Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
myran_64 - Ej medlem längre2006-12-10 11:54
Antal inlägg: 3157

Tyck vad du vill.
Men mycket av det som skrivs och spelas idag är glömt imorron!! Vem kommer ihåg vilka/vilken låt som vann i olika Fame, för att ta ett exempel! Vem minns schlagervinnare som höll fram till finlalen och en vecka till ungefär? Alla kan inte tycka lika, speciellt när man inte är på samma våglängd.
Men min lista är min, och din lista är din. Min åsikt är min, och din åsikt är din...
slut på diskussionen.

jssfrk2006-12-10 12:09
Antal inlägg: 771

Adam & the Ants: de tre sista låtarna på albumet "Kings of the Wild Frontier" (1981), nämligen "Jolly Roger", "Making History" och "The Human Beings" ligger sjukt bra till. Adam & the Ants är helt jävla überbra, oavsett om de sjunger om indianer, stråtrövare eller myrsex. Hela den perioden i musikhistorien känns helt mäktig, folk kunde ju göra vad fan som helst och sälja miljarders skivor.

Tymon Dogg "Locks, Bolts & Hinges" (1981?). Tymon Dogg sjöng en låt på The Clash "Sandinista!" ("Lose This Skin" heter den) som alla hatar utom jag. Jag hittade hans album nånstans för tio spänn, och alla låtar är aslökiga utom just "Locks, Bolts & Hinges" som är helt sjukligt bra. Fioldriven new wave-pop med irländska vibbar och säregen sång.

Hazel O'Connor "Eighth Day" (1980). Jättejättekonstig dystopisk skildring som jag tror är soundtrack till nån film. Den drar paralleller mellan Bibelns skapelseberättelse och hur människan uppfinner en massa maskiner. Sista versen börjar "On the eighth day machine just got upset", och sen går världen under. Jättejättekonstig, sa Bull.

Jona Lewie "Stop the Cavalry" (1983?) Mäktig syntpop i marschtakt som behandlar krigets fasor. Blir en jullåt i refrängen ("Wish I could be home for Christmas" följt av bjällerklang innan nästa vers börjar). Släppt på Stiff Records, alla knäppisars favoritbolag.

Au Pairs "Diet" (1980) Feministisk postpunk deluxe. Kantigt och grått och superengelskt. Och väldigt väldigt argt! "Press the button on the tumble dryer / Nothing could take her higher /.../ She doesn't have political views".

The Slits "So Tough" (1979) Mer postpunk från arga kvinnor. Fast med litet poppigare tongångar. Call-and-response-refräng er är så galet underskattade. Och den här trummisen är bananas. Mer sånt.

Stump "Ice the Levant" (1987) Egentligen litet för sen i sammanhanget. Men så bra att den måste vara med. Här är det inte bara trummisen som är bananas. Refrängen lyder ungefär "Boom! Bodies blister! Boom bang. Shrapnel splinter. Boom bang! Boom! Abandon. Kaboom! Kaboom! Kaboom!" Låter som om Zappa varit postpunk.

The B-52's "Mesopotamia" (1982). Alltså, de sjunger om tvåflodslandet! Övriga kommentarer överflödiga.

World Domination Enterprises "Asbestos Lead Asbestos" (1985) Clash mellan industrirock och hiphop med funkbas och skrikiga gitarrer. Och hur hårt är det inte att sjunga om asbest och bly?

Sorry att det blev så långt, men jag gick verkligen igång på det här. Hoppas nån uppskattar inlägget :)

jssfrk2006-12-10 12:10

Sant myran, det görs mycket förbrukningsmusik idag. Men det tror jag detalltid har gjorts. Nåväl.

jssfrk2006-12-10 12:10

*det alltid

oeronbarn - Ej medlem längre2006-12-10 13:00
Antal inlägg: 2288

det görs väldigt mkt bra musik nuförtiden. men visst, om man har "olika Fame" som referensram kan det nog vara svårt att upptäcka den.

myran_64 - Ej medlem längre2006-12-10 13:09
Antal inlägg: 3157

det var bara en liknelse, om det nu var från mitt inlägg du menar.. JAg kollar INTE på såpor typ Fame, men det är svårt att unvika löpsedlarna om vad bra och duktiga dom är, och framröstade av svenska folket!!!! kollar inte schlagerfestivalerna heller men det är också omöjligt att undgå då låtarna spelas "ihjäl" under några få dagar/veckor.. Flera gånger i timmen samma låt på alla kanaler..

