Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-02-20 18:50 | |
![]() | Tror alla normala barn skriker och lever om ute ibland... | |
| Bitte - Administratör | 2014-02-20 18:55 | |
![]() | Precis Vännäs så är det , man får väl acceptera de vanliga tiderna för störning dvs inte före 07.00 och efter 22.00. Bitte | |
| apbur | 2014-02-20 19:00 | |
![]() | Ok, ni vill uppenbarligen inte fatta av nån outgrundlig anledning. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2014-02-20 19:12 | |
![]() | Skriker ut och leker är en sak. Att dag ut och dag in skrika i falsett för att höra vem som skriker högst är en annan. Speciellt i ett bostadsområde där husen står som runt en borggård och det ekar rätt bra där. Då säger jag ifrån. Jag säger även ifrån om det sitter vuxna där och grillar, festar om och härjar sent på kvällarna om jag ska upp tidigt dagen efter. Det handlar som sagt om sunt förnuft, vanligt hyfs och - tänka sig - störningsregler i bostadsområden. Smart taktik apbur. :) | |
| nikki04 | 2014-02-20 20:01 | |
![]() | Vännes 2013, visst har jag höjt rösten. Ingen människa är perfekt varje dag hela tiden, vare sig med sina barn eller elever. Man blir ju förbannad ibland, och ibland tänjs det på gränserna så hårt att man måste säga ifrån ordentligt. Men jag skiljer på att höja rösten och skrika. Sätta ner foten, var bestämd, och höja rösten behövs i vissa lägen. Att däremot låta en 14-åring "get under your skin" genom att kalla dig hora, sen tappa fattningen och börja skrika, känns som fel taktik. | |
| nikki04 | 2014-02-20 20:02 | |
![]() | amper sand, aah okej, då förstår jag! Man vet aldrig nuförtiden, finns folk i varje yrke, men då är du inte en av dem i alla fall :) Ber om ursäkt! | |
| apbur | 2014-02-20 20:43 | |
![]() | "Att däremot låta en 14-åring "get under your skin" genom att kalla dig hora, sen tappa fattningen och börja skrika, känns som fel taktik." Varför är det fel taktik? För att man själv tycker det är jobbigt att tappa fattningen eller för att det inte har någon effekt på den som kränkt? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-20 22:08 | |
![]() | var på väg in i en affär ett gäng 13 åringar och en äldre kvinna står utanför killarna hånflinar åt tanten,och tanten gråter,jag vet inte vad som hänt,men jag förstår att killarna inte uppfört sig korekt,jag kände igen en av killarna och ringde upp hans mamma,och berättade vad jag sett och att den äldre kvinnan gråter,Mamman tyckte inte att det var något att bry sig om........jag blev ganska stäld nähä inget att bry sig om.varför vill föräldrar låta det bero En gång var ett par bröder7 och 8 år in i en grannbil och tog några 5 kronor,jag kom efteråt och bilägaren frågade om jag visste vad pojkarna bodde,vi gick till mamman och sa att pojkarna varit in i min grannes bil och sett att dom tagit pengarna,varvid mamman frågar pojkarna med en ledande fråga:Pojkar har ni varit in i Lenas bil och tagit pengar ? pojkarna svararar Näääe.Jag sa Lena såg att dom var in i bilen,varför förnekade hon och varför vill inte föräldrar att barn gör rätt ? en annan gång var 2, 12 åriga pojkar på min brygga och förstörde,jag gick hem till Mamman och sa att dom gärna får vara på bryggan men dom får inte förstöra,dagen efter träffade jag mamman som var skogstokig och hon sa att hon minnsan lärt pojkarna att inte ljuga och så påstog hon att jag ljög om vad som hänt på bryggan.det gick en tid en annan mamma filmade då samma pojkar sparkade omkull soptunnor och levde rövare,hon visar mannan filmen och mammans kommentar var så titti ljög inte i alla fall....när jag fick höra om hennes utal om mig blir jag förvånad varför skulle någon hitta på något om någon annans barn ? och förekommer det ens? det är inte kul att tala om för en förälder att deras barn betett sig illa,skulle någon komma hit och sett att någon av mina ungar varit in i en bil och tagit pengar så skulle jag bli i det närmaste glad så barnet fick be om ursäkt och lämna tillbaka pengarna | |
| Amatörkock | 2014-02-21 00:45 | |
