Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-03-14 17:50 | |
![]() | "Vem förföljer romerna" läste jag först. Men jag klistrar in mitt inlägg från i morse för säkerhets skull:) Det var ett reportage om de rumänska tiggarna i Ume på nyheterna i morse. En stackare hade en ryggskada och tiggde varje dag från 9 till 7 på kvällen. Det är synd om dem, men vad kan man göra? Att ge pengar hjälper väl bara tillfälligt. TGIF | |
Gloria56 | 2014-03-14 17:56 | |
![]() | Bitte; Jag kan inte begripa att du vänder detta till rasism. Och......romer har jag inte ens haft i tankarna i diskussionen - bara rumäner. Du är alltid pigg på att trådar ska stängas när åsikterna inte går stick i stäv med dina egna. | |
Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-03-14 18:01 | |
![]() | Bitte försöker vara så politiskt korrekt att det känns som ett skådespel:) Men någon kan väl länka till den tråden:P | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-14 18:04 | |
![]() | Gloria: Vänd inte din ilska orättvist mot Bitte nu. Hon är faktiskt ganska generös med att låta andra ha sina åsikter. Hon reagerar väl ganska sunt mot grova påhopp på en viss folkgrupp. Kan du svara på min fråga? Vilka svenskar är det som försörjer romerna? | |
Gloria56 | 2014-03-14 18:20 | |
![]() | pink ribbon; "grova påhopp på en viss folkgrupp" Det handlar inte om PÅHOPP. Det handlar om att jag anser att vi inte ska tillåta tiggeri och därför ska rumänerna förpassas tillbaka till sitt eget land. Vi ska heller inte tillåta att man skapar "kåkstäder". Våra egna hemlösa som skapar "kåkstäder avvisas ständigt. Ja, pink ribbon - när vi rivit rumänernas "kåkstäder" tror du då att vi lämnar dom vind för våg? Naturligtvis medför det kostnad för oss skattebetalare i form av boende, mat, hemresa, Vi sätter inte ut dom på gatan. Det gör vi bara med våra hemlösa svenskar. | |
Gloria56 | 2014-03-14 19:14 | |
![]() | Lite fakta till er som tror det är gratis. I februari avvisades 5 personer till Kabul med inhyrt plan till en kostnad av 271.000kr/person. Löner till personal ej medräknat. 2011 kostade avhysningarna 197,2 miljoner. 2013 var kostnaden 241,6 miljoner. | |
Måns_E | 2014-03-14 19:18 | |
![]() | Vem tillåter kåkstäder? Har inte varenda tältläger som byggts upp hittills rivits? Vad har afghanska flyktingar med rumänska eu-medborgare att göra? | |
Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-03-14 19:31 | |
![]() | Är Afghanska flyktingar mindre värda än rumäner, för att Rumänien är ett EU-land. Konstigt sätt att resonera på Måns. | |
Gloria56 | 2014-03-14 19:32 | |
![]() | Bara exempel på att det inte är gratis att avhysa. Vissa här tror att dessa tiggare inte kostar oss skattebetalare något - dom "tjänar" ju egna pengar på sitt tiggeri. | |
Mojäng | 2014-03-14 19:34 | |
![]() | Minta skrev till mig: "Det finns inget annat sätt än att sätta press på Rumänien. Men du kanske vill förbjuda just romer att röra sig fritt i Europa." Det är det här som gör mig så fullständigt rasande på dig! SJÄLVKLART vill jag inte förbjuda romer att röra sig fritt i Europa - hur får du över huvud taget för dig en sådan sak!? VAR har du sett mig skriva detta? Och varför börjar du helt plötsligt resonera om romer, vi har, såvitt jag vet, diskuterat rumänska tiggare? Du har ett oerhört fult sätt att föra debatter, där du utan att en skribent med ett ord har berört en viss sak helt plötsligt avger ett svar SOM OM DEN DU SVARAR HADE SKRIVIT NÅGOT OM DET DU "VÄLJER" ATT SVARA PÅ. Du får det alltså att låta som om den du vänder dig till uttryckt en åsikt som över huvud taget aldrig kommit över den personens läppar. Det är ungefär som om jag skulle skriva till dig: "Men du kanske anser att bögar ska skjutas?" - fastän du aldrig uttryckt någon åsikt alls om bögar. Skäms på dig!!! | |
Måns_E | 2014-03-14 20:09 | |
![]() | Jag har väl varken värderat afghaner eller rumäner? Dock så ingår inte Sverige i någon union med Afghanistan där det råder fri rörlighet. Och att jämföra flyktingar som inte har fått sina asylskäl godkända med eumedborgare som får vistas här är väl ändå att jämföra äpplen med päron? Oavsett vad man tycker om flyktingpolitiken. | |
