Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| boffertomte | 2013-01-23 16:16 | |
![]() | Ja, tävel, fast nyttigheten i olika födoämnesgrupper blir ju lite grann intressant ändå när man talar om totalutsläpp och miljöskador. Vad som är basvaror varierar från kultur till kultur. Bland indiens hinduer är inte kött basmat. Att vi nordbor äter mycket kött har förstås att göra med det som Hundbiten skriver om, nordliga trakter med kort vegetationsperiod lämpar sig inte för odling av näringsrik mat. Vårt vete har t ex alldeles för lågt proteininnehåll för att det ska duga att baka bröd av, därför importerar vi vete från USA. Vill vi leva på sojabönor istället för animaliskt protein så lär vi få importera alltihop från t ex USA och Sydamerika (där man hugger ner regnskog för att odla soja), vilket inte är bra för miljön. | |
| Minta | 2013-01-23 16:19 | |
![]() | Jag äter inte heller mycket rött kött, kanske en gång i veckan eller mindre. | |
| Tävelsås - Ej medlem längre | 2013-01-23 17:04 | |
![]() | boffertomte det var ett riktigt dåligt och nonsens inlägg ursäkta men merparten av vårt bröd görs på svenskt vete och det har tillräckligt hög proteinhalt jag äter heller inte kött varje dag | |
| Xin Chao | 2013-01-23 17:53 | |
![]() | Här kommer svar på diverse frågor. Rapporten om köttätandet finns bland annat hos jordbruksdepartementet. Likaså uppgifterna om vad det kostar att föda upp en ungtjur t.ex. I kostnaderna ingår naturligtvis kringkostnader som veterinär, byggnad, el, etc etc eftersom de är delar av kostnaden. Obs - siffrorna är ett genomsnitt och skiljer sig naturligtvis åt i landet. Uppfödandet skulle vara en ren förlustaffär om inte det fanns gårdsstöd, regionstöd, Eu-bidrag etc. Ang konsumtionen är den räknad på total faktisk konsumtion och är 85 kilo per år och svensk. Det betyder ca 1,6 kilo i veckan. Men här finns felkällor. 85 kilo är med ben och de äter vi ju inte, även om en del används i andra produkter. Utan ben = 47 kilo /person / år. = ca 800 gram/vecka (en 130 grams hamburgare per dag) Den faktiska siffran är högre eftersom 85 kilo är räknat på hela befolkningen - ca 9,2 miljoner invånare. Här ingår alltså också spädbarn vegetarianer. Alla uppgifter finns att få hos jordbruksverket. Det kan vara intressant i sammanhanget att jämföra konsumtionen med andra delar av världen: Indien 5,1 kg per år / person Södra Afrika 13,3 Södra Asien 8,0 USA 130 kg | |
| boffertomte | 2013-01-23 18:12 | |
![]() | Tävelsås: "beroende på den svenska spannmålsskördens kvalitet har vi även, från år till år, mer eller mindre svårt att själva få fram de kvaliteter som krävs för ett bagerivetemjöl. Vanligtvis importerar den svenska marknaden vete med högre proteinhalter" www.agronomics.se/Pr...px ?ID=8242 Inte så nonsens ändå, kanske? | |
| Tävelsås - Ej medlem längre | 2013-01-23 18:54 | |
![]() | jodå, det handlar om vilka produkter som efterfrågas och tillgången just det året men huvudelen är svensk spannmål. Precis som Gillblad skriver så både importeras och exporteras det, så tex. går nästan all lågprotein till spanien som efterfrågar just svensk vete av höstsådd medan durum importeras för pasta och även annan högprotein för bageriindustrin. Men att slå fast att vårt vete har för låg proteinhalt för bagerierna är nonsens, en del ja, erkännes men det är inte därför vi importerar. Att importera amerikanskt vete verkar heller inte riktigt klokt när det finns vete på närmre håll, det måste vara undantag. Däremot var vår havre eftertraktad för några år sedan i USA just för sin fina kvalitet. Spannmål har jag fått intryck av genom åren att man helst vill flytta på så lite som möjligt med tanke på kostnaden. | |
| Tävelsås - Ej medlem längre | 2013-01-23 18:56 | |
