Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JesusGudsson - Ej medlem längre2012-12-03 13:29
Antal inlägg: 1169

hehe ok. Jag både håller med dig och inte. Mer "rättigheter" för Svensson att använda våld gillar jag inte, det kommer bara att eskalera och bli värre med rättigheter till ännu mera våld, osv osv.

Däremot får poliser gärna vara synliga överallt och kunna reagera snabbt på anrop, det håller jag med om.

Jochen7772012-12-03 13:48
Antal inlägg: 200

måns, i Sverige kan man inte motsätta sig böter, teoretiskt ja, men inte praktiskt. för då du skriver på boten, så är det ett erkännande, gör du inte det är du anhållen. och kommer till tingsrätten, som alltid går i god då polisen vittnar att du körde för fort. det enda skillnaden är att nu har du böter plus rättegångs kostnad att betala.

Måns_E2012-12-03 13:59
Antal inlägg: 12028

Därför skriver man inte på boten.

Jag har själv sluppit fortkörningsböter just så. Så varför man skulle erkänna när man anser att man inte har begått något fel är för mig en gåta. Då får man skylla sig själv.

Måns_E2012-12-03 14:01

Man blir inte anhållen. Det blir helt enkelt upp till polismakten att i domstol bevisa att de har rätt, kan de inte det (vilket de inte kunde i mitt fall) så blir det inga böter.

Oftast så lägger i så fall redan åklagaren ner ärendet.

Jochen7772012-12-03 14:39

vad tog de dig med? ögonmått? kamera, radar eller laser?

Måns_E2012-12-03 14:47

Lasermätning

Jochen7772012-12-03 15:03

Var det länge sen? typ 15 år sen? eller nyligen?

Måns_E2012-12-03 15:07

Det var 2008 eller 2009.

Jag känner fler som har fått utfärdade böter avskrivna. Men om man är så dum så att man erkänner så kan man ju inte sedan komma och gnälla.

Jochen7772012-12-03 15:16

låter väldigt konstigt, lasern är bevis nog, om den är kalibrerad, vilket görs ofta numera. Men visst, man var säker dum.

apbur2012-12-03 15:21
Antal inlägg: 9699

Jag tycker att det är oerhört oförskämt att komma med påståenden att polisen bara fikar och gör ett dåligt jobb. Säger man så har man sannolikt ingen som helst aning om hur en polis arbetsdag ser ut. Det är fruktansvärt irriterande med folk som ska ha massa jäkla åsikter om olika professioner och hur de sköter sitt jobb trots att de själva bara är korkade amatörer som grundar sina åsikter på skvaller och osanningar.

Måns_E2012-12-03 15:26

Mätkvitto från lasern saknades. Polisen måste kunna bevisa sin sak i domstol.

Det värsta som kan hända om du inte erkänner en bot är att du får betala den lite senare, om man anser att man har fått en orättfärdig bot så skall man ju naturligtvis inte erkänna att man har begått ett fel som man inte anser att man har begått.

krysopras2012-12-03 15:29
Antal inlägg: 657

Men apbur, du har en så benfast auktoritetstro att det nästan är rörande. Det liknar som någon slags barnatro, något du aldrig reflekterat över eller haft en enda egen tanke om. Om fabbo polisen eller fabbo dotton säger en sak så är det så klart sant, annars skulle dom ju inte sagt det!

Det är väl klart att medborgarna i en demokrati får diskutera verksamheten hos de yrkesgrupper som avlönas med skattemedel och som påverkar gemene mans vardag. Jag tycker att det är mycket mer irriterande med små självutnämnda medicinska experter som sitter på forum och talar om för folk att de är idioter som inte begriper nåt. Vem har bestämt att du är kvalificerad att göra den bedömningen? Du själv gissar jag.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-03 16:01
Antal inlägg: 37631

ingen blir anhållen för en fortkörning,finns inte en åklagare i sverige som skulle göra det

apbur2012-12-03 16:06

Nej, jag har ingen auktoritetstro i den bemärkelsen men en amatör bör veta när de står i underläge p.g.a. bristande kunskap och jag håller fast vid att det är frustrerande när människor utan kunskap ska spy ut sina åsikter till höger och vänster. Oftast har de ett stort behov av att höras, just för att de sällan blir lyssnade på. Alla bedömer själva huruvida mina uttalanden har substans eller inte. Det är inget tvång att lyssna på mig men det är nog fler som har förtroende för mig här än för en liten näbbgädda som du.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-03 16:08
Antal inlägg: 37631

självklart finns det poliser som gör fel ibland dom är ju bara människor,men jag tror inte dom gör fel bara för att,mer för att dom blir tokprovoserade av någon som aldrig ger sig,dom på ica sätter inte fel pris på varor heller med avsikt

fetabetapeta2012-12-03 17:19
Antal inlägg: 185

boffertomte – Poliser HAR en pissig lön! Sopåkare har bättre ingångslön, utan 2 år på högskola (och studieskuld)…
Själv tjänade jag bättre som restauranganställd, utan att utsätta mig för risker ens i närheten av vad polisen gör…
Men det låter som att du gör dej förtjänt av varje krona du får in iaf… :/

krysopras2012-12-03 17:42
Antal inlägg: 657

apbur, det är alldeles för enkelt att reta upp dig när t o m en liten näbbgädda som jag klarar av det utan att ens anstränga mig =) Jag har läst massor av dina inlägg genom åren och det är genomgående i dem att du underkänner och förminskar människors upplevelser och funderingar. Det är rätt obehagligt iom att du arbetar inom vården. Jag gissar att det är en yrkesskada. I vården finns det en "företagsanda" som går ut på att man underkänner allt som patienterna säger, tycker eller tror, för patienterna har alltid fel, är alltid okunniga, fördomsfulla och begriper ingenting. Det är lätt att som vårdmedarbetare glida in i det där tänket, för det skapar en "vi-mot-dem"-känsla som är varm och behaglig.

Men nu är vi inte dina patienter, apbur, och om vi inte är tillräckligt kunniga och initierade för din smak så inte blir vi bättre av att du läxar upp oss och berättar hur dumma och simpla vi är.

apbur2012-12-03 18:47

Du är elak och ouppfostrad. Jag antar att du skäms nu.

corlini2012-12-03 18:47
Antal inlägg: 3172

polisen hävdade att min man kört i 165 på 90 väg, åklagaren lade ned då vittnen kunde styrka att den civila polisbilen kört väldigt vårdslöst och både trängt och provocerat andra trafikanter. min man lessnade på hur den blå audin framför betedde sig och körde om, när audin då medvetet gick ut åt vänster under påbörjad omkörning gjorde min man vad han kallade en "kickdown" och audin försvann i backspegeln.

min mans försvar var att - har man inte motorresurser att köra om fort och säkert ska man hålla sig i sin fil och inte vingla omkring och utgöra fara, dessutom ville han se sin hastighet uppmätt under minst 700 sammanhängande meter eller i 30 sek på film annars är det inte att klassa som fortkörning utan endast som tillfällig hastighetsökning.

det gick vägen

recidivfara - Ej medlem längre2012-12-03 20:20
Antal inlägg: 2385

Tillfällig hastighetsökning? Haha.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?