Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:00 | |
![]() | slånbär, det där var lite elakt skrivet. Jag kan lätt förstå att den här diskussionen känns mer reell om man själv är beroende av sjukvård. Det är lätt att sitta och vara generös med skattepengar i ett diskussionsforum, men inte den dag man faktiskt får lägre sjukvårdsstandard för egen del. | |
| Måns_E | 2012-11-21 15:09 | |
![]() | Det antagandet bygger ju faktiskt på att man får lägre sjukvårdsstandard också, vilket inte verkar vara fallet. | |
| Måns_E | 2012-11-21 15:11 | |
![]() | Oavsett vilket så tycker i a f jag att det känns väldigt lågt att missunna de personer som verkligen står allra längst ner på samhällsstegen och behöver vård för att överleva. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:13 | |
![]() | SylviaPlath: Det där uttalandet får mig att tänka på Republikanerna i USA ang Obamacare. Även där tycker jag antagandet är helt felaktigt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:18 | |
![]() | Jag pratade om psykologi. Jag kan förstå att man gör kopplingen "mitt" kontra "deras" i krysopras sits. | |
| Lika bra | 2012-11-21 15:29 | |
![]() | Hallå alla! Inte minst SylivaPlath! Jag har en fräsch och kul idé! När vi diskuterar utsatta grupper i samhället så ställer vi de mot varandra. Vi kan diskutera vilka som det är mest synd om och vilka som behöver mest hjälp. Vem/vilka vi vill hjälpa eller inte. Genom att ställa grupperna mot varandra blir allt väldigt enkelt. Så här kan det t.ex. se ut: Ska vi ta parti för en forummedlem eller en av dessa äckliga snyltande HIV-patienter som dras hit av magnetiska krafter från främmande exotiska länder där man kopulerar med apor? Enkelt, eller hur? Och det hela känns som ett nytt och spännande koncept. På så vis kan vi verkligen få till en intressant och givande debatt. Att tänka på alla människors lika värde och annat tjafs är bara tröttsamt och komplicerat. Eller ännu värre, ifrågasätta rådande samhällsstrukturer som gör att vi har flyktingar som lever illegalt här i vårt fina Sverige. Guuuud, sånt orkar min hjärna inte med. Nä, fram för förenklade och populistiska sanningar. Det är oftast de bästa sanningarna! | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:40 | |
![]() | Ja, let's go dagis. | |
| slånbär | 2012-11-21 15:41 | |
![]() | Sylvia - jag skrev det naturligtvis inte för att vara elak utan som en koppling till krysopas eget inlägg lite tidigare i tråden. Självklart är det inte så jag resonerar , men det trodde jag framgick. Däremot så gick krysopas eget inlägg i den stilen och det var för att påpeka det orimliga i ett sådant resonemang som jag skrev. Om du läser hela inlägget så framgår väl rätt bra vad jag tycker. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:44 | |
![]() | Det framgick tydligt, men det var ändå lite elakt att göra en retorisk poäng av något som är en inte så festlig realitet för krysopras - hennes sjukdom. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:48 | |
![]() | Lika bra, din hjärnas begränsningar behöver du inte upplysa oss om. Vem har pratat om att ställa utsatta grupper i SAMHÄLLET mot varann? Gäller inte diskussionen VILKA som skall innefattas av detta samhälles förmåner. Någonstans måste vi ju göra avgränsningar, det blir lite svårt att försörja hela jordklotets sjukvårdsbehövande hur vacker tanken än är. | |
| apbur | 2012-11-21 15:53 | |
![]() | Jag tycker att det är lite etiskt svårsmält att lägga enorma resurser på relativt onödig vård för svenska medborgare och sen hävda att det är ett resursslöseri att ge icke-svenskar basal vård där det handlar om att överleva eller inte. | |
| Måns_E | 2012-11-21 15:56 | |
![]() | Det här är vad det handlar om: www.vardguiden.se/Sa...ls jukvard/ Alltså att även papperslösa skall få rätt till subventionerad vård som inte kan vänta. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:59 | |
![]() | Akutvård alltså? Men det är ju en humanitär självklarhet. Vad det handlar om är väl att vi som jag ser det inte kan ha ett system som skapar "vårdflyktingar". | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 15:59 | |
![]() | (Har inte tid att läsa länken, Måns. Lagar mat.) | |
| uffew | 2012-11-21 16:04 | |
![]() | Akutvård har alla rätt till. Men däremot har alla inte rätt till fortsatt behandling. | |
| slånbär | 2012-11-21 16:04 | |
![]() | Sylvia-Men det är säkert inte särskilt kul att ha HIV heller oavsett var man bor. Så om man öppnar upp för ett sådant resonemang då får man nog vara beredd på att det kan slå tillbaka på en själv. Det finns alltid fler sidor i ett resonemang. Personligen så finns det ett antal saker som jag anser som onödiga men jag är glatt med och betalar för det med skatten eftersom vi har det systemet. Så att ställa en grupp mot en annan på det viset blir fel för min del. | |
| Måns_E | 2012-11-21 16:05 | |
![]() | Det är kanske därför man inte skall hämta s k "fakta" från populistiska främlingsfientliga källor med en uttalad islamofobisk agenda? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-21 16:07 | |
![]() | Så vilken förändring rör diskussionen? Systemet som uffe beskriver är ju helt rimligt. | |
| wildman | 2012-11-21 16:08 | |
![]() | Redan i inlägget från svt som trådskaparen hänvisade till påpekade jag ju att detta stod. | |
| Måns_E | 2012-11-21 16:09 | |
![]() | Förändringen innebär att papperslösa flyktingar skall få rätt till samma vård som asylsökande flyktingar med papper. Det är var förändringen handlar om, och vad asylsökande flyktingar har rätt till för vård kan du läsa på länken som jag postade. | |