Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 251 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-27 11:53 | |
![]() | Säker på att det inte är fyrtio tusen miljarder, corlini? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-05-27 12:03 | |
![]() | Omsättningen kring trav och andra hästspel är rimligtvis inget argument för statliga subventioner, av två anledningar: a) Att titta och spela på trav kan knappast ses som en samhällsnyttig verksamhet på samma sätt som fysisk aktivitet. Tvärt om finns det ju myndigheter som hjälper folk att bli av med spelberoende. Just V75 är knappast svaret på corlinis i övrigt sympatiska inställning att ''sport och djur borde vara alla barn förunnat.'' b) Att vuxna människor använder väldigt mycket privata pengar på travspel (och kringakiviteter som t.ex. Brolle juniors uppträdanden på tv4s vinnarfest) tyder på att det redan finns en fungerande marknad för just den här formen av aktiviteter. Min fördom är att de som sysslar med trav också är hårdarbetande, etniska svenskar mitt i livet. Då är det oklart varför staten ska beskatta dessa bara för att stödja den verksamhet de själva frivilligt verkar vilja lägga pengar på. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-27 12:18 | |
![]() | jaap sa det igen. | |
| lindgreno - Ej medlem längre | 2012-05-27 12:34 | |
![]() | Haha hästsport omsätter mer än fotboll, joråsåatte... Jag kan också hitta på. visste du tex att 400 000 euro motsvarar fyrtio tusen miljarder svenska? | |
| corlini | 2012-05-27 17:56 | |
![]() | till alla er som inte har någon koll, vad kostar en gräsmatta och en läderkula kontra allt nödvändigt för att 24timmar om dygnet 7 dagar i veckan till nästan 400 000 hästar? sverige är idag det hästtätaste landet och sporten har 200 000 medlemmar. det ligger enorma pengar i denna bransch. travet utgör bara ca 12% av detta. och ni tror fotbollen är stor :) inskränkt skulle jag vilja säga då. www.nshorse.se/cm/omhns www.ridsport.se/ns/ns3.PD F | |
| corlini | 2012-05-27 18:01 | |
![]() | när hade en fotbollsmach 180 000 åskådare sist? så många besökte falsterbo horseshow förra året. och då är det endast hoppning | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-27 18:01 | |
![]() | 9,5 mdkr av 15 mdkr utgörs av spel? Iaf enligt länken. | |
| le-lou | 2012-05-27 18:08 | |
![]() | "Andra största idrotten bland tjejer 13-20 år, räknat på antal utövare. Bara fotbollen är större." Enligt statistik i corlinis länk. Så att nån här tror att fotbollen är stor, har ju rätt? | |
| corlini | 2012-05-27 18:24 | |
![]() | fotbollen är stor, men inkl kringomsättningen är hästsporten större. en så banal sak som komunalt stöd till ungdomsidrott bör endast baseras på antal faktiska utövare så därför är det väldigt orätt att fotbollen får 5ggr så mycket för en billigare sport och knappt dubbelt så många medlemmar. jonisk, läs hela och scrolla ned. omsättningen är större men den är uppdelad för rättvisans skull. egentligen skit samma jag ville med tråden bara kolla upp hur insatta svensson är och hur andra ser på saken. jag tycker synd om de unga tjejer som kämpar och vill betydligt fler dagar i veckan och sena kväller på vardagarna och tidiga mornar på helgerna än grabbarna men alltid hamnar i skuggan av deras pojklagssport. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-05-27 19:26 | |
![]() | fesebengt; Precis.Väljer man att utöva en sport som kostar skjortan i utrustning mm,får man väl se till att finansiera det på något sätt..Jag sportar inte, men syr kläder t.ex och kommunen ställer varken upp med symaskin,tråd eller tyg! | |
| jormaengmark | 2012-05-27 19:28 | |
![]() | 200 000 medlemmar och 400 000 hästar, alltså två hästar/medlem/utövare, inte konstigt att det blir dyrt då, en fotboll och 22 spelare, (läs det med ironi) eller är det för att alla hästar inte få stå ensam. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-27 19:46 | |
![]() | corlini, du noterade visst inte min lilla försynta fråga: "corlini, du har väl använt samma beräkningsmodell när du har kommit fram till vad fotboll respektive hästsport omsätter? Annars åker dumstruten fram." | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-27 19:52 | |
![]() | corlini, du blandar hej vilt med päron och äpplen när du presenterar dina siffror. SvRF är den enda hästsportorganisation som är medlem i riksidrottsförbundet. Då kan du inte börja dra in totalisatorspel och allehanda skumma siffror i dina kalkyler för vad ridsporten omsätter per år. Förklara även för mig hur du kommer fram till att "en fotbollsklubb för småpojkar får 5ggr så mycket som en ridskola i stöd". | |
| slånbär | 2012-05-27 20:59 | |
