Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-24 10:54 | |
![]() | jag trodde det var du och jag som diskuterade tittar du uppot så ser det så ut,gunilla titti Gunila titti | |
| Gunilla _ | 2013-02-24 10:55 | |
![]() | Det är för att du envisas att svara trots att du inte vet ;) Sen ställde du en direkt fråga till mig som jag svarade på. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-02-24 11:11 | |
![]() | Barnet får inte välja sin tillvaro själv, det är just det som definierar ett barn. Som vuxen står det däremot varje människa fritt att gå ut kyrkan. Tror ni som är dopmotståndare att man traumatiseras av denna symbolhandling som idag handlar väldigt lite om religion? Det handlar knappast om att tatuera in GUDS LAMMUNGE i pannan. Dopet är en tradition som var och en förvaltar som den vill. Själv är jag inte döpt och mina barn kommer inte döpas trots att jag tycker idén är ganska vacker. | |
| Oskar K - Ej medlem längre | 2013-02-24 11:42 | |
![]() | Ska försöka kommntera en del av frågorna som dykt upp eftersom jag jobbar i Svenka kyrkan. Någon skrev att kristendomen är statsreligion, det är den inte, sedan 2000 har vi iingen statsreligion i Svergie, däremot har Svenka kyrkan ansvar för begravningsverksamheten, och det gäller för alla religiioner. Att barn döps är jag själv kritisk till, men man tänker så här tror jag: Barndop är för det första ingen handling att säga ja till kristen tro, det gör man i konfirmationen (bekräftelsen). Dopet är snarare föräldrar, och anras vuxnas, sätt att få guds välsingelse över sitt barn. Sedan är det numera inte alls ovanligt med vuxendop i Svenka kyrkan heller, särskilt i samband med konfirmationen. Någon skrev om begravningar: Det kan hända att någon som gått ur kyrkan begravs enligt kyrkans tradition. Det är inte vanligt och i så fall är det kyrkoherden som har tagit beslutet därför att kh anser att det är så viktigt för de efterlevande. Har den döde ytryckt i brev eller så att den inte vill begravas i kyrkan, ska det heller inte ske. Som ansvariga för begravningsverksamheten har kyrkan att se till att det finns lokaler utan religiösa inslag där begravningstiten kan ske. Även om man har begravnignen där så begravs dock alla i vigd jord. Om man tillhör en annan religion så finns det begravningspplatser invigda enligt den tron. Hoppas detta tillför något. | |
| jag vinner | 2013-02-24 13:13 | |
![]() | arbetslinjen: nej, naturligtvis inte, men det enda i den vägen som är acceptabel påverkan är demokratisyn och humanism... | |
| Gunilla _ | 2013-02-24 13:46 | |
![]() | jag vinner; vilken påverkan tror du att dopet har på barnet? | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2013-02-24 13:53 | |
![]() | Jag har valt att inte döpa mina barn, utan lämnade det till dom själva att avgöra senare i livet, två av tre har valt att varken döpa eller konfirmera sig (den tredje är bara 12 ) Naturligtvis har dom påverkats av min och deras pappas åsikter om kyrkan och religion, men det fria valet har alltid funnits för dom. Jag valde även att inte gifta mig i kyrkan då jag anser det vara hyckleri att lova nåt inför en gud jag inte tror på. Många som döper sina barn gör det säkert av "tradition" men min åsikt är att man bör avstå det och låta sitt barn välja själv senare i livet. | |
| jag vinner | 2013-02-24 17:41 | |
![]() | Gunilla: Inte särskilt stor påverkan åt något håll skulle jag tro. Men det här handlar inte om det utan demokratifrågan som jag ser det. Visst ska föräldrar bestämma saker över sina barn, men var ska gränserna gå? Ska de kunna skriva in dom som medlemmar i SSU som spädbarn t ex? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-24 17:54 | |
