Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-FaMo- - Ej medlem längre2013-11-04 19:26
Antal inlägg: 2999

Bahoo är dock ingen smygrasist.

Hon e helt öppen med att hon är en.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-04 19:35
Antal inlägg: 1015

Ah fattar corlini, jag gav kanske för lite info. Nä särbehandlingen gällde just vid inbjudan till intervju. Om jag minns rätt så hade de som faktiskt kallades till intervju lika stor chans att få jobbet som "helsvenskarna", de hade bara svårare att ta sig dit.

Har ingen aning om det kan kallas smygrasism eller ej, tycker att det är ett allmänt konstigt uttryck. Diskriminering är det däremot, kanske främst omedveten.

corlini2013-11-04 19:47
Antal inlägg: 3172

i min bransch finns i stort sett noll "invandrare" så som man i första hand förknippar debatten invandrare eller rasism. det går kanske 1 eller max 3 pers med annan hudnyans eller ett sk annorlunda namn på flera hundra deltagare när vi tex är ute och tävlar eller tränar. de finns en och annan med lite mörkare hy eller svart hår men då rör det sig till 90% av fallen om en "karin svensson" dvs adopterad person.

det är en lite omvänd problematik eftersom branschen söker bredd, tror tyvärr att det handlar om hur samhället är näst intill noll integrerat och därför skiljs åt rent geografiskt, men även pga sådant som socialgruppstillhörighet och kultur.

rent yrkesmässigt kan jag därför inte göra jämföranden. vi har inga invandrare. jo men de är engelsmän, tyskar och irländare som invandrat enbart pga sitt yrke så det går inte jämföra.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-04 19:56
Antal inlägg: 1015

"tror tyvärr att det handlar om hur samhället är näst intill noll integrerat och därför skiljs åt rent geografiskt, men även pga sådant som socialgruppstillhörighet och kultur."

Håller med, det är ett problem som skapats av (och även drabbar) båda grupper.

brava2013-11-04 20:11
Antal inlägg: 1636

-FaMo- När tycker du att Bahoo har uttryckt en rasistisk åsikt? Inte i denna tråd i alla fall.

Jag har faktiskt varit utsatt för negativ särbehandling p g a att jag är "Svenne". Men som all "smygrasism" är det just smygande och svårt att sätta fingret på. Det handlar väl om att man har förutfattade meningar och väljer att tolka allt den andra säger på ett negativt sätt - vilket i sin tur gör att man hamnar i en försvarsposition eftersom man känner sig nedvärderad. När man väl har fällt ut taggarna så kanske man inte framstår som speciellt sympatisk - den andre får sina misstankar bekräftade ...

jaapmeister - Ej medlem längre2013-11-04 20:27
Antal inlägg: 2109

corlini, Vad menar du med att det inte finns några ''invandrare'' i din bransch? Du måste väl ha några polacker eller estländare som jobbar svart på gården med att mocka och sånt? Du är ju en hästtant, underbetalda blattar på gården följer väl definitionsmässigt med en sådant titel.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-11-04 20:46

För övrigt.

Rasism är en form av statistisk särskiljning och kan såklart vara helt rationell om man inte har full information om de sökande. Om man får två identiska ansökningar, där det hypotetiskt bara framgår utbildningsnivå och kön, men där en heter Muhammed och en annan heter Marcus är det väl inget underligt att anta det är troligare att Muhammed har lägre betyg än Marcus, till exempel. Eftersom det i statistisk mening är sant.

Att gå på utbildning är också en form av statistisk särskiljning, eftersom det bara i statistisk mening är sant att en person med doktorshatt är produktivare än en person med bara gymnasieutbildning.

I Sverige får man särskilja på basis av utbildning men inte på basis av etnicitet. Om man särskiljer på basis av etnicitet heter det diskriminering. Och det är rasistiskt. Och olagligt, om det handlar om anställning. På andra marknader (dejting-sajter, konst, film, etc.) är det helt ok att vara rasistisk. Man kan till exempel välja att bara dejta blåögda. Eller att göra en prisbelönt serie i Baltimore där alla knarklangare är svarta. Jag tror inte ens det heter rasism då, fast min mentala pk-feed har sedan länge hakat upp sig så jag vet inte längre.

brava2013-11-04 21:11

Ha,ha Jaap,
mental pk-feed - om man ändå hade en sån, så lyckad man hade varit.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-11-04 21:36

brava; en person som försvarar alla negativa anledningar till att vara (smyg)rasist och som hyllar alla påpekanden till att/varför det finns; det är en öppen rasist i mina ögon ja.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-11-04 21:39

Även ett inlägg i en annan tråd om hur många muslimer vi har idag mot förr med betydelsen farligt farligt farligt...

brava2013-11-04 22:02

OK, jag har ingen anledning att försvara någon annan, men jag tolkade inte inläggen i denna tråd på samma sätt som du.

