Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JesusGudsson - Ej medlem längre2013-01-30 23:31
Antal inlägg: 1169

i mitt bostadsområde ringer ett klockspel (kyrkans) kl 09, 12 och 18. Varje dag. Efter tio år känner jag fortfarande för att kapa ledningen med en yxa varje gång jag hör den.

Men jag är emot ett förbud. Dock så bor vi ju i landet där man förbjuder allt så det är väl bara en tidsfråga innan klockan slutar klämta.
(haha)

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-30 23:34
Antal inlägg: 1194

ncb>> Jovisst!

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-31 09:35
Antal inlägg: 44

Jag ser att vi kommer in på mitt favoritargument i den fria religionsutövningen. Frihet från religion. Har vi religionsfrihet innebär det per automatik frihet från religion??? kanske det räknas som en religion i sig- att fjärma sig från all utövande av religion. Ska dessa människor förföljas ohemult ????
Ny dag-nya argument-kör hårt!!!!

Måns_E2013-01-31 09:42
Antal inlägg: 12028

Du behöver inte tro, att du aldrig skall stöta på någon annan som tror är knappast religionsfrihet.

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-31 10:12
Antal inlägg: 44

ledsen, jag förstår inte riktigt vad du menar Måns

krysopras2013-01-31 10:25
Antal inlägg: 657

Blev lite krångligt där, Måns. Att inte stöta på någon som tror är knappast att jämföra med att tvingas utstå ett bröl av religiösa budskap och uppmaningar 5 ggr/dag.

Jag har inga problem med att folk tror, att de däremot högljutt varje dag på sätt som man inte kan värja sig emot på annat vis än att genom utestänga också alla andra ljud (som kan vara livsviktiga när man är ute och går i trafiken t ex) ska få tjata på mig att be eller skynda till ett tempel, det är jag absolut emot.

krysopras2013-01-31 10:26

Jag är även mot Jehovas obehagliga raggningsförsök, men dem kan man be gå sin väg. Man kan inte stänga av utropen från minareter.

ncb2013-01-31 10:28
Antal inlägg: 7

Hinken > men du störs väl inte utan grund?! Enligt din egen mening iallafall.
Personligen tycker jag det är mer störande med plastmusiken i affärerna än den korta stunden av kyrkklockornas klang. Att några tycker det är störande, är ohemult i mitt tycke!

krysopras2013-01-31 10:35

ncb, du väljer själv att gå i affärer medan böneutrop i det offentliga rummet inte är valbart. Det finns affärer utan plastmusik, t ex de flesta internetbutiker.

krysopras2013-01-31 10:37

Yamma, du skriver om att vi redan har en massa ljudföroreningar. Betyder det att vi behöver fler? Tänker du likadant när det gäller t ex industriella utsläpp? Vad gör det med lite kvicksilver till, det finns ju redan så mycket av det i naturen. Och det har vi ju vant oss vid, så det är väl inget att tjafsa om.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-31 10:42
Antal inlägg: 3768

Det finns ju redan regler om tex utomhuskonserter i närheten av bostadsområden. De får oftast inte fortsätta efter kl 22:00 (eller 24:00?) pga att de stör de boende.
Nu tror jag inte böneutropen drar igång mitt i natten men kanske väldigt tidigt på morgonen och flera gånger, varje dag. Moskén här i sthlm ligger ju väldigt "mitt i smeten" bland bostäder på Söder.

Överväg följande. Larmet som går igång kl 15:00 den första måndagen i varje månad. Det är ju ganska överkomligt för det är en gång i månaden. Men att höra det brölet 4 ggr om dagen, varje dag? Skulle många stå ut?
Vilken dB-gräns skulle minareterna få hålla sig till?

Måns_E2013-01-31 10:45

Tänker du likadant om konserter och idrottsevenemang krysopras?

Någonstans så måste man väl ändå inse att man måste samsas om utrymmet om man vill leva i ett samhälle, om man så oerhört lätt blir störd så får man väl helt enkelt flytta ut på landet och bosätta sig för sig själv.

Då vi lever i ett sekulariserat land så måste givetvis även böneutropare och kyrkklockringning anpassas till det. Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att det aldrig någonsin får/kan förekomma.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-01-31 10:52
Antal inlägg: 31064

Moske med böneutrop i ett sekulariserat land med kristna traditioner. Inte klokt när man tänker på saken. Jag förstår att sd vinner mark. Själv tillhör jag den tjusiga kulturelit som kan kosta på sig en överlägsen orientalistisk romantisering av främmande kulturyttringar. Jag slipper dem nämligen, det är människor i förorten som lever mitt i den multikulturella verkligheten.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-01-31 11:00
Antal inlägg: 1268

De böneutrop som skulle kunna komma att bli aktuella, hur många är det per dag, vilka tider och hur lång tid tar dem?