![]() | Mina föräldrar är troende, men valde ändå att inte döpa någon av oss fyra. Två av fyra har valt att döpa och konfirmera sig, jag har valt att låta bli. Tror inte lite vatten på huvudet hade gjort varken till eller från på något sätt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-24 17:56 | |
![]() | Och som någon redan sagt, barndopet i sig är ju inte barnets eget bekräftande av sin tro; det är konfirmationen. | |
| Gunilla _ | 2013-02-24 18:04 | |
![]() | Att vara barn är rätt odemokratiskt. De har inte valt dig som förälder till att börja med. Jag kan liksom inte se att dopet (eller för all del SSU-medlemskapet) tvingar barn att tycka på ett visst sätt mer än vad du som raggare, trekkie eller religiös förälder gör. | |
| cisplatin | 2013-02-24 18:13 | |
![]() | Det är väl få idag som är rädda att barnen inte kommer till himlen om de inte är döpta. Däremot bör väl alla vi andra respektera att dopet betyder att barnet tas upp i den kristna gemenskapen. Det är alltså inte en namngivningsceremoni, vilket många felaktigt tror. "Härmed döper jag dig, Lisa" säger prästen. Inte "Härmed döper jag dig till Lisa". Håller med någon ovanstående skribent som inte begriper hur kyrkan kan upplåta sina lokaler till icke-troende som egentligen bara skrattar bakom ryggen åt de religiösa ritualerna. | |
| mz_lzrd | 2013-02-24 18:18 | |
![]() | Skulle man ha någon slags lögndetektor i vapenhuset eller hur har ni tänkt att man skall skilja fåren från getterna? Jag tror att de flesta trossamfund har en väldig massa medlemmar som kanske kan beskrivas som något mindre hängivna. Och det är ju bra. Jag vet ingen som skrattar åt de kristna ritualerna, men många som finner dem lite osmakliga eller pinsamma. | |
| Krakozhia - Ej medlem längre | 2013-02-24 18:37 | |
![]() | Hos Pingstvänner och Jehovas Vittnen så blir man döpt för att man själv vill det . Och hos Jehovas så gör man det endast för man själv vill det. Man menar att man själv måste ta eget aktiv beslut. Det hela försigår av att man " överlämanr sig till Gud i Bön", så själva dopet är bara en symbol för ens överlämande inför gud. Dessutom så hade de första Kristna inte barndop enligt bibeln. | |
| ingson | 2013-02-24 20:03 | |
![]() | Att spädbarn döps är inget att bli upprörd över. Däremot är det lite konstigt att kyrkan döper barn vars föräldrar har uttalat att de inte har för avsikt att uppfostra sitt barn i den kristna tron. Kanske ett desperat försök att värva medlemmar? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-24 21:59 | |
![]() | är det inte därför kyrkan skilde sig från staten? för att dom vill ha troende medlemmar och inte bara en massa folk som är med på pappret | |
| jag vinner | 2013-02-25 10:53 | |
![]() | Jag må då säga att jag blir förundrad över hur många det är som tycker att det är helt ok att påtvinga sina barn en trosidentitet via dopet. Äre lika ok att bekänna sitt barn till Satan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-25 11:01 | |
![]() | Eftersom jag inte själv är troende så är det mig eg egalt vilken tro andra har och "döper" sina barn till; så länge det inte är allvarligare än just så. Jag tror inte det händer något mer, nämligen. Men att döpa barn i den kristna kyrkan är något som jag inte vet har någon lika stark historisk och traditionsbunden motsvarighet inom t ex satanismen? | |
| jellyflower | 2013-02-25 11:08 | |
![]() | Jag är inte säker på att man påtvingar någon en trosidentitet genom att läsa några ord och ösa lite vatten på ett barns huvud. Är man kristen, eller stanist, så är det nog allt det andra man gör och säger med och till barnet som kommer att "påtvinga" barnet en trosidentitet. Är det ok att ha någon annan stark övertygelse som att vara t ex agiterande kommunist eller aktiv nynazist när man har barn, iom att ingetdera kräver någon vattenritual med tillhörande trollformel? | |
| jellyflower | 2013-02-25 11:08 | |
![]() | satanist skulle det stå | |