Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 932 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2012-10-26 18:19 | |
![]() | Vi har ju bara ett barn men när vi storhandlat blir det fan fullt i både kyl och frys (höga varianter). Hur lyckas familjer som har typ fyra barn? Eller ...ttiittii? =) Tipsar om kokboken "Middag på en kvart", corlini. En massa bra recept som är gjorda för att de ska gå fort att laga. Då kan man planera hela veckan. | |
| waliop | 2012-10-26 18:28 | |
![]() | Förr, när barnen var små kunde vi ha en siffra som vi jobbade med. Sedan, med ett renoveringshus och varierade inkomster blev det först basvaror därefter till det man hade råd med( sista inköpen). idag, danad efter de tuffa åren handlar aldrig ordinarie, har en extra frys som ofta är full. lagar mat från grunden. 4 i familjen : 4000-6000. Men, på kvitton finns ju alltid annat med spik, bok eller vinterstövlar. | |
| slånbär | 2012-10-26 18:33 | |
![]() | Jag behöver definitivt både en frys och en kyl till men den äldste flyttar snart så då räcker det med det jag har nu, en av varje höga. Men en liten kyl i förrådet skulle sitta fint. Vi bor ju inte i ett jättehus och har inget garage eller så men hade jag haft plats så skulle jag definitivt skaffat en frysbox och en extra kyl. | |
| toonfisken | 2012-10-26 18:37 | |
![]() | Har dålig koll , ibland blir det mycket ibland lite ....Men mat och dricka är en stor del av månadskostnaden i allafall . | |
| corlini | 2012-10-26 18:39 | |
![]() | vi tittade runt lite och det var så förbannat mycket hightech lulllull i dörrarna så det fick knappt plats mat i skåpet, sjukt. hittade Gram kafè och resturant separat kyl och frys. djup 74cm toppen och vacuum suger rubbet på nolltid i frysen. ganska coola med faktiskt så det lutar åt dem, 2 av varje. såg ut såhär: www.osterlenkyla.nu/...sk ap/421-0 | |
| corlini | 2012-10-26 18:40 | |
![]() | trist bara att de inte passar i ett traditonellt modernt lankök, måste lämna in dem på omlackering. | |
| corlini | 2012-10-26 18:40 | |
![]() | lantkök ska de va, inte lankök | |
| slånbär | 2012-10-26 18:46 | |
![]() | Jag skulle aldrig någonsin ha rostfria kyl och frys hemma, har det på jobbet och det är så jävla värdelöst. Blir fult och talligt direkt. | |
| slånbär | 2012-10-26 18:47 | |
![]() | BTW-ska du köpa frys så köp för sjutton självavfrostande-allt annat går bort. | |
| blue_moon | 2012-10-26 18:53 | |
![]() | Konstigt, när jag köpte ny frys för ett par år sen så blev jag rådd att INTE köpa självavfrostande. Minns inte skälet, bara att de inte är bra. | |
| blue_moon | 2012-10-26 19:10 | |
![]() | Nu har jag en 260 liters Electrolux med manuell avfrostning, och jag ser fördelen med att en gång om året, vid minusgrader, vara tvungen att gå igenom innehållet i lådorna när jag lyfter ut dem och ställer dem på altanen. Alla förvånas, och även jag själv, över att jag ensam kan fylla en så stor frys. :) | |
| blue_moon | 2012-10-26 19:25 | |
![]() | För att återgå till planering och hushållning kan jag nämna att jag förde bok när jag skaffade min första frys för länge sen. Avdelade vissa sidor till kött, fågel, fisk och skaldjur, färdiglagad mat, grönsaker, bröd och kakor, glass och saft. Skrev datum när jag satte in och ritade rutor som skulle fyllas i när jag tog ut. Varorna hade också bestämda platser i frysen för att de skulle vara lätta att hitta. Det fungerade första året, men sen började jag slarva med noteringarna och varorna hamnade på andra hyllor där det fanns bättre plats. | |
| TeddyBella | 2012-10-26 19:32 | |
![]() | Vi är två i hushållet och sätter över ca 3500 kr varje månad på vårt gmensamma icakort. Det räcker bra. | |
| slånbär | 2012-10-26 19:44 | |
