Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 109 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-09-06 09:11 | |
![]() | Det är nog inte flyktingarna som har urholkat det svenska välfärdssamhället utan snarare den nuvarande ledningen av landet. Utan dessa personer så skulle din mormor få sitta rätt ensam på hemmet eftersom det till väldigt stor del är inom den offentliga sektorn som just flyktingar och invandrare får arbete. Att påstå att dom lever på samhället är direkt pinsamt om man inte själv har någon som helst inblick i hur samhället faktiskt ser ut. På min skola är städaren en ung kille från Azerbadjan som har varit här i sex månader och samtidigt går på SFI. Han är jätteduktig. På dom senaste tjugo åren som jag har arbetat inom skola/barnomsorg så har jag inte en enda gång sett en svensk städare. Inom kollektivtrafiken är svenskar inte heller i majoritet, eller på offentliga toaletter, eller inom storkök eller som städare på tex sjukhus. Bara för att nämna några områden som faktiskt hade stannat av helt om vi inte tog emot flyktingar. | |
| Måns_E | 2013-09-06 09:30 | |
![]() | Tja, det var väl sossarna som började med det i så fall? Men visst vi lever i ett annat samhälle idag jämfört med för 20-30 år sedan och det gäller ju hela västvärlden. Jag tror nog att du kan skylla Reagan och Thatcher mer på den "nedmonterande välfärden" än några stackars flyktingar. | |
| krysopras | 2013-09-06 09:46 | |
![]() | Men de är inte några, Måns, och nedmonteringen av välfärden för infödda svenskar blir alltmer påtaglig samtidigt som vi bjuder in folk från all världens oroshärdar. Det skapar motsättningar och faktiskt hat. Det är inte bara av småsinthet som människor röstar på sverigedemokraterna i södra Sverige och på andra ställen där det är gott om flyktingar. Vad beträffar svenska städare så är här gott om dem. Jag känner då ingen svensk som är "för fin" för att ta ett städjobb. Vår trappstädare är svensk. Städarna på mitt jobb är svenska. Vilket förmodligen innebär ngn form av strukturell rasism om man så vill. | |
| Måns_E | 2013-09-06 09:54 | |
![]() | Jo det är några, faktiskt inte ens en särskilt stor del sett till Sveriges totala invandring. Här du verkligen gått på alla de där tendentiösa SD-propagandan? | |
| krysopras | 2013-09-06 10:05 | |
![]() | Det är ingen tendentiös SD-propaganda att SD får flest röster i regioner där det finns flest "invandrare". Jag vet flera som inte vill betala skatt för de vet hos vilka pengarna hamnar. Och det är människor som har möjlighet att skatteplanera, inga arbetslösa skrålande nynazister som i vanmakt knyter näven och dräglar snus. Det ser jag som ett slags problem. | |
| Minta | 2013-09-06 10:12 | |
![]() | Nedmonteringen av välfärden beror inte på fattigdom, utan på politiska beslut och ideologi. | |
| Måns_E | 2013-09-06 10:24 | |
![]() | Vi betalar ju betydligt mindre i skatt nu än för sju år sedan. Hör du inte hur dina argument hela tiden haltar Kryso? | |
| krysopras | 2013-09-06 10:36 | |
![]() | Vanliga löntagare gör det, ja. Jag struntar väl i om mina argument haltar, de är högeligen relevanta i praktiken. Många anser att de som får mest är oförtjänta. Att de själva varit med om att orsaka de situationer som de sen flyr ifrån. Att de är här för att förse sig utan att någonsin ha för avsikt att ge tillbaka ett enda dugg. | |
| krysopras | 2013-09-06 10:38 | |
![]() | Det är svårt att argumentera mot hat. Hatet kommer från båda sidor. Vi har olika sidor nu. Det är olyckligt ur ett samhällsperspektiv. | |
| trainspotter - Ej medlem längre | 2013-09-06 10:43 | |
![]() | dina argument är INTE relevanta i praktiken, eftersom dom haltar. Du har fel, därmed har du inte rätt och det är inte någon ide att lyssna på dig för... ja, varför slösa sin tid på någon som sitter och gladeligen deklarerar att dom inte bryr sig ifall deras argumentation är vettig eller inte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-06 10:43 | |
