Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2013-12-18 22:13
Antal inlägg: 4590

titti -

Jag menade - hur skulle ditt schema se ut om du skulle ha hand om 7+14 barn och lära dem det lärarna står för i skolan, dvs inte bara se till att de inte kissade på golvet :)

Det låter på dig som om att du tror att du har en bra auktoritet - då blir jag nyfiken på om du skulle kunna fylla den andra biten också?

lillakia2013-12-19 16:34
Antal inlägg: 849

I min kommun har de satsat mer på enbart utbildning än utbildning/personlig lämplighet.
jag anser att vi vuxna har glömt det där med RESPEKTERA. Vi har blivit så jävla inskränkta att vi tror att ungdomarna respekterar vuxna (och även varandra) för att vi SÄGER att de ska göra det. Men vi måste ju VISA och LÄRA dem respekt, och DEN biten gäller inte bara föräldrarollen, det gäller alla involverade vuxna i nätverket kring eleven. De vuxna glömmer att LYSSNA på ungdomarna, tacka fan för att de inte lyssnar på vuxna heller..... Sen allt började kretsa kring "individuell planering" eller vad det heter, dvs att alla har olika planeringar i sina ämnen så hamnar de också på väldigt olika nivåer.
En annan faktor som jag tror spelar in är att förr fanns ofta en förälder till hands i hemmet. Denna möjlighet är få förunnat 2013. då man inte kan klara sig på en inkomst längre.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-19 22:22

Jag tror att du har helt rätt.

Men det är föräldrarnas roll att lyssna i mycket högre grad än lärarnas. Det säger sig självt att det är svårt att lyssna på 25 elever samtidigt som man undervisar, eller på sin lediga tid. läraryrket måste vara ett jobb som inte kräver superkrafter - därför är det föräldrarna som måste ta ansvaret. Och det är också självklart att uppfostran inte bara innebär att man säger till sina barn vad de förväntas göra - man måste leva som man lär.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-19 22:39
Antal inlägg: 37631

tror inte det skulle vara ett problem för mig mer en möjligen platsbrist,eftersom 7 barn funkar bra det har jag nu hemma nu 14 ungar till skulle inte vara et problem självklart måste alla barn respekteras och lyssnas på det kan inte fungera om ingen lyssnar på barnen

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-19 22:43

Ah - vilken årskurs skulle du helst undervisa, och i vad?

Minta2013-12-20 11:32
Antal inlägg: 20042

Eleverna har ju inte den respekt (rädsla?) för vuxna de hade förr. Spelar det någon roll vad föräldrarna säger hemma, gör inte barnen något annat när de inte är med? Men om skolan talar med föräldrarna om ett barn, måste föräldrarna/föräldern lyssna på det. Ofta vill nog föräldrar till stökiga barn inte höra talas om det och tycker att skolan ska lösa det. Jag tänker på alla år jag gick i skolan där 30 elever (med och utan diagnoser) satt i sina bänkar och läraren var framme vid katedern. De som stökade blev utvisade, och de gick. Jag minns en elev som hade svårt att vara still, ändå satt han hela tiden i sin bänk, men gungade på stolen och varje dag ramlade han baklänges med ett brak. Minst en gång om dagen. Det fanns också en respekt hos föräldrarna för vad läraren sa. Det gör det inte i en tid när alla auktoriteter ska utmanas.

gurkan312013-12-20 20:45
Antal inlägg: 241

Bara en tanke.... Är lärare och 95% av mina elever är fantastiska ungdomar som visar respekt både mot lärare och varandra och som trivs i skolan.... Tror många glömmer bort det i sin iver att förminska och förlöjliga den svenska skolan, dvs att majoriteten av eleverna ÄR välartade ungdomar som kommer bli en resurs i framtiden :)

xDiamondx - Ej medlem längre2013-12-20 22:47
Antal inlägg: 199

Barnen blir som de blir uppfostrade.. så också i skolan.. Så ansvaret ligger ju hos föräldrar eller andra som barnen vuxit upp med.

