Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 914 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| seaburg | 2013-01-14 13:58 | |
![]() | Tror du har väldigt fel där Måns. Om du inte med lycka, menar någon sorts trygghet som man blivit uppfostrad till att acceptera. | |
| Måns_E | 2013-01-14 14:04 | |
![]() | Jag misstänker starkt att du har blivit uppfostrad till att acceptera tvåsamheten seaburg :) Och nu så förutsätter du hela tiden att månggifte per definition handlar om arabiska män som vill ta sig många fruar. Och helst då förtryckta fruar som inte vågar opponera sig. Jag motsäger inte att det förekommer, men jag tror knappast att det är just den gruppen som det här idéprogrammet främst handlar om. | |
| seaburg | 2013-01-14 14:25 | |
![]() | I min yngre ungdom var kollektivboende inget onormalt, vem man vaknade hos va inte så noga. Det fanns väl en filosofi sprunget ur rödvinsbottnar med protester mot den tvåsamhetsnorm som förhärskade. Ideförslaget till Centerns om att tillåta och försöka reglera månggifte i någon lagbalk, låter som sprunget ur djupt filosoferande, med någon modern syntetisk drog inblandad. Jämför då med verklighetsfrämmande förslag från forntida rödtjutskommunister som numera är vuxna och konverterat till liberalism | |
| limpan__2 | 2013-01-14 14:36 | |
![]() | Ja fy för folk som väljer ett annat sätt att leva. Och att låta ett idéprogramsförslag komma sprunget ur filosoferande är nästan rakt oanständigt! | |
| Måns_E | 2013-01-14 14:48 | |
![]() | Det finns ju i o f s också naturvetenskapliga forskare som säger att monogami egentligen inte är naturligt för människan. Dessa tror jag inte nyttjar så mycket syntetiska droger eller dricker rödvin på jobbet. Hela tanken är väl att man inte skall reglera månggifte alls, utan att det är upp till varje individ att fatta dessa beslut? Det handlar väl i grund och botten om att man genom att inte förbjuda något vill att det även skall vara mer socialt accepterat? Dessutom så kan jag tycka att det finns något ganska trevligt i att det är medborgarna själva och inte staten som definierar vad ett äktenskap är. För de som tycker att polygami är onaturligt och konstigt så är det ju inte svårare än att man helt enkelt kan låta bli. I praktiken så går ju allt att lösa med avtal som det är i dag, arvsrätten kan man ju reglera i testamente och ägande av fastighet och egendom kan man ju skriva separata avtal för. | |
| seaburg | 2013-01-14 15:00 | |
![]() | Tråkigt om limpan tycker illa om folk som inte lever i boxen. Hitler var väl en filosofi också, blev rik på sitt författande och sponsrades av kapitalet. Det fanns domstolar försökte stoppa honom i nazismens undom | |
| limpan__2 | 2013-01-14 15:01 | |
![]() | Va? | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:05 | |
![]() | Hur dök Hitler upp i det här? Han förordade väl knappast månggifte vad jag vet. | |
| seaburg | 2013-01-14 15:11 | |
![]() | Jag bara kommenterade ditt inlägg,,,, eller försökte du vinna någon poäng och göra dig lustig och tolka in mig som en sådan stofil ;-) "Ja fy för folk som väljer ett annat sätt att leva. Och att låta ett idéprogramsförslag komma sprunget ur filosoferande är nästan rakt oanständigt! | |
| seaburg | 2013-01-14 15:16 | |
![]() | Måns om du fördjupar dig lite i hur den ariska rasen skulle byggas upp upp och förstärkas med gener från blonda så har du lite svar på din undran....Att det skulle ske under legaliserade äktenskapliga förhållanden är nog att dra lite långa växlar i ämnet | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:19 | |
![]() | Det är barn som är problemet. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:19 | |
![]() | Droppa hitler, du gör dig löjlig. | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:20 | |
![]() | Att Hitler ville att tyskarna skulle föda fler barn känner jag till, men han förordade väl knappast månggifte för det? Jag begriper inte vad det har för beröringspunkter med Centerns idéprogram överhuvudtaget. | |
| seaburg | 2013-01-14 15:25 | |
![]() | Hitler har inget som helst med Centern att göra. Det var bara ett genmäle på limpans antydning om filosoferande skulle med automatik vara något positivt för sammhällets utveckling | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:29 | |
![]() | Ja ja, när man inte riktigt vet vad man skall säga, så kan man alltid drämma till med Hitler. | |
| brava | 2013-01-14 15:29 | |
![]() | www.betapet.se/forum...=- 0#303407 | |
| limpan__2 | 2013-01-14 15:30 | |
![]() | Positivt vet jag inte om jag skrev, men jag har svårt att se ett idéprogram värt namnet som inte kommer av ett "filosoferande". Själva poängen är ju att det ska vara en idéinrikning för framtida förslag, inte några skarpa förslag i sig. | |
| uffew | 2013-01-14 15:37 | |
![]() | Tänk så spännande med månggifte. När jag jobbade som kurator på sjukhus hade vi anhörigstöd i form av samtal. Om man nu ex kan gifta sig med sju kvinnor/män blir det ju rätt mycket samtal för en inneliggande. Undra om det blir tänkt att alla sju kan bli anhörigvårdare? Ska man dela på anhörigbidraget? | |
| magnusito | 2013-01-14 18:22 | |
![]() | Precis vem har sagt att det nödvändigtvis ska handla om en man med flera fruar. Det kan ju bli alla tänkbara konstellationer. tre män och två kvinnor som kompletterar varandra. Kanske rör vi oss dock för långt ifrån äktenskapsiden här. Man kanske kunde ingå ett annat slags förbund. | |
| pabster1 | 2013-01-14 20:47 | |
![]() | Ni har spårat ur med Hitler i diskussionen....men jag som uppenbarligen har lite mer historiska kunskaper än andra här i forumet kan upplysa om att nassarna var för månggifte. Inspirationen hos centern kommer dock knappast därifrån utan från de nyliberala vars grund är att den starkaste skall ha full rätt att utnyttja alla andra i full frihet. Är för övrigt vanligt även i Kina idag där rika män precis som förr har en hel bunt unga kvinnor. Det enda partiet som bevisligen anammade en hel del ur nassarnas ideologi är ju (S) tvångssterilisering och dagis där barnen redan i tidig ålder skall lära sig rätt lära. Annie Lööf måsee ha missat att gå på sossedagis. | |