![]() | Tillbaka till köttdebatten, har någon tänkt på hur mjölk blir till utan att det blir kött, för mjölk måste väl ändå vara ett viktigt livsmedel | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-01-23 19:19 | |
![]() | Det där är värt att fundera på. Lakto/ovo-vegetarianer som äter stora mängder ägg och mjölkprodukter kanske bidrar till fler döda djur än vad jag gör. Jag kan nog tycka att de slår ifrån sig lite lättvindigt med att de i alla fall inte har likdelar i magen. För min del har djurskyddet högsta prioritet, inte absolutism mot kött. peranderssvard.blogs...t. html?m=1 | |
| magnusito | 2013-01-23 19:31 | |
![]() | Superbra förslag. Köttätandet har antagit groteska proportioner, orsakar stordrift så djuren lider och hotar klimatet. Så jävla mycket dyrare blir det säker inte heller. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-01-23 20:50 | |
![]() | Minst 15 kr per kilo i påslag för att det ska få någon effekt, enligt Jordbruksverket. Då har man sett en minskning på 13 %. | |
| Struger | 2013-01-23 21:18 | |
![]() | Jösses...! Rädda världen. Avskaffa mänskligheten... | |
| Struger | 2013-01-23 21:19 | |
![]() | Jösses...! Rädda världen. Avskaffa mänskligheten... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-23 23:16 | |
![]() | jag tycker kött ska beskattas hårdare eftersom cancer risken är högre hos köttätarna mag och tarm cancer får nästan aldrig veganer vegetrianer,lite som cigaretter tänker jag och cig är det hög skatt på,rökare får mer cancer och kostar mer | |
| boffertomte | 2013-01-24 08:34 | |
![]() | Hundbiten, jag vet inte hur du menar med att äggätare dödar många djur, menar du själva äggen så är de oftast inte befruktade. Men det är verkligen sant att mjölk och industriell äggproduktion inte är miljövänlig, och uttjänta värphönor och mjölkkossor låter man givetvis inte njuta av ålderdomen på härliga ängar som i Bregottreklamen, de som inte är högproduktiva slaktas och byts ut rutinmässigt. | |
| Tävelsås - Ej medlem längre | 2013-01-24 08:58 | |
![]() | haha, ja det är lite det livsmedelsproduktionen handlar om, att rädda mänskligheten och att dessa resurser måste tas från naturen. Problemet eller meningsskiljaktigheterna handlar då om vad som ska räknas som naturligt och då kommer vi in på filosofi och ruta ett igen och folk börjar tycka en massa saker | |
| boffertomte | 2013-01-24 09:39 | |
![]() | Fettskatten i Danmark fick inte alls de effekter som man hoppats på, så den skrotades. Med en rejäl skatt på kött kanske vi i Sverige väljer att äta mindre kött. Då återstår det bara att övertyga bl a 1,34 miljarder kineser och 314 miljoner amerikaner om att följa vår miljövänliga köttlinje. | |
| Minta | 2013-01-24 10:42 | |
![]() | Amerikanerna blir inte lätta, de äter mest kött. | |
| dinodog | 2013-01-24 11:56 | |
![]() | Usa Australien Brasilien och Luxenburg ligger i topp på länder som konsumerar mkt kött. Sverige ligger inte långt efter. Personligen blir jag förbannad ingen ska bestämma hur mycket jag ska äta av en vara. Jag är allergisk mot skaldjur har aldrig gillat fisk mår illa när jag äter fisk. Grönsaker äter jag men inte så att jag skulle äta enbart det. Har provat att bara äta grönsaker men det var den värsta tiden i mitt liv. Livet blev så trist utan en köttbit på tallriken. Är och förblir en köttätare om jag så ska jaga mott eget byte. | |
| nippertippan | 2013-01-24 11:58 | |
![]() | Ta skatt för allting man förbrukar, så betalar vi mer pengar till staten så att dom kan fiffla bort alla pengar på dyra representationsmiddagar och dyra lägenheter. Bra ide! | |
| nippertippan | 2013-01-24 12:00 | |
![]() | Bättre köpa från ekologiska svenska gårdar och där man slaktar själva på gården. | |