Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:26 | |
![]() | ok,jesus,frågan var till slånbär henes barn är stora nog för att att fått lära sig något annat i skolan en vad som nu råder | |
Mindymoo | 2012-12-04 12:28 | |
![]() | ttittii, jag är född -51 och redan på min tid ingick i skolundervisningen att man lärde sig om alla religioner. | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:29 | |
![]() | menar du att barn som är i "20 års" nu har lärt sig annat? Jag är 33 och lärde mig om "alla" religioner. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:34 | |
![]() | Jag är 40+ och har också fått läsa om olika religioner. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:34 | |
![]() | Vi lärde oss iaf om islam, judendom, hinduism, buddhism, kristendom, konfucianism, shinto, sikhism och taoism. Och säkert några som jag glömt. Och jag är 32. | |
LMC79 | 2012-12-04 12:37 | |
![]() | Jag tycker Jesus är min allra bästa vän. Vi har haft en relation i flera år och aldrig har han svikit mig. Vi kan prata om allt. Han ger mig råd och hjälper mig. Han har t o m gett sitt liv för mig, och därefter uppstått. Har man inte fått en relation till Jesus har man inte lärt känna honom. Det är lätt att tycka saker, men lär känna Jesus först och då kan man säga vad man tycker om honom. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:38 | |
![]() | Jag begriper inte hur jag ska kunna lära känna någon som inte finns. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:40 | |
![]() | Jag har haft en (påtvingad) relation till kristendomen, men tog avstånd som 14-åring. Att säga att man måste ha en relation till Jesus först är ju trams för den som inte tror på honom mer än som historisk person. Jag kan ju inte sägas lära känna någon annan numera död person? | |
MTM74 | 2012-12-04 13:02 | |
![]() | Min relation till Jesus är detsamma som till alla andra fiktiva personer | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2012-12-04 13:16 | |
![]() | och hur är den relationen? den kan ju inte vara exakt samma till alla fiktiva personer | |
omeganoll | 2012-12-04 13:22 | |
![]() | Om man VILL tro på Gud så öppnas ens ögon för att tex uppståndelsen är historiens bäst belagda händelse. (Om man INTE vill tro så återstår dimridåerna.) Historien är skriven av fyra olika skribenter som kan hänvisa till andra kvarlevande ögonvittnen (tex i början av Lukas´version). Myndigheterna försökte dölja faktum för allmänheten men misslyckades. I motsats till en hel del av annan historieskrivning vill inte Matteus, Markus, Lukas resp. Johannes dölja besvärande detaljer om deras egen ynkedom under resans gång. Mycket av vår kunskap om historia får så lov att baseras på rena beställningskonster och lovprisning av kungar, kejsare och furstar. Är man det minsta kunnig om texter i allmänhet slås man av faktabeskrivningarna och den osentimentala rapporteringen. Att förvisa Jesus till enbart symbolik och legend är djupt osakligt rent historiskt men eftersom vi lever i en gravt religionsfobisk kulturmiljö så går vad som helst an åt det hållet. Kristendomen, med grunden lagd i judendomen, erbjuder den stora och unika möjligheten att uppfatta rim och reson i tillvaron och dessutom tillgång till den stora relation till Gud som motsvarar allas vårt "hole in the soul". Men enbart om man verkligen vill - Gud kommer knappast, åtminstone inte i första taget, att "bevisa" sig för tillknäppta sinnen. Det skulle närmast kunna liknas vid ett andligt övergrepp, ingen relation startar på det viset, eller hur. | |
MTM74 | 2012-12-04 13:25 | |
![]() | Vad jag menar är att han är påhittad och då har jag ingen direkt relation, en fantsifigur kommer alltid förbli en fantasifigur | |
siwu | 2012-12-04 13:27 | |
![]() | Kristendom är en tro för dårar?! Att tro att någon som dog uppspikad på ett kors uppstod på tredje dagen..... och att den mannen är Guds son. Det låter för bra för att vara sant, något dårar tror på. Tror det står i bibeln att troende kommer att kallas för dårar. Jag kan inte se luften, men jag kan känna den mot min kind. De som begår brott i Guds namn..... de är många och det är hemskt. | |
Daggdroppe | 2012-12-04 13:37 | |
![]() | en jäkla kuf den. | |
LMC79 | 2012-12-04 13:40 | |
![]() | 125478, prova att ta prata med Jesus (en del kallar det att be) och se om du får kontakt. Det kan alla testa, om man vill och vågar. Risken finns ju att man kan få svar. Så det är på egen risk. Ett annat sätt att lära känna honom är att läsa Bibeln, börja med Lukas evangelium och fortsätt med Johannes evangelium. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 13:43 | |
![]() | Så man måste prova på att be för att kunna avgöra om man tror eller inte? Gäller det alla religioner? | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2012-12-04 13:44 | |
![]() | Jag provade att få kontakt med Jesus en gång. Kyrkomänniskor stod märkligt nog på torget en fredagskväll och frös, delade ut pepparkakor och kaffe. Och jag är ju inte den som tackar nej till kaffe, så jag stannade till och pratade om kristendom ett bra tag (och åt pepparkakor). Vet inte om det var tetravinet jag halsade eller om jag fick kontakt med Jesus. Men något var det. Dagen efter messade jag killen och sa att "det inte var något för mig". | |
Måns_E | 2012-12-04 13:47 | |
![]() | Jag har provat att be, fungerade icke. LMC79 övertygar det dig att Jesus inte finns? | |
omeganoll | 2012-12-04 13:48 | |
![]() | "Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade..." | |
siwu | 2012-12-04 13:50 | |
![]() | Ja jusst | |