Gloria56 | 2014-03-14 20:41 | |
![]() | Men HALLÅ!! Det handlar inte om annat än att avhysningar kostar vare sej det är afghaner eller rumäner. Det var bara för att visa att det inte är gratis för oss med tiggarna som en del här tror. Om du Måns_E istället för att LETA fel läser vad som står så kan du kanske koppla av sedan. JAG tänker i alla fall inte bemöda mej om att bemöta dej mer. | |
Måns_E | 2014-03-14 21:59 | |
![]() | Jag läser ju vad du skriver, men du kan väl inte tro att rumänska romer skickas med flygplan till Afghanistan? Och även om deras bosättningar inte är tillåtna (och därför också rivs), så innebär det inte att svenska staten har någon rätt att utvisa de rumänska tiggarna. De är EU-medborgare precis som du. Och precis som du får åka till Tyskland och tigga så får rumäner åka till Sverige och tigga. Jag letar inte fel, jag bemöter sakfel och påpekar att afghaner som inte har fått uppehållstillstånd inte är samma sak som tiggande rumäner. | |
Minta | 2014-03-14 22:21 | |
![]() | Mojäng, de rumänska tiggarna som är här ÄR romer. Det trodde jag att du visste. | |
Minta | 2014-03-14 22:39 | |
![]() | Mojäng, jag har svarat på varenda fråga du ställt till mig, varför fortsätter du att säga att jag inte gör det? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-15 10:02 | |
![]() | jag föreslår att regeringen går på min linje,Rumänien är ett skitland rakt igenom,Vi borde visa dom att vi kan lösa detta.med med så många tomma hus som bara står,och med så många arbetslösa som vi har så kunde detta bli världens bästa projekt.Fattar inte att någon inte tagit tag i det, här finns EU pengar att hämta.Rumänska Romer har säkert en del kunskaper som vi inte har.som kan komma till användning.Det kan vara nog nu med kåkstäder Vi är ett rikt land människor ska inte behöva tigga här.Romer är allas ansvar,vi är tillbaka på ruta 1 precis som det är nu har det varit förut,Katarina Taikon vänder sig i sin grav, hon har kämpat för Romer i alla tider.vad gör vi?Varför följer vi inte dom mänskliga rättigheterna ? människor har ingenstans att bo och halva Norrland är tomt vad är problemet ? | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-15 10:25 | |
![]() | Problemet för oss i det "tomma" Norrland är att det finns faktiskt inte många lägenheter eller i vinterklimat beboeliga stugor. Du får i så fall trolla fram el och värme, skolor, vuxenutbildning, poliser och inte minst sjukvård. Vi som trots socialdemokraternas centraliseringspolitk klamrar oss fast här får slåss om de futtiga jobb som finns och vi kämpar hårt för att få tillgång till en öppen vårdcentral och en enda ambulans. Tack vare detta har Robertsfors återfått en del av sin sjukservice, men vi i inlandet ligger illa till. Fin saga, Titti, men den behöver utvecklas enormt. Rika känner vi oss allraminst. Den som inte har skog och land och kan försörja sig själv är det riktigt synd om även i Norrland. Min familj är privilegierad på det viset och vi gör allt vi kan för att hjälpa andra, men det är med ytterst begränsade resurser. | |
Gloria56 | 2014-03-15 10:26 | |
![]() | Suck! | |
jellyflower | 2014-03-15 10:31 | |
![]() | Rumänien får en massa EU pengar som skall gå till hjälpinsatser åt romerna. Hittills har de använt pengarna till att öppna 1 st liten skola, resten har åtgått till "information" på språk som inte romer kan läsa. En del av pengarna har skickats tillbaka. Du har det oerhört gott ställt tiitttiii, tack vare din man, du skrev själv för lite sedan att om du hade bott i lägenhet hade du undrat vad det var för allvarligt fel på dig. Har du tänkt att vi ska köpa villor åt romerna som kommer hit? För vi kan inte låta de stackarna bo i lägenheter, det är ju bara folk det är fel på som bor i lägenheter. | |
jellyflower | 2014-03-15 10:33 | |
![]() | Uppgifterna i första stycket kommer från Sydsvenska Dagbladet som hade en artikelserie om rumänska romer i vintras. | |