LasseBjörn2006-12-10 13:10
Antal inlägg: 2611

Inte på 107,1 Vinyl.

jssfrk2006-12-10 13:33

Reklamradion är enkelspårig och dålig och fokuserar gärna på löpande band-musiken, sant. Men den går väl alldeles utmärkt att undvika. Och löpen går väl in genom ena ögat och ut genom det andra (höll jag på att skriva).

Somliga av schlagerdängorna är ju riktigt trivsamma, åter andra bottenlöst usla. De trivsamma kommer folk ihåg, de usla glöms bort. Precis som det alltid varit.

Sedan kan det ju mycket väl vara så i vårt fantastiska informationssamhälle att man utsätts för MER musik, vilket väl ofrånkomligen leder till mer nonsens, vilket man sedan glömmer bort. Eller så väljer man bort att utsätta sig för denna.

Candee2006-12-10 15:38
Antal inlägg: 1256

Ja, musiken på 80-talet var inte alltid en höjdare fast det tyckte man ju inte då. Konstigt att ingen har nämnt t.ex. Guns ´n Roses vilket jag tycker är konstigt..låtar som Paradise City, Don´t cry, Patiense etc...hur bra som helst ju..!

nicke_bagare2006-12-10 16:06
Antal inlägg: 324

wood pecker from space med video kids.grym 80-talare

Vega52006-12-10 16:21
Antal inlägg: 209

what's up med 4 non blondes. fan va hon var snygg som sjöng - linda perry alltså. som förresten gjort ett par bra egna plattor också.

jssfrk2006-12-10 18:20

Nicke: Woodpeckers from Space är riktigt bisarr, och verkligen bortglömd också!

Erty872006-12-16 23:15
Antal inlägg: 134

Bortglömd låt som jag precis hittade på flickvännens dator:

Jumper - När hela världen står utanför

Mimsan19862006-12-17 17:11
Antal inlägg: 555

Bandstarter med Brainpool då? Den är ju en kanonlåt, kommer ihåg den från sommarlovsprogrammet Tippen. Även det en hit.

ecnaton2006-12-17 17:43
Antal inlägg: 90

Vilka minnen som dyker upp när man läser den här tråden. Låtar som man glömt/försökt glömma hittar man.
Hade en favorit som heter "Caravan of love" men kommer inte ihåg vad de hetter som sjöng den.
Sen hade ju Tears for fears en hel del bra låtar, och glöm inte Savage Garden med "Affirmiation" (stavningen?)

TopBanana2006-12-21 10:37
Antal inlägg: 752

Vad har hänt med "Raising my family"; försökte hitta den på i-tunes shop och den FINNS inte? Den fanns med på Absolute Reggae för flera år sen; men nu finns inte det albumet heller?

TopBanana2006-12-21 10:37
Antal inlägg: 752

PS: Håller med jssfrk - Adam And the Ants är hur bra som helst! Fortfarande!

monk - Administratör2006-12-21 10:39
Antal inlägg: 2379

Falco - Rock me Amadeus... skön som fan, vann vinylsingeln på en danstävling i lågstadiet :p

lelou - Ej medlem längre2006-12-21 13:10
Antal inlägg: 2025

Dub Be Good to Me - Beat International. Den tyckte jag var kanon .

Ricecake - Ej medlem längre2006-12-21 15:32
Antal inlägg: 148

vafan tarzanboy är ju skitbra

starship- we built this city

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?