Däremot är jag allergisk mot personer som högröstat deklarerar hur fördomsfria de är, samtidigt som de är väldigt snabba att identifiera andras eventuella fördomar.

Det känns lite som att de vill ha bort fokus från sig själva eftersom det kanske döljer sig någon liten skamlig fördom som skulle komma fram om man skrapar lite på pk-skalet.

Jag läser just nu en massa deckare av Dennis Lehane och detta tema är genomgående i hans författarskap. Det är inte något enkelt problem, och det finns förmodligen inga enkla lösningar.

Vissa trivs bäst med människor som (de tror) liknar dem själva, andra vill ha mer variation. Alternativt har man insett att folk är folk och att det finns alla sorter inom alla kulturer och hudfärger och åldrar och kön och så vidare...

BSKV - Ej medlem längre2013-11-04 22:03
Antal inlägg: 512

Ingen är helt fördomsfri. Alla har det, mer eller mindre. Förhoppningsvis de flesta mindre...

Måns_E2013-11-04 22:05
Antal inlägg: 12028

Vem är det som påstår att hen inte har fördomar?

Är inte hela PK-stämpeln och dess olika betydelser väldigt fördomsfull i sig?

BSKV - Ej medlem längre2013-11-04 22:06

Jag påstod det inte. Bara framförde fakta. Känns som att det behövs ibland.

Måns_E2013-11-04 22:07

Mitt svar var till brava, ditt inlägg kom emellan BSKV

BSKV - Ej medlem längre2013-11-04 22:07

Aha...

brava2013-11-04 22:12

PK, som jag har tolkat saken, är det som förut benämndes, diplomatisk. Och det är väl en positiv trend att man bejakar att folk faktiskt HAR olika åsikter och att det är intressant, i stället för att man ska sitta och hålla med och vräka ur sig plattityder och vara så rörande överens. Tycker du inte Måns?

Måns_E2013-11-04 22:16

Att vräka ur sig att folk är PK när de påpekar att man har fördomar är väl rätt fördomsfullt i sig? PK-begreppet har väl inget med diplomati att göra? Det har mest använts i politiska syften för att hävda att vissa åsikter tystas ned.

Huruvida det är så, eller om det helt enkelt är så att de som tycker att åsikter tystas ned inte egentligen kan argumentera för sin sak, utan att ta till att kontrahenten är PK, är en helt annan fråga.

Jag har ingenting emot att folk har olika åsikter, men om man inte kan stå upp för vad man tycker så tycker jag att man skall hålla käft.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-11-04 22:29

Jag skulle kunna skriva ut i klartext att det är ängsligt, valpigt och kontraproduktivt att deklarera sin affekt till en åsikt som är godtycklig, odefinierbar och fullständigt irrelevant i politisk mening, annat än att det markerar ett ideologiskt släktskap med rätt personer. Som man gör när man diskuterar vem som är ''mest rasistisk''. Eller så skulle jag kunna spara på serverutrymme och skriva att sådana personer är pk.

Ibland är pk helt enkelt rätt ord. Mer och mer sällan, men ibland händer det.

brava2013-11-04 22:32

Jag vet inte riktigt varifrån begreppet PK kommer, men jag använder det inte riktigt så som du beskriver det Måns. Jag tolkar det som att även andra använder det mer i med betydelsen "tycka så som man uppfattar att det är mest OK att tycka"/"vara normal, accepterad, inte riskera att göra bort sig".

Det är inte PK att vara rasist, alltså får man inte säga NÅGONTING negativt om NÅGON som heter Muhammed eller har mörk hy.

Det är PK att tycka att alla har samma värde, men konstigt nog verkar det också vara PK att tycka att alla kristna är svaga... (förlåt kunde inte låta bli).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?