![]() | Corlini- Är det någon som inte vet vad hon snackar om så är det ju du!! Du skriver upprepade gånger om hur fotbolls och hockeyföräldrar bara gnäller och klagar och du verkar anse att det är helt obefogat. Själv gör du ingenting annat än klagar i vartenda inlägg och du visar upp en total okunnighet vad gäller hur det fungerar inom fotbollen och övriga ungdomssporter. Jag har ingen kunskap om hur det fungerar inom ridsporten och jag kan bara beklaga om det stämmer att den inte får samma stöd från skattepengarna som de andra sporterna. Detta gör att jag inte kan uttala mig särskilt negativt om ridsporten heller men du verkar inte ha dom begränsningarna. Du spyr galla över "pojksporter" och gråter över att flickornas favoritsport, ridning, knappt räknas. Upplysningsvis så är det väldigt många flickor som spelar fotboll idag och jag gissar att det är betydligt större % tjejer som spelar fotboll än killar som rider om vi nu ska göra detta till en genusfråga. Vad gäller tidiga mornar och sena kvällar så kan jag upplysa dig om att framförallt inom hockeyn så är det dom yngsta barnen som får dom sämsta tiderna dvs tidiga helgmornar och tidiga eftermiddagstider-detsamm a gäller inom fotbollen och jag har faktiskt aldrig hört några som klagar på det-det är bara ett konstaterande att så är det-många lag ska dela på en plan. Det jag undrar över är hur det fungerar inom ridklubbarna-är dom privatägda eller är dom ideella? För om det är en eller flera privatpersoner som äger anläggningen och ett gäng hästar och där driver ridskoleverksamhet och hyr ut stallplatser så lär det ju finnas ett visst vinstintresse med i det hela också. Dom flesta fotbollsklubbar runt om är ideella och allt bygger på medlemsavgifter,kommunala bidrag och ideellt arbete. Det kan finnas någon anställd på kansliet om det inte är en riktigt stor klubb men allt övrigt arbete utförs av föräldrar och medlemmarna själva. Föreningen hyr planen av kommunen men i många fall är det föreningarna själva som får finansiera konstgräsplaner och all skötsel kring anläggningen. Viss del sköts av kommunen men jag tror att det varierar från kommun till kommun. Det finns inget vinstintresse överhuvudtaget och man går i bästa fall plus minus noll. Klubbkläder och kostnader kring cupresor och annat får lagen själva stå för genom idogt arbete med försäljning av blommor, korvar och annat. Som ledare får man själv stå för alla sådana kostnader och det kan bli dryga utgifter i det långa loppet. Jag och min sambo ägnade en stor del av vår fritid åt ett lag under åtta år och vi har aldrig fått en krona i ersättning -tvärtom har vi satsat otroligt mycket tid och pengar på detta. Vi har gjort det för att vår son spelade i laget men även efter att han slutade fortsatte vi. Vi hade killar vars föräldrar var helt ointresserade av det dom gjorde och som jag inte träffade alls under alla dessa år. Dessa killar skulle inte ha fått vara med egentligen då deras deltagande medförde ett föräldraengagemang i form av kioskveckor, städrundor, cuparbete, möten och annat. Vi kunde inte låta detta ske utan lät killarna vara med ändå vilket naturligtvis innebar mer arbete för de föräldrar som ställde upp. Vi hade helt enkelt ett gäng Zlatan på sätt och vis- duktiga talangfulla ungar utan något som helst föräldrastöd- ska såna ungar inte få delta? Egentligen inte och jag kan tänka mig att många andra hade sagt ifrån. Vi tog båda våra bilar till matcherna för att alla skulle kunna åka med då deras egna föräldrar aldrig ställde upp. hur mycket pengar vi la på bensin vill jag knappt tänka på men vi gjorde det för ungarnas skull. Så Corlini-kom inte och påstå att det är såna som vi som klagar för den enda jag hör gnälla i den här tråden är du och du representerar ju ridsporten..... | |
| apbur | 2012-05-27 21:05 | |
![]() | De stressade livspussel-föräldrarna kör martyrtävling. Ni är så duktiga, allesammans! | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-05-27 21:12 | |
![]() | Corlini: Var fick du siffran 180 000 besökare på Falsterbo ifrån? Tack för i år och välkommen tillbaka 7-15 juli 2012 "Monday August 22, 2011 | Elisabeth von Schrowe Tack alla besökare, ryttare, sponsorer och funktionärer för att ni var med och bidrog till att årets Falsterbo Horse Show blev en så bra hästvecka! I år slog vi många rekord där ibland publikrekord med 61212 besökare." Det där hitta jag. ?! | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-05-27 21:24 | |
![]() | Enligt IA (Idrottens Affärer) mån, 2009-08-31 10:09 "ca 100 000 biljetter såldes till U21-fotbollens matcher i Helsingborg och Malmö.Under samma period blev det nytt publikrekord för Falsterbo Horse Show med över 60 000 besökare under en vecka." | |
| slånbär | 2012-05-27 21:27 | |
![]() | Grundsnygg-härligt med folk som faktiskt orkar ta fram lite riktiga siffror och inte bara hittepåsiffror som vissa verkar göra. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-05-27 21:37 | |
![]() | Jag undrar hur många timmar Björn Borg, Tomas Brolin och Dr Albin offrat upp i folkhälsans namn? Från Wikipedia: ''Enligt en beräkning så spenderade tillresande gäster under 2007 års tennisvecka 116 miljoner kronor och den totala omsättningen beräknas till ca 300 miljoner. Ca 100 000 personer lär vistas i Båstads kommun varje dag evenemanget pågår.'' Låter som stureplan också kvalificerar för riksidrottsförbundets LOK-stöd enligt corlinis logik. | |
| Måns_E | 2012-05-27 21:37 | |
![]() | För att ha en påstått positiv grundsyn så måste jag säga att Corlini är osedvanligt gnällig. Inte bara i den här tråden. | |