Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 885

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2014-08-13 23:55
Antal inlägg: 37631

En av sönerna är 183 cm och väger 66 kilo hans bmi ligger på gränsen till undervikt och han får kommentarer om att han är smal.han bryr sig inte om det.Tror tjockisar är mer lättretade en smalisar,och varför förstöra salladen med dressing ?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-14 00:13
Antal inlägg: 2728

Dressing är äckligt.

le-lou2014-08-14 00:17
Antal inlägg: 17500

ni pratar ju konstant om media. Är det detta "sociala"?
även om media påverkar så är det inte media som ger folk komplexen och mobbandet. Det är kommentarer och pekandet från folk som sårar och skadar. Det är helt ok för en tjockis att käka på McDonalds men en smal i gymmet? Nej jösses vad tränar HON för? Så mager som ho är.
Ni ser ju själva tex vad Bitte skrev, hon har aldrig hört nån säga nåt till henne själv under de åren som hon var överviktig. Jag är rätt säker på att det hör till ovanligheterna att man får höra "vad tjock du är" från nån om man är tjock.
Det är fasen mkt färre som säger rätt ut till nån som är tjock än till nån som är smal.
Så ja enligt mig så är det mer socialt accepterat att vara knubbig, mullig och rent av tjock än tvärtom. Man SKA ju ha lite mage och man ska ju vara så där härligt formig. Krav och krav åt alla jävla håll hur man än vänder sig.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-14 00:24

Sant, le-lou.
Kommentarer från min feta, kvinnliga chef senaste veckorna:
" Vem skulle vilja dejta dig? Du bjuder väl på en dietbar till middag, måste ju vara spännande.."
"Du och din sunda mat. Du är en sån jävla trädkramare".

Incidental - Ej medlem längre2014-08-14 00:31
Antal inlägg: 7958

Ä, vad fan, kör Dukandieten så mår ni bra. mabra.com/dukan-dieten/

crille212014-08-14 09:11
Antal inlägg: 10

När jag var 7 år fick jag veta att jag var en tjockis. Året var 1956. Jag lades in på sjukhus på en svältdiet. Magen skrek av hunger och jag grät varje kväll innan jag somnade. Dessutom fick jag, varje kväll titta på när de andra barnen på avdelningen åt sitt godis.
När jag kom hem gick jag snart upp alla kilon igen plus några extra. Så har det fortsatt i snart 60 år. Jag har aldrig ätit speciellt mycket eller onyttigt eftersom jag då skulle väga flera hundra kilo. Jag får fortfarande titta på när människor utan viktproblem smörjer sitt krås och nåde mig om jag som är en tjockis ens smakar på onyttiga saker. Då känns blickarna.
Kommentarer som skär som knivar förekommer också. Det som jag också känner är att jag är väldigt lätt att " hoppa på.
Mina värden är bra och jag är frisk och pigg. Jag har orkat jobba 45 - 50 timmar i veckan och har många "järn i elden." Men vad hjälper det när man anses som en tjockis utan karaktär och klassas in i en värd där man äter ohämmat. För det har man ju minsann sett på TV. Att generna spökar talas det aldrig om.

Jag jobbar som lärare och tvingas dagligen konstatera att cirka 5 barn i varje klass har samma problem som jag och redan på lågstadiet blir medvetna om detta. Flera av mina tjejer i årskurs 3 bantade under vårterminen. Ingen av dessa hade övervikt.

jellyflower2014-08-14 09:49
Antal inlägg: 1108

Ens kroppsvikt bestäms till minst 50% av ens gener fick jag lära mig på en MOOC från Köpenhamns universitet, "Diabetes, a Global Challenge" som gick i våras. (Detta givetvis vid ad lib utfodring, ej tillämpligt då livsmedelsbrist råder).

Feta människor kan t ex vara feta för att deras fettceller inte frisätter det hungerhämmande hormonet leptin. De har däremot gott om celler som producerar och frisätter hungerhormonet ghrelin.

Ämnet är förstås betydligt mer komplicerat än att man kan redogöra för det i ett foruminlägg. Men man kan, om man är intresserad, försöka studera det hela och skaffa sig kunskap, eftersom man då slipper göra bort sig fullständigt med sina korkade fördomar.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-14 09:58

Både ghrelin och leptinnivåerna kan påverkas av vilken typ av föda man intar.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-14 10:01

Nötter, grönsaker och fullkorn tex minskar frigörelsen av ghrelin.

le-lou2014-08-14 10:49

Ramble Tamble . ja på nåt märkligt vis är "nyttig" och "sund" oerhört provocerande begrepp i sociala sammanhang, och jag räknar sociala sammanhang NERE på jorden, i every day life bland helt normala människor.. Jag kommer alltid att ha åsikten att tjock inte är hälsosamt, den åsikten stöttar forskningen också. Men ve mig om jag yppar den. Egentligen så borde folk peppa varandra MER till motion och bättre mat men det är helt tvärtom märker jag. Fler påpekade för mig när jag var smal att jag skulle äta mer och stirrade med spelad oro - nu verkar alla nöjda och glada att jag är lika rund som de....och jag är säker på att tystnaden skulle fortsätta även om jag gick upp mer och flötade till mig än mer. Så kontraproduktiv i mina ögon. Så jävla taskigt rent ut sagt.

