Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2013-07-18 19:32
Antal inlägg: 37631

många atteister säger ibland Tack gode Gud för det ,men det är bara ett talesett för dom och har ingen betydelse

chupa - Ej medlem längre2013-07-18 19:38
Antal inlägg: 448

precis, helt rätt ttiittii. många ateister använder även svärord trots att en tro på djävulen och helvetet inte är möjlig utan att erkänna den kristna läran. Det är bara ord, som sagt, och inget bevis för att man är något annat än vad man känner sig vara.

SämstpåBeta2013-07-19 04:04
Antal inlägg: 1760

Där slog du något viktigt på spiken ttiittii!

Lnotorious2013-07-19 07:07
Antal inlägg: 39

jag som ateist känner bl.a. att jag är ett litet steg framåt för feminismen. religioner/religiöst styrda samhällen som nedvärderar kvinnor är det mest horribla jag vet. där kommer aldrig ske en förändring (för reglerna står i en bok som ingen vet vem den skrevs av, och allt i den är heligt osv) och det gör mig ledsen.

SämstpåBeta2013-07-19 07:59

Ja, framåtskridande och jämlikhet är väl inget som religiöst styrda samhällen kännetecknas för precis!

krysopras2013-07-19 09:19
Antal inlägg: 657

"Det finns inga ateister i en skyttegrav".

Det kan kanske stämma, men inte för att man blir religiös i en skyttegrav, utan för att det är betydligt lättare att rekrytera folk till skyttegravarna om de tror att det är Guds vilja att de är där och strider.

Det är ju precis därför som religion är skadligt.

Ju mindre religion i ett samhälle, desto färre krig och färre döda i de krig som ändå äger rum. Jag såg ett program om det på Kunskapskanalen.

Kollar man tillbaka på krig som varit och är, så är religion en bärande komponent, utom i kanske Vietnamkriget, men det var under en tid då unga gjorde uppror mot religionen, och där ville ju folk heller inte vara med.

Hitlers tusenårsrike är ju en idé från Bibeln. Ett av argumenten för att göra sig av med judarna var att de dödade Jesus. Där användes religiös propaganda för att rättfärdiga de mest ohyggliga handlingar.

Den som är religiös tänker inte själv. Och det kan självfallet vara en lätnad att slippa tänka själv, men det är inte ansvarsfullt.

krysopras2013-07-19 09:19
Antal inlägg: 657

Oj vad långt det blev. Inte meningen. Förlåt.

SämstpåBeta2013-07-19 10:46

Många argument emot religion kryos, dock inte så många för att ej vara troende, men visst religion förslavar vissa och religion har startat många krig och inte heller ofta har religion skapat fred. Det är fakta! Men världen går mer och mer mot en sekulariserad tillvaro, vad beror detta på, är det bra?

chupa - Ej medlem längre2013-07-19 11:10

SämstpåBeta.
Sekulariserade samhällen är nog att föredra, då har ju alla som lever i det en chans att välja. Lite tråkigt att vara ateist i ett land som styrs hårt av religion.
Jag skulle nog helst se att så stora delar av världen som möjligt helt och hållet släppte det där med religion, jag tror att det skulle frigöra en hel del intelligens.

Vetenskapen har inte alla svar och påstår sig inte heller ha det, det är en jakt på sanningen. De flesta religioner dock, påstår sig ha just alla svar om man bara slutar jaga efter sanningen och bara tror istället.

carlmartin - Ej medlem längre2013-07-19 11:37
Antal inlägg: 4590

Vetenskapens teorier är också ett uttryck för tro.

det bästa för alla parter vore att erkänna att vi inte vet var vi kommer ifrån eller vad vi är och släppa ståndpunkten "jag vet vad jag talar om och har rätt" + att sluta ägna tid åt att motbevisa andra sidan.

ingen vet.

nulltj - Ej medlem längre2013-07-19 11:45
Antal inlägg: 14052

Just så.
Ingen vet.

Rultatultan2013-07-19 12:03
Antal inlägg: 2446

Carlmartin talar sant. Ingen vet. Men vissa tror.

Jag undrar, så här i en tråd kring icke-religion, om man som inte bunden till något trossystem ändå kan tänka sig att själen finns?

kattbröd2013-07-19 15:01
Antal inlägg: 106

tusan ska man med en själ till när man har ett medvetande?

SämstpåBeta2013-07-20 08:15

Gud har inte skapat världen som den ser ut idag, det har människan. En icke tro ger mig den aha-insikten!

SämstpåBeta2013-07-20 23:16

Att tro inte begränsar människan till att leva som den vill utan enbart samhällets riktlinjer på vad som är rätt och fel. Görans beskrivningar på hur människor blir syndfulla är ett gott exempel på att inte vara slav under en religion... läs hans inlägg på vägen, sanningen och livet så blir detta begripligt!

chupa - Ej medlem längre2013-07-21 10:12

ordminna... ja, det här är ju som en utbrytartråd från Vägen, Sanningen och livet så det är väl inte så konstigt?

Ibland vill man inte förstöra en tråd med sånt som inte har riktigt med trådämnet att göra. (en del av oss iaf, du vet nog inte hur det känns)
Då startar man en ny tråd, och att dom som deltog i den snarlika diskussionen nu deltar i även denna diskussion är inte alls konstigt. Det är snarare fullt logiskt och att du inte förstår det, DET är konstigt.

stuvelsberg2013-07-21 11:00
Antal inlägg: 954

Varför ska man tro? Livet måste tas på mer allvar, och det är brottom. Oavsett man tror eller ej så är detta jordeliv meningslöst, i nån mening betydligt värre att hänge sig åt en tro?? Varför? Med vetskap om dess gissel för oerhört många människor, ett märkligt och oförnuftigt ställningstagande. Varför är andra tråden arkiverad????????????

chupa - Ej medlem längre2013-07-21 11:01

Men om livet är meningslöst, då gör det väl inget om några "slösar bort sitt liv" på att tro?

stuvelsberg2013-07-21 11:05
Antal inlägg: 954

Jo, givetvis, att leva sitt liv utanför verkligheten är knappast att rekommendera, att det sen dessutom utgör förtryck, hot, mord och fängslande är icke försvarbart, i det läget "väljer" troende att bortse från heliga skrifter och säger sig stå över t.ex. bibeln, ohållbart.

chupa - Ej medlem längre2013-07-21 11:11

Bara menar att man inte kan slösa på något meningslöst. Är det meningslöst är det inget att bry sig om hur mycket eller lite man har eller hur mycket man slösar på det, det har just ingen betydelse för en.

Livet är inte meningslöst. Det betyder självklart något för alla som har ett. Sen kanske vi ser en flugas liv som meningslöst, men för flugan själv har det en betydelse. Varför skulle den annars flyga undan när vi försöker döda den, och lämna avkommor efter sig?
Och just för att livet INTE är meningslöst så borde vi få bort ondskefulla maktmedel som religion ur vårt medvetande.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?