Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-02-20 16:18 | |
![]() | Jag har läst svd, DN, CNN, AL Jazeera och The Guardian mm. På ett par ställen har jag läst det, men jag minns inte var. Det är förvirrande, antingen låg de och sov eller låg i sängen och han hörde ett ljud från badrummet; såg han inte henne i sängen då? Var trodde han att hon var, eller så var hon någon annanstans eftersom han kan hävda att han trodde att hon var där. Han har tydligen sagt/ropat åt henne att ringa polis men hon har inte svarat. Han har sagt att han inte hade proteserna på sig när han sköt, men kulbanorna tyder på att han haft dem på sig. Det var utredaren Botha som hävdade att det var testosteron. | |
| Minta | 2013-02-20 16:19 | |
![]() | Var trodde han att hon befann sig? | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-02-20 16:21 | |
![]() | Han nämnde absolut yoga i sin personliga redogörelse; du minns fel, eller så tänker du på någon annan redogörelse du läst av någon annan person om någon annan händelse, där yoga inte nämndes. | |
| Minta | 2013-02-20 16:23 | |
![]() | Enligt försvaret har hon befunnit sig i badrummet och låst om sig när han börjat skrika av rädsla för inbrottstjuvar. Han har ropat åt henne att ringa polisen. När han inte får något svar, var tror han då att hon är? Om man inte vet var en person befinner sig, det är ju ganska naturligt att gå på toaletten ibland, skjuter man då in i den utan att veta var partnern befinner sig eller ha hört något svar från henne. det är skumt i mina ögon. Det kommer också vittnesmål om bråk timman innan skotten, något han förnekar. | |
| Minta | 2013-02-20 16:26 | |
![]() | Det var "non-stop shouting" och ljus som tändes från huset timman innan skotten. Kan åklagaren bevisa detta ljuger Pistorius. Försvaret hävdar att det andra huset ligger 600 m bort och inte kan ha hört det. Återstår väl att se. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-20 16:31 | |
![]() | Yogan och tv-tittandet ska ha utförts innan de la sig, enligt mördaren. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-20 16:32 | |
![]() | Utredaren backade från det där med kulbanorna. Han fann, på direkt fråga, att inget på brottsplatsen motsade mördarens version. | |
| Minta | 2013-02-20 16:41 | |
![]() | Utredaren verkar inte vara optimal. Det borde ju vara lätt att kontrollera kulbanorna. Antingen hade han inte proteserna på, som han själv säger, eller så hade han det och kulorna måste väl då ha gått in från en högre vinkel. | |
| Minta | 2013-02-20 16:43 | |
![]() | Jag förstår inte, om de lagt sig och låg i sängen båda två, hur kommer det sig att han inte vet var hon befinner sig? Om hon gått upp ur sängen, är det inte sannolikt då att hon gått till toaletten? | |
| Guldplate | 2013-02-20 16:43 | |
![]() | Jaja, om yoga har utförts innan de lagt sig och om de har tittat på tv så har jag nog struntat i den detaljen. De åt säkert mat och gick på toaletten också, för att inte prata om att de borstat tänderna! Vad de gör före de går och lägger sig har endast att göra med vilken stämning de hade då. Sen att blanda ihop det med tillfället när skotten avlossas gör att hela diskussionen blir väldigt snevriden. För då finns det en mängd olika scenarion som bara är tagna ur tomma intet och som läggs fram som argument. | |
| Guldplate | 2013-02-20 16:47 | |
![]() | Minta: Alla har inte 100% koll på exakt var ens partner befinner sig när man vaknar 3 på natten. Man är yrvaken, sover på varsin sida av sängen, vända åt olika håll o.s.v. o.s.v... Lägg till att Sydafrika har en extremt mycket högre och grövre brottslighet och att folk är naturligt mer rädda för inbrott och mord i samband med dessa. Det är något vi inte kan sätta oss i in när vi bor i det oskyldiga Sverige där vi läser om mord en handfull gånger om året... | |
| Minta | 2013-02-20 16:58 | |
![]() | Det låter helt osannolikt för mig. Jag kan inte föreställa mig att man är så yrvaken att man inte tar reda på var ens partner befinner sig innan man skjuter, i synnerhet som det är sannolikt att det är partnern som är på toaletten. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-20 17:06 | |
![]() | Minta: om man tror sig veta att partnern är i sängen varför ska man "ta reda på" det då? Särskilt om man är rädd, sover med en pistol vid sängen för att man mottagit dödshot, det är mörkt och man inte har några ben. Det kan naturligtvis vara så att han ljuger om alltsammans men det är inte ett inkonsekvent förlopp. Polisen har dessutom helt uppenbart utgått från att han är skyldig, något de fick enormt med skit för under förhöret. | |
| Minta | 2013-02-20 17:22 | |
![]() | Det sannolikaste hade väl varit att väcka partnern, att be partnern ringa polis mm. Han säger att han ropat till henne att ringa polis, men inte fått något svar. Fortfarande, om man är i ett hus med en partner och det hörs ljud från toaletten, är inte det sannolikaste att kolla så att det inte är partnern som är på toaletten innan man skjuter? Ja, det är försvarets uppgift, att försöka smula sönder polisens arbete/teori och antagligen har det skett misstag i deras arbete. | |
| Minta | 2013-02-20 17:25 | |
![]() | Kan åklagaren inte bevisa att det hörts bråk i en timma före skotten och att kulbanorna inte överensstämmer med Pistorius utsaga, kan de mycket väl få problem. Men det är väl saker som kommer att nagelfaras under rättegången, jag vet inte hur starka beviskraven är i en häktningsförhandling. | |
| Minta | 2013-02-20 17:25 | |
![]() | Kan åklagaren inte bevisa att det hörts bråk i en timma före skotten och att kulbanorna inte överensstämmer med Pistorius utsaga, kan de mycket väl få problem. Men det är väl saker som kommer att nagelfaras under rättegången, jag vet inte hur starka beviskraven är i en häktningsförhandling. | |
| Minta | 2013-02-20 17:28 | |
![]() | Ja, du har rätt i att han kan ha varit helt övertygad om att hon låg i sängen. Det återstår för åklagaren att bevisa att de inte kan ha sovit, utan istället bråkat i en timma före skotten. Det finns inga bevis för att han har mottagit dödshot eller hot överhuvudtaget, åtminstone har han inte anmält det enligt vad jag läst. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-20 17:56 | |
![]() | Han har anmält det enligt försvaret. Till polisenheten hawks, vad det nu är.. Dock inte just till botha, som verkar tycka att hans uppgift är att bortse från allt som kan tala för hans oskuld. | |
| Guldplate | 2013-02-20 17:57 | |
![]() | Det sannolika i att väcka sin partner och ringa polisen tror jag är mer svenskt än sydafrikanskt. Leta snabbt reda på en artikel om brottsstatistiken i Sydafrika. sverigesradio.se/sid...el =4686445 Antal mord har inte varit så lågt sen apartheid-tiden och det rör sig ändå om 16000 mord/år eller 40 mord/dag. Har en viss förståelse för att man kanske inte tänker svenskt att först ringer polisen och inväntar dom.... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-20 18:04 | |
![]() | Jag säger varken att han är skyldig eller oskyldig; men om man ställs inför situationen att bli rånad eller att det finns minsta risk för att skjuta ihjäl fel person eftersom man är osäker på var denne befinner sig? Just sayin'. | |