lillakia2013-12-22 10:42

dessvärre finns det grejer i skolan som elever inte vill anförtro sig till hos sina föräldrar. Helt klart skall vi föräldrar lyssna, har inte påstått annat. MEN det finns ändå ansvar i skolan. Dessutom finns det en betydligt större grupp elever med olika diagnoser som behöver särskilt stöd i skolan nu än för 30 år sedan.
Lärarna skall vara lyhörda. Jag menar inte att de skall lyssna på 25 elever på samma gång naturligtvis, men det är oerhört viktigt att barnen/ungdomarna får ett FÖRTROENDE för de vuxna i skolan, oavsett om det är lärare, pedagoger, vaktmästare, städerskor, sköterskor eller kuratorer eller rektor. Utan förtroendet fungerar inte ungarna!
Jag har uppfostrat 6 barn. (har 2 små nu varav den ena just gått in i skolvärlden.) Till Gurkan31: Hur ser kombinationen elev/lärare ut på Din skola? Har ni en god relation med dem där? För då är det en enormt unik skola!!! <3<3<3

lillakia2013-12-22 10:44

anser heller inte att respekt och rädsla är samma sak, inte respekt och att respektera heller.

Minta2013-12-22 12:25
Antal inlägg: 20042

Nej, men förr byggde det nog mycket på rädsla och respekt för det man upplevde som överheter.

lillakia2013-12-22 16:50

jo, visst var det så...

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-22 18:04
Antal inlägg: 37631

Minta,vad menar du med förr ?för 10-15 år sedan var skolan mycket bättre en vad den är nu

Sote2013-12-22 18:45
Antal inlägg: 3557

Det är inte alltid föräldrar vill inse att deras barn behöver hjälp heller. Vi har en sjuåring på skolan som är i princip en fara för sin omgivning på grund av sin okontrollerade ilska och raseriutbrott som kan komma till följd av i princip vad som helst. Han har varit svår i flera år och det blir bara värre. det finns ingen diagnos heller då föräldrarna inte sett allvaret men nu är det en utredning på gång efter att han sparkat en personal i magen så illa att han blev skadad. Han har en personal med sig hela tiden som kollar så han inte tappar greppet och slår över men i dessa personalbesparingstider så sätts ju inga vikarier in ens vid sjukdom så det går inte alltid att ha full koll. Man kan heller inte vägra pojken att komma till skolan. Oavsett om dom kommer på vad som är fel så är det viktigaste att föräldrarna faktiskt förstår att någonting är fel och att han behöver hjälp annars kommer dom få besöka honom på diverse fängelser i framtiden istället. Sorgligt men tyvärr en allt för vanlig situation. Med ett sånt barn i klassen så är det faktiskt inte lätt att bedriva en vettig undervisning så alla andra barn blir ju också lidande.

gurkan312013-12-22 20:35
Antal inlägg: 241

Tror inte alls att min skola är unik, tror bara gemene man lägger in för mycket i krigsrubriker om skolan. Tiderna förändras och vi måste lära oss att förändras med den. Problem har alltid funnits och kommer alltid att finnas, men de kommer att bli värre om inte lärarnas status uppgraderas och vi får den respekt och lön vi förtjänar.

crille802013-12-22 20:56
Antal inlägg: 18

Håller med carlmartin. Handlar inte om lön eller utbildning alls. Lärare i allmänhet är väldigt bra utbildade idag, men helt omöjligt att undervisa elever som inte vill lära sig något! Allt handlar om oss föräldrar och vårat ansvar att våra barn skickas till skolan från första början med respekt för ALLA människor! Det är föräldrarnas ansvar att barn sköter sig i skolan å inte lärarnas, dom är där för att lära ut inte uppfostra! Där ligger problemet som är roten till alla problem inom skolan. Och i samhället i övrigt för den delen...

Sote2013-12-23 00:01
Antal inlägg: 3557

Crille 80 - håller med i precis allt. Om föräldrarna lär barnen respekt för alla och att faktiskt skolan är till för deras framtid och inte bara ett ställe för barnpassning så skulle kanske lärarna kunna ägna sig åt att lära ut saker istället för att halva lektionen ska gå till att få ungarna att lugna ner sig och hålla tyst.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?