![]() | Blue moon- finns ingenting dåligt med självavfrostande bara fördelar. Ingenting som jag har hört i alla fall. Men min personliga åsikt är att det är super.Underbart att inte behöva rodda med det där. | |
| blue_moon | 2012-10-26 20:20 | |
![]() | Vid snabbsökning fann jag två invändningar: "En nackdel med självavfrostande frysar är att luften inuti skåpet blir mycket torr, vilket kräver att livsmedel som innehåller fukt måste packas mycket väl." "Utan läckageskydd kan skador på golvet uppstå under en självavfrostande frys." www.google.se/#hl=sv...mp ;bih=639 | |
| nystan1 | 2012-10-26 20:29 | |
![]() | Vi är två vuxna och två barn i hushållet och handlar för ca 4000 i månaden, cigaretter inräknat. Alla förbrukningsvaror utom toa-/hushållspapper och blöjor köper jag i Ullared. Lasagne och liknande brukar vi göra mycket av och frysa in, annars blir det bara måltidsvis med nån enstaka matlåda över. Sambon jobbar hemma, jag jobbar 50% och äldsta barnet äter lunch på dagis tre dagar i veckan. Annars äter vi alltid hemma, förutom fredagar då vi unnar oss hämtmat. Har märkt att vi äter mer när vi är hemma allihop, det blir mer mackor och frukt än när vi båda jobbade heltid och inte på hemmaplan. Ingen matbudget görs, vi handlar det vi ska handla. Storhandling två ggr i månaden, och mjölk, frukt o dyl då det behövs. | |
| annakarineli | 2012-10-27 05:15 | |
![]() | Handlar mat & förbrukningsvaror i affären för ca. 1800:- Till det kommer lunch på jobbet 3-5 dagar i veckan à 15:- (pedagogisk lunch) samt ev. hämtmat eller mat ute 1-2 ggr/månaden. Så summa summarum mellan 2000-2500:-/månad för all mat och förbrukningsvaror. Har provat att sätta in några hundralappar mindre på Ica-kortet, men det har alltid slutat med att det ändå saknats ett par hundra i slutet av månaden. Värdesätter att äta gott även om jag nästan aldrig köper några djättedyra råvaror. | |
| corlini | 2012-10-27 08:01 | |
![]() | hm, verkar finnas mycket pengar att spara i detta svarta hål alltså. kan för allt i världen inte begripa hur ni får det att gå ihop utan att leva på nudlar, är det sant att 3 - 6 000 borde räcka? för det är ju däremellan alla verkar ligga i kostnad. vi bjuder alltid någon på middag minst 3ggr i veckan och vet att dagliga inköp av tex cocacola, redbull, delicatoboll, olika färska pålägg osv kanske inte är det mest ekonomiska men fan ca 14 000 i månaden är ju mer än dubbelt så mycket som ni lyckas leva på. räknar ni rätt eller är vårt hushåll extremt usla undrar jag? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-10-27 08:48 | |
![]() | Halvfabrikat och processade livsmedel är alltid dyrt, så hur mycket man lägger på mat hänger naturligtvis väldigt mycket ihop med vad man köper och hur mycket man lagar själv (samt vad man lagar förstås). Vanligtvis brukar det ju när man handlar slinka med sådant man egentligen inte hade tänkt köpa också, och handlar man då 30 dagar i månaden så är det klart att det onödiga bidrar med en hel del till kostnaden. Men har du räknat på hur mycket ni handlar för eller gissar du bara? | |
| nystan1 | 2012-10-27 09:08 | |
![]() | Vi har alltid ganska mycket basvaror i frysen, det finns köttfärs, kyckling, fisk, fläskfilé, korv och frysta grönsaker samt en himla massa bröd. Är det tex billig kyckling i affären när vi storhandlar, så köper vi lite extra och lägger i frysen. Det finns också alltid creme fraiche, grädde, potatis, morot mm i kylen, så blir vi sugna på nåt speciellt till middag kan vi oftast fåihop det på det som finns hemma. Behövs det kompletteras handlar vi, men då är det bara nån enstaka sak som behövs. Är det så att creme fraichen är på utgång, ja då får vi se till att laga något med den så slipper vi slänga. Det jag menar är att du kan ju storhandla och ändå kunna impulslaga det ni är sugna på. Du får bara äta upp alla kantarellerna först, så du har plats i frysen ;) | |