Det här märkliga beteendet ser man i mer saker. Jag dricker tex inte, och jag orkar inte ens räkna upp alla de ggr som jag får höra hur tråkig jag är för att jag inte "ENS tar ett glas vin". Tjat tjat tjat.
"Man måste njuta av livet". Öh ja jag på mitt sätt och du på ditt. Njut på! Men sluta hyckla.

Så nej. Det socialt accepterade är att dricka alkohol, vara en smula eller mer överviktig, äta kött, skaffa barn, ha mycket roliga och stimulerande vänner och att gilla att jobba.

le-lou2014-08-14 10:52

Oavsett vad media säger. Ni kan inte sitta och konstant peka på tidningar och filmer, det är HUR de här populärkulturella uttrycken sätter pränt på oss som är det viktiga.
Ja en del småtjejer bantar. Tragiskt. Men "Alla" är inte barnen eller tonåringarna. De har helt andra normer än övriga i mina ögon. Jag pratar kanske betydligt mer om livet efter 25. Då ställs plötsligt helt andra krav. Krav krav krav hur vi än vänder oss.

crille212014-08-14 14:00
Antal inlägg: 10

Jag hade en gång en arbetskamrat som blev sjuk i cancer. En dag när jag inte jobbade hade hon varit och hälsat på. Innan hon blev sjuk var hon lite överviktig. En av mina kollegor berättade att hon blivit så fin. " Tänk dig X 20 kg lättare och i en snygg röd peruk".
Jag svarade någonting som jag inte minns med gråten i halsen. X Gick bort några månader senare. Jag tror nog att X hade kunnat stå ut med sina extra kilon om hon fått vara frisk och stannat hos sin familj. Jag ville bara berätta eftersom det här uttalandet säkert inte varit illa menat men det visar ändå hur en del människor tänker om den som har lite övervikt.

jellyflower2014-08-15 09:39

Hemsk historia crille. Jag minns när jag var en förvirrad tonåring, besatt av att bli smal, jag tänkte att det skulle vara värt det att få cancer om jag bara fick vara smal ett halvår eller så av mitt liv.

Givetvis var det en ung människas idiotiska fundering, i den åldern känns inte döden som en realitet. Men det säger ändå en del om hur desperat och allt uppslukande min önskan att "bli smal" var.

Jag kanske bör tillägga att jag var normalviktig, inte överviktig alls, men jag ville vara tunn som en tråd. Som en Olsen-tvilling.

jellyflower2014-08-15 09:45

le-lou, jag förstår hur du menar med extrakilona, men fatshaming drabbar väl de som är obesa, dvs de som är riktigt tjocka. Jag undrar om dina väninnor skulle vara så fryntligt inställda till dig om du gick upp 30-50 kilo. Det är människor i den viktklassen som utsätts för omgivningens "rättmätiga" äckel och vrede. "Hur kan man göra så mot sig själv?" "Hon har ju barn, tänker hon inte på dem?" osv. Det är först då som den moraliska indignationen blir riktigt göttig, inte när nån har storlek 40 ist för 36.

le-lou2014-08-15 09:54

Jellyflower, man behöver inte gå runt med den typen av övervikt för att det ska bli hälsofarligt. Övervikt är ett jätteproblem i västvärlden.

"Risken att dö före 60 års ålder är lika stor för en tonåring med extrakilon som för en tonåring som röker.
En svensk studie visar att inte bara fetma är farligt för hälsan - övervikt är det också." www.expressen.se/hal...ma n-trott/

Du skrev: "Hur kan man göra så mot sig själv?" "Hon har ju barn, tänker hon inte på dem?""
Menar du att folk säger så rakt till dem? Vad folk TÄNKER är ju en helt annan grej? Är det konstigt menar du?

jellyflower2014-08-15 10:23

Le-lou, jag tycker inte det är konstigt alls och jag tänker så själv, med en skräckblandad fascination. Eller fascinerad skräck. Men jag känner inte så mycket avsky som

Övervikt är mycket farligt men man måste då slå fast först vad som är övervikt, och det är inte helt lätt. Övervikt för en europé eller amerikan kan vara fetma för en asiat, hälsomässigt sett.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-15 10:31

På bmiraknare.se kan man se vad som är undervikt, normalvikt, övervikt resp. fetma enligt WHOs riktlinjer.

jellyflower2014-08-15 10:46

Ja, ramble, men BMI är inte optimalt. Risken för diabetes ökar vid fetma el BMI för en europé/amerikan lika mycket som vid övervikt enl BMI för en asiat, olika människor "tål" alltså olika vikt. BMI tar inte hänsyn till kroppskomposition, därför kan mycket muskulösa personer ha ett BMI som säger att de lider av fetma. Det är också skillnad på var man har sitt fett, t ex a visceralt fett betydligt farligare än underhudsfett.

Midjemåttet i förhållande till höftmåttet är hittills det bästa måttet för hemmabruk. Dexa-scan + MRI för mätning av andelen visceralt fett är den hittills mest exakta metoden, men självklart inget man gör hemma i stugan.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-15 10:48

Vilket också framgår av informationen på sidan.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-15 10:49

Och vi diskuterar väl ändå i första hand européer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?