![]() | ttiittii, jag reagerar på det första exemplet du tar upp här: Du skriver att du ser ett gäng 13-åringar som hånler åt den äldre kvinnan som står och gråter.Men att du inte VET vad som hänt. Ändå FÖRSTÅR du att killarna inte uppfört sig korrekt och eftersom du KÄNNER en av killarna ringer du upp hans mamma. Är det inte mer stake i dig än att du frågar killen som du KÄNNER direkt? Om du nu inte vet vad som hänt hur kan du då genast dra slutsatsen att det är 13-åringarna som inte uppfört sig? När du uppenbarligen inte sett själva händelsen? Jo, för att du väl förutsätter att det var så? För att det är det mest "logiska": Men är det rätt att utifrån vad man själv tror ringa upp mamman och berätta vad du sett? Jag tycker det i den här situationen hade varit mer rätt om du frågat berörda personer på plats om vad som hänt. Då har man ju också markerat och sagt ifrån men förhoppningsvis fått en helhetsbild. Jag vet ju vuxna som inte heller uppför sig speciellt väl i butiker med mera. Faktiskt ser jag fler exempel på det än vad jag ser barn som inte gör det. De gånger jag själv sett t ex snatterier/stölder så har det varit vuxna i större utsträckning än barn..och något jag själv tycker illa om är när vuxna personer (jag har aldrig sett barn göra samma sak) utan att ens fråga om lov går före kön med motiveringar som "ska bara ha en tidning", "Har bråttom" Det tycker jag är att nedvärdera barns tid som ju också är värdefull. Barnen är kanske på väg till en buss, träning, hem för att göra läxor etc. Och vem har bestämt att det är viktigare att hinna köpa en tidning fort än att köpa en läsk för att släcka törsten med? var på väg in i en affär ett gäng 13 åringar och en äldre kvinna står utanför killarna hånflinar åt tanten,och tanten gråter,jag vet inte vad som hänt,men jag förstår att killarna inte uppfört sig korekt,jag kände igen en av killarna och ringde upp hans mamma,och berättade vad jag sett och att den äldre kvinnan gråter,Mamman tyckte inte att det var något att bry sig om........jag blev ganska stäld nähä inget att bry sig om.varför vill föräldrar låta det bero | |
| Amatörkock | 2014-02-21 02:24 | |
![]() | Det sista stycket var en kopia av det hon skrev och som inte skulle ha postats igen | |
| stålbad - Ej medlem längre | 2014-02-21 03:44 | |
![]() | Jag träffar inte på fler vuxna med ett korrekt bemötande än barn och ungdomar, tyvärr. När det gäller ett trevligt bemötande är jag nog beredd att påstå att barn och ungdomar leder överlag. Att samhället genom politiker och vuxenvärlden urholkar normer och värderingar genom att vidga ramarna för vad som anses acceptabelt gör det inte lättare för barn och ungdomar att växa upp. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-21 07:54 | |
![]() | håller med dig stålbadbarn och ungdomar leder över lag | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-21 08:00 | |
![]() | om mitt barn slår sönder en ruta och någon kommer och berättar det,så tycker jag det är bra att personen berättar det,hur tänker föräldrar som säger MITT BARN SKULLE ALDRIG | |
| Sote | 2014-02-21 08:57 | |
![]() | Men Ttiittii-vi har fattat hur DU tänker . Hur dom föräldrarna som du klagar på tänker kommer du inte få veta ,åtminstone inte här. Vill du på riktigt veta det så får du gå och fråga dom själv. Du tycks ju ha koll på vilka dom är där du bor i alla fall. | |
| jellyflower | 2014-02-21 11:03 | |
![]() | Jag tror inte att det finns någon förändring i sikte. Det handlar om rättssäkerhet, barn under 18 är per definition knappt ansvariga för sina handlingar. Ändå är de synnerligen kapabla att begå gärningar som om de utförts av en vuxen skulle betraktas som allvarliga brott. Skillnaden för brottsoffren är minimal, enorm för gärningspersonerna. På många platser i Storbrittanien har barnen helt eller delvis tagit över makten i hela bostadsområden i ekonomiskt svagare områden och jag tror att vi kommer att få samma utveckling här. Jag håller inte riktigt med om att orsaken huvudsakligen är att föräldrar idag är vana vid inflytande och medbestämmande. Jag tror att vi har en hel del föräldrar från kulturer där man traditionellt aggressivt försvarar sin "heder" och "ära" och där heder och ära definieras på ett annat sätt än som begreppen traditionellt definieras i Sverige. Dessa föräldrar är minst lika lättkränkta som de föräldrar som är vana vid inflytande och medbestämmande, men inte pga att de är vana vid demokratiska spelregler, snarare tvärtom. | |
| apbur | 2014-02-21 17:14 | |
![]() | Titti, de familjer och föräldrar du använder som exempel, är det familjer från andra kulturer än den svenska? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-21 21:42 | |
![]() | jag tror dom är Svenska,dom ser svenska ut,men dom kan iofs vara Finska | |