Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 302 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2014-05-13 23:14 | |
![]() | Hallå, jag vill veta vad det är som är så provocerande med just säljandet och köpandet av sex, oavsett kontext. För vissa verkar det nämligen vara sexet i sig som liksom är heligt och inte ska kunna säljas eller köpas. | |
| mrperfect | 2014-05-13 23:18 | |
![]() | Det är psykiskt nerbrytande för såväl köpare som säljare och inte sällan kopplat till kriminalitet, trafficking och droger. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-13 23:19 | |
![]() | Jag tror vissa faller in i det gamla hederstänkandet. Att kvinnan förlorar något som mannen tar ifrån henne vid varje kärlekslöst samlag, ungefär. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-13 23:21 | |
![]() | Alltså, jag har väldigt svårt att argumentera mot idealtypen av prostitution, dvs den där alla inblandade är vuxna individer som agerar utefter sin egna fria vilja och alltid har möjlighet att när som helst dra sig ut. Problemet är att det verkar vara väldigt sällan det faktiskt ser ut så. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-13 23:22 | |
![]() | Är det psykiskt ner rutande oavsett kontext? | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-13 23:23 | |
![]() | Nerbrytande, ner rutande kan det mycket väl vara. | |
| apbur | 2014-05-13 23:33 | |
![]() | Precis, det torde ju vara beroende av sin kontext och inte något som kommer per automatik bara för att man säljer sex. Spelteori, ja, så kan det ju vara men nu sker ju ett utbyte i form av betalning så då går hon ju inte lottlös därifrån. Historiskt, och även nu, så används ju kvinnans kropp som något man kan köpslå kring. Något man som kvinna kan använda som resurs. Historiskt så sågs det väl som ett misslyckande för kvinnan om sexet bara var sex eftersom man förutsatte att hon ville ha nåt i gengäld, såsom en trygg framtid. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-14 00:05 | |
![]() | Var det Liv Strömqvist som sa det här med att kyska kvinnor förr avskydde de lösaktiga pga att dessa devalverade värdet av kvinnors enda handelsvara = kroppen? Mkt roligt, och sitter säkert delvis kvar i vissa. I övrigt tror jag att betalningen gör det hela värre. Det är fint att ha sex för att få barn, orgasm eller ett gött äktenskap, men inte för att få pengar. Rent generellt är ju att göra ngt enbart för pengar = horigt. Blir extra tydligt i fallet prostitution, kanske för att pengar ska vara fult och sex ska vara fint och det blir svårsmält när de två korsas. | |
| Minta | 2014-05-14 00:34 | |
![]() | Det är nog i de allra flesta fall obehagligt. | |
| Minta | 2014-05-14 00:34 | |
![]() | Minst sagt. | |
| Minta | 2014-05-14 00:36 | |
![]() | Det finns ett scenario som möjligen inte är det; en "lyxprostituerad, har en fin lägenhet där hon/han tar emot väl valda belevade, renliga och aptitliga personer för sex, där det är en ren affär, utan inslag av förnedring eller våld. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-14 01:00 | |
![]() | Har sett programmet och läst lite av DR:s svar på den kritik som riktats mot dem och måste säga att jag efter att ha sett första avsnittet tyckte det verkade lite märkligt och förstod inte riktigt vad de ville få fram, men när jag läser tankarna kring programmet så kommer det i ett litet annat ljus. "Vi sætter det på spidsen med vilje" ... "oplyser forbrugerne [kunderna] om forskellige aspekter af det at købe sex. Det gør vi, fordi vi gerne vil skabe debat om, hvorvidt det er i orden at købe sex. Hvis det er det, så burde vi jo både kunne have forbrugerprogrammer [konsumentprogram] om emnet og acceptere, at vores døtre søger i erhvervspraktik [yrkespraktik] i branchen?" Själva konsumentprogramsgreppet ställer alltså i sig själv frågan om prostitution verkligen är vilken tjänst som helst och det presenterar bara marknaden som den ser ut för en köpare, utan att ta någon ställning. Och ställningen är ju rent juridiskt sett redan tagen – det är ok. Men de avstår inte från att problematisera frågan, för på torsdag ska de sända två program (samtidigt på olika kanaler av något slags symbolisk anledning) där det ena tar upp det positiva och det andra det negativa. www.dr.dk/Nyheder/In...10 4647.htm www.dr.dk/Nyheder/Te...14 4824.htm | |
| Mindymoo | 2014-05-14 02:40 | |
![]() | Om tiggeriet: De utredningar jag läst om hittills (polis, sociala myndigheter och fältarbetare) har kommit fram till att det oftast INTE rör sig om organiserad brottslighet. Om prostitution: Där förekommer definitivt organiserad brottslighet och människohandel... | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-14 10:29 | |
![]() | Angående den lilla diskussionen om lena anderssons artikel: jag vet inte hur kvalitet i kulturbranschen ska mätas. Kanske tiden en läsare måste klia sig i huvudet innan hon säger bu eller bä är ett bra mått? I så fall är jag böjd att säga att artikeln faktiskt är ganska bra. | |
| apbur | 2014-05-14 11:40 | |
![]() | Nej, inget bra mått. Att vara otydlig är inte smart. Det är dumt. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-14 11:58 | |
![]() | Hahaha. Okej, jag ger upp på Danmark. www.theguardian.com/...n- european | |
| thopman | 2014-05-14 16:15 | |
![]() | Det finns ju faktiskt möjligheten att inte smygtitta på dansk tv utan hålla sej till typiskt svenska program typ anslagstavlan , helgmålsbön eller för den mer vågade bollibompa. | |