Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2012-12-06 20:38
Antal inlägg: 3860

För att lagen kräver att om du vill bedriva handel med bilförsäkringar så måste du erbjuda allacdrt eftersom det är lag på minst trafikförsäkring för att köra på svenska vägar. Vore kanske konstigt då om det inte gick att försäkrar någonstans. .. Men halv och hel är bara frivilliga försäkringar så där fins inget tvång att tillhandahålla det för alla.

Karmosin _2012-12-06 22:39
Antal inlägg: 83

Uppenbarligen inte??? Eller bryter flera försäkringsbolag mot lagen?

wildman2012-12-06 22:43

WKan försäkringsbolaget neka mig att teckna en bilförsäkring?

Eftersom trafikförsäkringen är obligatorisk enligt lag har bolaget aldrig rätt att neka någon att teckna en trafikförsäkring. Vad gäller till exempel brand, stöld eller vagnskada har bolaget enligt 3 kap 1 § Försäkringsavtalslagen som regel inte rätt att vägra en konsument att teckna försäkring, som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten. Försäkringsbolaget kan bara vägra teckna försäkring om det föreligger särskilda skäl t.ex. tidigare brott som har särskild betydelse från försäkringssynpunkt eller vid ett stort antal skador som tyder på en vårdslöshet som vida överstiger det normala.
"

bilforsakringbillig....gs bloggen/

Dom kan inte neka nej.

wildman2012-12-06 22:51

Faktum är att just trafikförsäkringspremien får man tydligen inte ens sätta helt fritt.
www.notisum.se/rnp/s...76 0359.HTM

Det är mao halv och hel som man prisar väck oönskade element på....

Sen så är det som jag sa vissa bolag som vill få folk att tro att dom inte försäkrar vad som helst.... Aktsam tex.

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-07 09:07
Antal inlägg: 439

Folk som kör på motorvägen i 80-90 km/h där det är 110.
Dessa idioter... Anpassa hastigheten.....

skulssdens2012-12-07 09:09
Antal inlägg: 30

Försäkringar? Vare inte trafikvett tråden hette......

Karmosin _2012-12-07 19:06
Antal inlägg: 83

Hur tänker man när man går, på fel sida av vägen, med barnvagn och utan reflex i denna snöiga värld? De som saknar mest trafikvett är nog fotgängarna och cyklisterna ...

Måns_E2012-12-07 23:44
Antal inlägg: 12028

Cyklisterna är värst, det borde införas cykelkörkort för att få cykla i trafik.

jejjes2012-12-08 19:33
Antal inlägg: 44

Måns E ! Håller med dig till 100%. Jag kör lastbil i stadstrafik, o varje dag så svär man över folk som cyklar rakt ut. O så har vi dom gående som går rakt ut i körbanan o inte vid övergångställen.

O varför har folk så svårt med o använda blinkersen????

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-10 15:05
Antal inlägg: 439

Ja lr husvagnar som ligger kvar å ej går ut å släpper förbi pärlbandet

Kokonut2012-12-11 20:34
Antal inlägg: 508

Idag när jag skulle åks ut på motorvägen så har jag en bil framför...
110 skall man hålla när man kommer ut.
Personen hade 85.
Detta resulterade att bilar fick bromsa in kraftigt och jag kom knappt ut.
Vad e problemet att ej gasa på och följa hastigheten?

mrperfect2012-12-11 22:15
Antal inlägg: 11437

Där jag kör ut är det 90, många håller 70 eller 765. Dessbättre har man nu gjort påfarten tvåfilig så man kan dra förbi de som inte vågar gasa.

mrperfect2012-12-11 22:15
Antal inlägg: 11437

765 =)

sund att klaga då .. men jag menade förstås 65 :)

slånbär2012-12-11 22:27
Antal inlägg: 5539

Idag när jag körde på motorvägen så var visserligen väglaget hyfsat men det snöade och var lite dålig sikt. Förvånande många tog det riktigt lugnt och försiktigt och dom flesta höll ett jämnt temo i 80 km. Några körde förbi men ingen verkade köra fortare än 100. Det är många på och avfarter på sträckan så tack vare det lugna tempot kunde alla i lugn takt släppa ut dom som skulle på utan att ens behöva gå ut i vänsterfältet och störa dom som körde fortare. Rätt trevligt som omväxling att det inte verkade vara nån stress.

omeganoll2012-12-11 23:30
Antal inlägg: 512

Man ska lnte blinka när man behöver själv utan når dom andra behöver, tex ut ur rondeller.
Många blinkar fortfarande vänster - men inte höger när dom ska ut sen som om det vore en vanlig korsning, det skulle faktiskt betyda att den som ser det har hållit reda på vilken infart blinkaren kom från!

Alla som, tex på Götgatan i rusningstid, inte väntar tills dom ser att dom får plats efter korsningen utan ligger bakom nästa bil och förvånat blockerar korsande trafik:"Varför tutar dom, jag ska ju framåt!?"

slånbär2012-12-12 08:47

I rondell har man skyldighet att blinka när man kör ut ur rondellen men inte när man kör in i den. Däremot är det ju inte fel att göra både och, allt för att underlätta för medtrafikanterna.

wildman2012-12-12 09:17

@omeganoll Dilemmat blev blinkningar i rondeller är att de senaste 30 åren har man ändrat rekommendationen om hur man ska blinka åtminstone 3 ggr. Det gör att om man inte är påläst på de senaste rekommendationerna (vilket påfallande många inte är) så har vi åtminstone 3 läger där ute med folk som gör olika. (Blinkar som det vore en vanlig korsning, blinkar som det vore en vanlig korsning + utblink och bara utblink...)

wildman2012-12-12 09:18

(personligen är jag mest förtjust i kombinationen, blinka som det vore en vanlig korsning samt utblink, men sist jag körde för mc-kort så räckte utblink även om min körlärare också höll med om att hängslen och livrem är trevligast)

slånbär2012-12-12 09:48

wildman-det är precis som jag skrev-krav på utblink men rekomendation att man även blinkar in i rondell. Min som tog körkort för mindre än en månad sedan så jag har det mesta i färskt minne.

wildman2012-12-12 09:57

Jo jag såg att du också skrivit det. Men det som är synd är att det inte i dom "officiella" riktlinjerna uppmuntras till det.
www.transportstyrels...ov 2012.pdf
Jag har "tagit körkort" tre gånger sas och det har varit olika bud hela tiden. I "mittomgången" så var det tom så att man ansåg det helt fel att blinka vänster eftersom man "inte kan svänga vänster" i en cirkulationsplats då vägen inne i cirkulationsplatsen ansågs vara en egen väg. Väldigt ofta medför dessa olika situationer att bilister skäller på att den andre gör fel när det i själva verket är så att man lärt ut olika under tid. Det hade ju inte skadat om man hade gått ut med kampanjer i tex tv när man ändrar rekommendationerna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?