoppandes i trädgården eller sina undulater fritt flygande trots att dessa djur och i princip alla andra husdjur och sällskapsdjur har ursprungliga behov precis som katterna. När det gäller just katter så kan man liksom inte se bortom kattens natur. Det finns massor av katter som lever inomhus i hela sina liv och mår alldeles utmärkt och detta gäller då framförallt alla raskatter som föds upp och faktiskt säljs för ganska mycket pengar. Det är inte många som betalar 6-10000 för en katt som sedan släpper ut den vind för våg då man vet att risken är stor att katten inte kommer hem igen. Varför är det så konstigt att jämföra katter med hundar kaniner, marsvin oc för att inte tala om burfåglar och akvariefiskar? Hur kan det komma sig att just katternas naturliga instinkter är så heliga? Kan det vara för att det är ett bekvämt sätt att ha husdjur på? Skaffa en gullig katt men du behöver inte joxa med sand och skit utan bara släpp ut den så kan den skita hos grannarna så slipper du ta hand om det? Inget passande , inget rastande, inget städande och inget direkt ansvar eftersom "man kan ju inte hålla koll".Jävligt bekvämt djurägande och jävligt ansvarslöst och respektlöst. | |
limpan__2 | 2012-05-11 13:19 | |
![]() | En kastrerad hankatt rör sig inte så långt och det luktar inte direkt om dem heller. Däremot tar de en ansenlig mängd möss och råttor varför jag, som hundägare, trots allt gärna har katter lösa ute i bostadsområdet. Min tjurskalliga terrier häller dock inte med... | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:22 | |
![]() | Det finns faktiskt de katter som går på låda inne även om de också får gå ut. Lär man katterna att gå på låda så kommer de in och gör sina behov där. Katter ska få komma ut och jaga möss och få ströva runt. Skulle vilja veta om TS har provat något av tipsen? | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:34 | |
![]() | Håller så himla mycket med le-lou och slånbär :) :) Oavsett djurart så är det ÄGARNA och ingen annan som har ansvaret. Klarar man inte att tillgodose djurets behov utan att grannar och andra ska ofredas! fine, skaffa en guldfisk istället då.. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:40 | |
![]() | Utdrag från länk som Behringer postat. "Katt som gör ifrån sig hos grannen En vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus. Miljödomstolen har i en uppmärksammad dom fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där." | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-05-11 13:42 | |
![]() | www.katter.nu/artikl...71 105.html Gå gärna in och läs! | |
slånbär | 2012-05-11 14:54 | |
![]() | Det fråntar väl inte folk ansvaret för sina djur? Jag skulle fan i mig skämmas ögonen ur mig om jag skaffade katt, släppte ut den och visste om att den troligtvis gick till grannarna och gjorde sina behov i rabatter, utemöbler eller repade bilar. Fattar inte hur man kan med att utsätta sina grannar för detta? Jag plockar upp efter min hund även om hans behov av att skita ute är lika naturligt som kattens. Ha inte katt om ni inte vill ha den inne för att ni tycker att man trycker ner kattens naturliga instinkter och behov. Skaffa nåt annat djur som inte ger er dåligt samvete för att det lever instängt i en onaturlig miljö- ops vilket djur skulle det vara?? ALLA husdjur har ursprungligen helt andra behov och förutsättningar än dom vi ger dom. Hundar i många andra länder strövar fritt precis som ´katterna gör här men det skulle man inte komma på tanken att tillåta här nuförtiden. Varför inte? Det går ju jättebra på andra ställen? Jo för att man faktiskt kan lära djur saker och ting och hålla dom i en för dom inte riktigt ursprunglig miljö om dom föds till det. En hund som har bott i rastgård på landet har självklart svårt att anpassa sig till ett liv i stadsmiljö precis som en katt som flyttar från landet till staden men om man bor så redan från början så är det inte svårare för en katt än en hund att leva under kontollerade former. Kattens behov är inte mer ursprungligt eller större än en burfågel eller akvariefisk. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-11 15:01 | |
![]() | pm slånbär | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-11 15:08 | |
![]() | Precis slånbär... Och att kalla det för "naturligt" att släppa katten vind för våg i bostadsområden och städer, gärna nära trafikerade vägar är inget annat än kvalificerat skitsnack! En tätort är en högst onaturlig miljö även för en katt. Och beviset för det ligger döda efter vägkanterna... tragiskt. | |
Mindymoo | 2012-05-11 15:37 | |
![]() | Trots allt finns det även i städerna vilda djur. Fåglar, kaniner, grävlingar, rådjur, älgar... och dem kan man inte hindra att bajsa i rabatterna. Just sayin'. | |
le-lou | 2012-05-11 16:29 | |
![]() | ja mindymoo - men vilda djur är ingen enskild grannes ansvar. en katt har nån i grannskapet aktivt släpat dit och har således ansvaret för. inte sant ? Bara för att det finns vilda djur som skiter, så är det alltså ok att låta husdjuren skita var de vill också? Kan jag använda samma resonemang om jag låter min hund skita på din gräsmatta? | |
le-lou | 2012-05-11 16:31 | |
![]() | Folk blir ju alldeles vansinniga på hundägare som inte plockar upp efter deras lilla parvel när den gjort på gatan. Men när katten skiter ner trädgården så rycker ägaren på axlarna och pekar på att "katt är katt". Nej det är den inte. Det är DIN katt, så ta vara på den. Är den så viktig för dig så flytta/köp koppel/kom till vår trädgård och plocka upp skiten dagligen men lassa inte över ansvaret på mig för att du ska kunna ha den kvar på det sätt du vill. | |
Minta | 2012-05-11 16:33 | |
![]() | Om detta var ett så stort problem för majoriteten av människor, som uppvägde fördelarna, så skulle vi ha ett förbud mot lösa katter. Det har vi inte. Grisar har man på för grisar lämpliga sätt, hästar på för hästar lämpliga sätt, kor på för dem lämpligt sätt, kaniner (nåja vet inte hur bra de har det i sina små burar) på för dem lämpligt sätt. Lösspringande kaniner blir uppätna så det håller stammen i schack. Katter är faktiskt rovdjur och skiljer sig mycket från hundar, och vill jaga möss mm. Det är ingen idé att ha ett djur om man inte tar hänsyn till dess natur och behov. | |
le-lou | 2012-05-11 16:45 | |
![]() | nej det skulle det inte - alltså bli ett förbud mot lösa katter. Det finns tillräckligt med vansinniga grannar och folk som stör sig, men lösa katter verkar vara heliga. Älskar katter själv så missförstå mig inte. Och nej, håller med att det inte är nån bra ide att ha ett djur om man inte tar hänsyn till dess natur och behov, men skaffa en raskatt som gillar innelivet enligt många, eller skaffa nåt annat djur än katt då om du bor tätbebyggt? Varför MÅSTE man ha katt när man ändå ska lämpa över konsekvenserna av den på andra? Det finns ju inga andra husdjur vi gör så med, men katter är tydligen helt heliga. De MÅSTE tydligen införskaffas, och de MÅSTE släppas helt lösa. Det är för övrigt inte heller nån bra ide att inte ta hänsyn till sina grannar och medmänniskor. | |
nettan23 | 2012-05-11 16:51 | |
![]() | Äsch lite mer gödsel bara, gör väl inget! Värre med illaluktande kattkiss! ;) | |
Minta | 2012-05-11 16:51 | |
![]() | Det är väl ofta ett givande och tagande mellan grannar. Kattskit från en, barnskrik från en annan, gräl från en tredje, musik från en fjärde mm. | |