atcg2013-01-31 11:10
Antal inlägg: 18

Religion är vidskepelse. ALLA religioner inklusive Kristendom, Islam och Judendom är vidskepelse. Precis som när det gäller virvlat vatten, terapimagneter och röster från "andra sidan" så låt folk hålla på med det men blanda inte in oss andra. Religionsutövning ska till varje pris hållas utanför det offentliga rummet, lagstiftning och från alla andra officiella sammanhang.
Men det ÄR skillnad på religion och tradition. Nästan allt i vår svenska kultur kan i någon mening säkert kopplas till religion om man går tillräckligt lång bak i tiden, allt från veckodagarnas namn, helger, lagstiftning och mycket annat.
Men julen, som från början kallades Midvinterblot är ingen religiös helg, den firades långt innan Ansgar kristnade Sverige. Tomten liksom själva ordet "jul" är förmodligen en kvarleva från den tiden. Man firade ljusets återkomst. Julen har inget med Jesus födelse att göra, det är en efterkonstruktion av religösa ledare på 7-800-talet.
Av praktiska skäl kan traditionerna såsomsom jul och påsk få vara kvar eftersom de utgör en del av vår kultur och en invand livsstil, men koppla från och med nu bort dem från religionen.
I svensk lag borde införas en fundamental paragraf som säger att ingen någonsin ska kunna åberopa vidskepelse inklusive religion för att undantas från en regel.
Med resonemanget följer att såväl kyrkklockors ringande som böneutrop ska betraktas som vilket annat oljud som helst.

krysopras2013-01-31 11:32

Måns, koncerter och idrottsevenemang där skorrande högtalare av usel kvalitet basunerar ut svensktoppsmusik och resultatlistor dras vi med här på somrarna, och det är ungefär lika kul som glassbilen, men inte lika ofta. De borde absolut dämpa sig. Budskapet är dock inte religiöst, försöker inte omvända mig eller tvinga mig att köpa något.

Ju fler vi blir och ju trängre vi bor, desto mer behöver vi tänka på ljudnivåer. Det blir väldigt mycket, och hela tiden. Förr kunde nån väl stå och gasta i näverlur över bygden och sen gick det över och var tyst och fridfullt. Nu är det så många som ska gasta, borra, slaghamra, spela musik, sälja glass, köra moppe på nätterna och föra ett jävla liv med olika trädgårdsmaskiner och lövblåsar och fanskap - och det är inte inte sant att man vänjer sig vid ljudföroreningar, man blir stressad och trött och det är knappast nåt vi behöver mer av, stress och trötthet.

Vill vi att fler ska rösta på SD så ska vi absolut tillåta böneutrop. Sverige är ett sekulariserat land och bör få lov att fortsätta vara det trots att 9% av befolkningen är muslimer.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-31 11:32
Antal inlägg: 1194

ncb>> Du har nog mer rätt än mig vad det gäller ordvalet. Blir svårt att rent objektivt kvantifiera vad som gör ett ljud mer störande än ett annat vid samma volym. Visst skulle man kunna fördjupa sig i harmoniska respektive dissonanta ackord, skalans diatonik eller varför inte ett enskilt ljuds klangfärg. Och eftersom jag inte förstår Arabiska utan bara läst mig till vad böneutropet Adhan har för innebörd skulle jag förmodligen inte märka om man bytte ut texten till ett budskap jag samtycker med...

Hur som helst är jag emot. Det låter illa och jag ogillar att påtvingas religiösa budskap. Sekularisera mera!

Måns_E2013-01-31 12:08

Är du verkligen så rädd att bli omvänd krysopras?

Själv så känner jag mig såpass trygg i min ateism att det vare sig gör mig till eller från med kyrkspel, psalmer eller böneutrop.

Måns_E2013-01-31 12:15

Och att låta SD sätta agendan genom att hota med att "om vi inte gör så här, och missgynnar de där grupperna, då kommer minsann SD att få fler sympatisörer" är ju kontraproduktivt.

krysopras2013-01-31 12:22

Nähä, Måns, så för att SD inte ska få "rätt" vill du öka konfliktbenägenheten mellan olika grupper? Du tycker att det är bra att spä på hat för att en liten part ska få sin religiösa vilja igenom i ett sekulariserat land? Är det nånslags uppfostransmetod som minsann ska lära de dumma svennarna att ta skeden i vacker i hand?

Det är att spela SD i händerna istället för motsatsen, Måns. SD är intresserade av konflikter och polarisering. Det är vad de lever på. Det spelar ingen roll att du vill uppfostra vanligt folk genom att tvinga dem utstå religiösa budskap i vardagen, det är inte så folk fungerar. De blir förbannade och det är aldrig av godo.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?