Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vira5 - Ej medlem längre2014-05-21 22:23
Antal inlägg: 757

Tråden gällde väl lön och om man var nöjd? Jag är förskollärare och jag är nöjd med min lön. Jag har ett utmanade och stimulerande arbete som ger mig massor av glädje varje dag. Det är inte lätt men jag har ju utbildat mig för att klara av det. Fortbildning får jag också eftersom arbetsuppgifter och förutsättningar förändras i rask takt. Det har alltid känts lätt att gå till jobbet som för den skull inte är enkelt! Jag tjänar så jag klarar mig, vill gärna ha massor av pengar och gör något meningsfullt för mig och många andra varje dag!

apbur2014-05-21 22:28
Antal inlägg: 9699

Roja, vi pratar om förskollärare. Om du vill förneka att det finns strukturella problem som kan förklaras utifrån jämställdhet när det gäller förskolläraryrket får det stå för dig. Men det är väldigt pinsamt.

Nej, jag hänger inte med på vad du ville ha sagt med "äkta" förskollärare och lite fult länkar till en sida om föreståndares lön. För en förskollärare ingår att kunna planera och genomföra ett pedagogiskt arbete som uppfyller kraven i styrdokumenten som inci pratar om. Men det borde väl du veta som har barn på förskola.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-21 22:30
Antal inlägg: 875

Låt oss vara tydliga: du tror att förskollärare har lägre lön än vissa andra jämförbara yrkesgrupper pga diskriminering?

Jag har inte bara barn på förskola. Jag driver en förskola.

Bitte - Administratör2014-05-21 22:30
Antal inlägg: 24199

Jag är inte nöjd med min inkomst nu , men jag är nöjd med mitt liv och det är mer värt en pengar

Bitte

apbur2014-05-21 22:36

Roja, nej, jag vet att det beror på patriarkala strukturer som pågått under längre tid än vad du levt och att detta påverkar lönen, yrkets status och ditt sätt att se på det. Sen huruvida det handlar om diskriminering i juridisk mening är en onödig diskussion. Stäm mig.

apbur2014-05-21 22:39

"Driver förskola"? Haha, du menar att ditt dagis är ett föräldrakooperativ?

amper sand - Ej medlem längre2014-05-21 22:39
Antal inlägg: 2879

:)

siwu2014-05-21 22:43
Antal inlägg: 1242

Jag har arbetat på flera olika förskolor, har varit både föreståndare och arbetslagsledare. Är skitdålig på löneprat.

vira5 - Ej medlem längre2014-05-21 22:44
Antal inlägg: 757

Apbur!! Klockren! Precis vad jag själv tänkte... Haha! Jag har också "drivit förskola"!

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-21 22:48

Ok. Jag tror vi pratar om samma sak.

Om folk säger att de är underbetalda men ändå inte säger upp sig beror det på att de (a) inte kan få andra jobb eller (b) inte vill ha andra jobb. Either way är de inte ''underbetalda''.

Om (a) beror på att de som jobbar som förskolelärare har något attribut -- till exempel en vagina -- som gör att andra sektorer inte välkomnar dem trots att de är lika produktiva så beror det på strukturell/kulturell diskriminering. Jag köper att det är en teoretisk möjlighet men jag tror helt enkelt inte det är fallet när det kommer till förskollärares löner. Pinsamt eller ej.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-05-21 22:54
Antal inlägg: 31064

Gissar: Spelteori upplevde förskoleyrket som enkelt och mysigt för att hon visste att hon inte var där permanent. Mycket lättare att hålla yrkets negativa stress ifrån sig då. Så stod jag ut med att jobba inom vård och omsorg med mycket tunga arbetsvillkor. Jag kände alltid en väg ut och kände mig inte definierad av en massa omständigheter jag inte kunde förändra.

Undrar: Måste folk bli så jävla kränkta i parti och minut? Är det en konsekvens av stressen på förskolan att inte kunna hålla saker ifrån sig? Liten fundering bara.

apbur2014-05-21 23:03

Roja, nej, du hoppar över massa möjliga alternativ men roligt att du försökte få det att se ut som att jag bara har dina fåtal, subjektiva alternativ att välja mellan och att det skulle spegla verkligheten.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-05-21 23:05
Antal inlägg: 31064

Har fortfarande ordet "vagina" ringande i öronen.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-21 23:08

Eller så skulle du kunna skriva ut din egen förklaring till de låga lönerna istället för att metareflektera över min debatteknik. Vi är väl för fan inte gifta.

apbur2014-05-21 23:13

Det var du som började lägga fram dåliga teorier kring förskollärares låga lön. Jag kan ju argumentera emot dina teorier utan att ha en skyldighet att lägga fram en vattentät teori själv. Men det är väl ganska uppenbart vad jag tycker att du missar?

Någon annan som listat ut var jag står i den här frågan?

Incidental - Ej medlem längre2014-05-21 23:25
Antal inlägg: 7958

Ingen går i polemik med dig då de vet att du har rätt. =)

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-21 23:28

Jämställdhet. Strukturer. Yrkesstatus. Saker som hände innan jag föddes.

Ok.

Incidental - Ej medlem längre2014-05-21 23:34
Antal inlägg: 7958

Var det dina förskolor som frekventerade media härom sist?

Oppenheimer - Ej medlem längre2014-05-21 23:40
Antal inlägg: 12

Varför blir ni osams om det här, om man får fråga?

Själv tjänar jag väl ungefär lika mycket som man skulle kunna rekrytera en någorlunda kapabel ersättare för, så man bör kanske vara "nöjd" med lönen.

spelteori - Ej medlem längre2014-05-21 23:44
Antal inlägg: 714

Jaja men du håller ju på med Manhattanprojektet, känns instinktivt som en rätt snäv rekryteringsbas.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?