Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:05 | |
![]() | Vad som är det allmänt alltså. | |
| Måns_E | 2013-08-14 13:05 | |
![]() | Evolutionen är bevisad gång på gång på gång. Det är inte skapelseberättelsen, trots idoga försök. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:06 | |
![]() | allmänt utbredd, vanlig står det i SAOL. Kristendomen är ju vanlig och utbredd? :) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:08 | |
![]() | måns. Jag bara undrade varför du själv ber om motbevis? | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:08 | |
![]() | Finns ju bevis mot evolutionen också. Brännässlor kring hallonbuskar t ex :( | |
| Måns_E | 2013-08-14 13:10 | |
![]() | Eftersom jag i samma stycke skrev att man har motbevisar skapelseberättelsen kanske? Tyckte att det hängde ihop om man läser hela inlägget. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:48 | |
![]() | Tänkte på ett uttryck som vetenskapen brukar säga har jag för mig: I THINK, Therefore I am. Vi troende skulle säga; I saw, I felt, I heard, therefore I believe :) För det är lika dugligt som kapaciteten att TÄNKA. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:59 | |
![]() | Porla: Måns hävdar ju att Evolutionsteorin är den som stämmer. Han yppar en åsikt och backar upp den med vetenskapliga bevis. Du hävdar att Gud skapade och styr allt. Och när vi ber om bevis så har du inte mycket mer än att "du tror det". Där har du skillnaden. Visa mig gärna att jag har fel. | |
| krysopras | 2013-08-14 14:04 | |
![]() | Ordminna, Descartes sade "Jag tänker alltså finns jag" (Cogito ergo sum) på 1600-talet. Han var filosof. "Vetenskapen" brukar definitivt inte använda de orden. Att man tänker är inget bevis för att man finns. Att man finns är definitivt inget bevis för att man tänker =) Det finns en uppsjö invändningar mot det rimliga i Cartesius uttalande, du kan googla om du gitter. Men påstå inte att det är nåt som "vetenskapen brukar säga". | |
| krysopras | 2013-08-14 14:07 | |
![]() | Jag vill veta varför brännässlor runt hallonbuskar motbevisar evolutionen. Även om det skrevs på skoj som jag antar. Brännässlor runt hallonbuskar torde gynna både nässlorna och hallonbuskarna. Evolutionen tar inte hänsyn till att det blir besvärligare för människor att plocka hallonen. Evolutionen tar inte hänsyn alls kan man iofs säga. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-14 14:10 | |
![]() | Kryo- Att man tänker är inget bevis för att man finns. Att man finns är definitivt inget bevis för att man tänker =) Litar du på att du finns för att du tänker? Finns du för att du tänker? | |
| Måns_E | 2013-08-14 14:15 | |
![]() | Hur mycket tänker daggmaskar, finns daggmaskar? Lite problem med Descartes "Cogito Ergo Sum" finns det ändå. | |
| Typ2013 - Ej medlem längre | 2013-08-14 14:23 | |
![]() | Var någonstans backas Evolutionsteorin upp? Jag ser bara att en man, som förmodligen inte själv forskat, skriver en sak i ett forum. Uppbackningen är lika liten där som den i så fall är hos de som är Gudstroende. Det talas om "noll koll". Vem här kan säga att hen har full koll på vare sig det ena eller det andra? Jag har väldigt svårt att tro att forskare av det slag som krävs för såväl utforskande av Evolutionsteorin som Skapelseteorin sitter på Betapets forum och skriver. Vi är med stor säkerhet lika lite kunniga på detta allesammans och det enda som bevisats här är att den bristande respekten för medmänniskors känslor och åsikter är skrämmande hög. Om man sedan opartiskt läser igenom det skrivna så ser man snabbt vilken av "sidorna" som är mest hånfullt överlägsen. Det tyder på osäkerhet, rädsla och är inget man ska blanda sig med om man vill fortsätta att vara en glad och lycklig person. Gud är inte hat, elakhet och missunnsamhet, Gud är kärlek. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-14 14:48 | |
![]() | Tex så säger de troende att Gud skapade Adam och Eva så som vi ser ut idag medans vetenskapen har grävt fram gamla skelett som de kan datera till x antal tusen år tillbaka i tiden och även visa att vi inte alltid har sett ut som vi gör idag. Från lite mer apliknande varelser har människan förändrats över tusentals år. Därav "evolutionsteorin". Har någon troende någon gång hittat ett 5000 år gammalt skelett som ser ut som våra skelett idag? | |
| Kuralo | 2013-08-14 14:57 | |
![]() | Det finns det säkert, gamla fynd i Egypten visar på att vi har sett ungefär likadana ut som människor, det här med ap- teorin tror jag inte så mycket på( nånting måste man väl ta till när man bestämt att inte tro på skapelsen), Ismannen som hittades var väl heller inte "Purung" | |
| krysopras | 2013-08-14 15:21 | |
![]() | Ordminna, jag förbryllas av hur du lyckades missförstå så komplett IGEN. Man kan inte bevisa att någon finns genom att hävda att denne tänker. Förstår du? Därmed är det ingenting som vetenskapen hävdar i något sammanhang. Men på 1600-talet i filosofkretsar föreföll yttrandet både tänkvärt och fyndigt. Locomondo, det mänskliga genomet är mycket stabilt så människor såg nog ungefär likadana ut för 5000 år sedan. Hunddjurs genom är mycket instabilt, därför kan man ta fram nya hundraser på bara kanske 20 (hund)generationer. Ni som inte tror att vi härstammar från apor har en något uppblåst bild av människorasens överhöghet. Det är sorgligt. Det här påbudet att människorna skola besitta jorden har nästan tagit kål på vår lilla planet eftersom Gud på så vis sanktionerat rovdrift och exploatering. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 15:23 | |
![]() | Loco. "Du hävdar att Gud skapade och styr allt. Och när vi ber om bevis så har du inte mycket mer än att "du tror det". Nej, Någon sådant har jag vare sig hävdat eller sagt. | |
| krysopras | 2013-08-14 15:24 | |
![]() | Porla, är inte Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare? Vad är han då? | |
| Mouche - Administratör | 2013-08-14 15:27 | |
![]() | Nu räcker det med korkade påhopp på andra. Fyra-fem inlägg raderade! Mouche | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 15:32 | |
![]() | Krysopras. Loco. Kommentera bara det ni vet att jag har skrivit. Att ha fördomar är inte heller så smart. Håller jag inte med allt en grupp säger måste jag vara mot gruppen då? | |