![]() | www.redcross.se/tema...cA odkH8A1Q | |
| Måns_E | 2013-09-06 10:44 | |
![]() | Vanliga löntagare, de som ärver och företag betalar mindre i skatt ja, har du något exempel på någon som betalar mer i skatt? Du beskriver ju en "verklighet" som helt enkelt inte alls stämmer. | |
| krysopras | 2013-09-06 10:51 | |
![]() | Förlåt mig Måns, men jag beskriver ju den verklighet jag ser och upplever omkring mig i en stad med hög invandrartäthet. Att denna verklighet sen är fånig och ologisk och behäftad med alla möjliga andra sorters fel är liksom inte relevant. Folk är ändå arga och hatiska, inte alls bara den ekonomiskt oväsentliga slödderandelen av befolkningen. På något vis underblåses de här stämningarna av den politik som förs på riksnivå. Jag tycker inte det känns bra. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-06 10:54 | |
![]() | Om du nu inte gillar att folk är arga och hatiska på felaktiga grunder vore det väl sunt att lägga din energi på att hjälpa dem till insikt och kanske mindre hatiskhet? Istället sprider du lögner och underblåser de här stämningarna. Jag tycker inte det känns bra. | |
| krysopras | 2013-09-06 10:55 | |
![]() | trainspotter, om du läser det jag skrev med lite mindre skummande ursinne så kanske du förstår hur jag menar. Men problemet är förstås att det är väldigt svårt att vara klarsynt och förnuftig och sansad och eftertänksam och välvilligt inställd samtidigt som man är jävligt arg och irriterad. | |
| Sote | 2013-09-06 10:57 | |
![]() | " den ekonomiskt oväsentliga slödderandelen av befolkningen." Vilka människor syftar du på då Krysopras? Du verkar ha en allmänt nedlåtande syn på människor, i synnerhet sådana som lever under förhållanden som du själv tydligen aldrig kommit i närheten av. Hade du det så skulle du inte visat upp en sådan nedlåtande attityd gentemot andra. Usch!!!! | |
| krysopras | 2013-09-06 11:01 | |
![]() | Jaha gnagelram, så av någotslags pedagogiska skäl ska jag undvika att skriva om hur jag upplever min omvärld och istället författa inlägg som "hjälper dem till insikt"? Jag har ingen alls lust att hjälpa någon till insikt om att fler flyktingar är bra för vårt samhälle. Jag tror inte att det är bra för vårt samhälle. Varför ska jag låtsas? Jag är ingen myndighet som har i uppdrag att uppfostra den korkade pöbeln. Det låtsas alldeles för mycket enl min mening. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-06 11:07 | |
![]() | Du är alltså en av dem som är arga och hatar och skiter i alla förnuftsargument. Då är jag med. Jag trodde för ett ögonblick att du var ute efter att något skulle bli bättre i samhället. My bad. | |
| krysopras | 2013-09-06 11:10 | |
![]() | Kan någon verkligen ha missat att kritiken mot "främlingsfientliga" väldigt ofta bottnar i att de som "tycker så" är dumma, obildade, pöbel, arbetslösa, bittra, marginaliserade osv. Kort sagt en liten skock riktigt värdelösa, hängiga typer som man inte behöver ta på allvar alls just för att de är så dumma och fula och fattiga. Jag hävdar att det inte är så, att det inte alls är en liten skock blekfeta nynazister med för stora snusprillor och för liten hjärna som är negativa till ökat flyktingmottagande. Jag ser att motståndet finns i många andra grupper som inte alls är så lätta att vifta bort som en liten bunke arbetslösa idioter med rakade huvuden och obefintlig bildning. | |
| krysopras | 2013-09-06 11:13 | |
![]() | Jag är inte här för att uppfostra folk i rätt anda, gnagel. Ledsen att göra dig besviken, men jag skulle aldrig orka ägna min fritid åt att sitta och skriva lögnaktiga propagandainlägg som jag inte tror på själv. | |