Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 20 028 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 12:44 | |
![]() | Den här snubben gav "området" namnet Palaestina Hadrianus var först välvillig mot judarna och lovade dem att återuppbyggaJerusalem, som fortfarande låg i ruiner efter den stora judiska revolten och förstörelsen 70 e.Kr. Judarna kände sig dock bedragna när de fick reda på att han ville återuppbygga staden som enhednisk metropol och bygga ett nytt tempel tillägnat Jupiter på ruinerna av det judiska templet. När han förbjöd den rituella omskärelsen av pojkar, som han betraktade som stympning, blev stämningen allt mer anspänd och ett uppror lett av Bar Kokhba varade från132–135. De romerska förlusterna var så avsevärda att Hadrianus utelämnade den tidigare obligatoriska formuleringen "jag och min armé är välmående" i redogörelsen till den romerska senaten. Efter det brutala undertryckandet av revolten år 135 och ödeläggandet av Judéen – enligt Cassius Diosredogörelse blev 580 000 judar dödade, 50 befästa städer raserade och 985 byar förstörda –, försökte Hadrianus fullständigt utrota judendomen, som han ansåg var källan till de ihållande upproren. Han förbjöd torahn och den judiska kalendern, han lät avrätta judiska lärda, de judiska heliga skriftrullarna brändes på Tempelberget och på det före detta tempelområdet uppställde han statyer av Jupiter och sig själv. I försöket att utplåna minnet av Judéen gav han den romerska provinsen det nya namnetSyria Palaestina, en kränkande påminnelse om tidigare fiender till judarna. Han grundade Jerusalem på nytt under namnet Aelia Capitolina och förbjöd judar tillträde. Senare fick de tillträde till staden en gång om året vid Tisha B'Avför att sörja nederlag, tempelförstörelse och fördrivning. Judarna förblev därefter utspridda i diasporan och utan egen stat till 1948.[3][12] | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 13:26 | |
![]() | Vad är sanningen? """""""Är palestinierna ett påhittat folk? Det bästa beviset är att citera vad palestinierna och araberna själva har sagt. Här är en lista med tio kristallklara bevis från deras egna ledare. 1. “Den arabiska ledaren Auni Bey Abdul-Hadi sa till den Brittiska Peel kommissionen år 1937: ’Det finns inget land som heter Palestina. “Palestina” är en term som sionisterna uppfann. Det finns inget Palestina i Bibeln. Vårt land var i århundraden en del av Syrien. ’Palestina’ är främmande för oss. Det var sionisterna som införde det begreppet.'”[4] 2. “Den första kongressen för muslimer och kristna organisationer hölls i februari 1919 för att överväga framtiden för det område som tidigare styrts av det ottomanska imperiet, vilket upplöstes efter första världskriget. Kongressen förklarade: ’Vi anser att Palestina är en del av Arabiska Syrien eftersom det aldrig någonsin har varit separerat från det. Vi är knutna till dem med nationella, religiösa, språkliga, moraliska, ekonomiska och geografiska band.’”[5] 3. “Den berömde forskaren Philip Hittis vittnesmål inför den anglo-amerikanska kommittén 1946, konstaterade att det inte finns något sådant som Palestina i historien, ’absolut inte’.”[6] 4. “Den Palestinske talesmannen Ahmad Shuqeiri berättade i FN:s säkerhetsråd år 1956 att Palestina inte var något annat än södra Syrien.”[7] 5. “Jag tror att det finns en arabisk nation. Jag tror inte att det finns en palestinsk nation. Jag tror att det är en kolonialistisk uppfinning… När fanns det några palestinier?…Fram till det 19:e århundradet var Palestina den södra delen av stor-Syrien. – Azmi Bishara, 1994″[8] 6. Det mest klarläggande uttalandet av alla, kommer emellertid direkt från chefen för det militära högkvarteret i den Palestinska befrielseorganisationen (PLO), Zuheir Muhsein, som den 31 mars 1977 förklarade, “Det palestinska folket existerar inte. Skapandet av en palestinsk stat är endast ett medel för att fortsätta vår kamp mot staten Israel, för vår arabiska enighet … Bara av politiska och taktiska skäl talar vi idag om existensen av ett palestinskt folk, eftersom de arabiska nationella intressena kräver att vi har ett land för det Palestinska folket för att kunna motverka sionismen. Av taktiska skäl kan Jordanien, som är en suverän stat med definierade gränser, inte göra anspråk på Haifa och Jaffa, men som palestinier, kan jag utan tvekan kräva Haifa, Jaffa, Beer-Sheva och Jerusalem.”[9] 7. “I PLOs egen stadga eller godtagna grundlag (Artikel 1) fastslås det att Palestina är en del av den arabiska nationen. I den “arabiska nationen” har det aldrig funnits en stat som kallas Palestina.”[10] 8. Artikel 24 i 1964 års version av PLOs stadgar fastslår att palestinierna inte har några som helst anspråk på varken Västbanken och Gaza, just de områden där de nu vill att världen ska erkänna palestiniernas historiska rättigheter till en egen stat. 9. ”Vid Arabförbundets möte i Amman i november 1987, sa Jordaniens kung Hussein: ’Uppkomsten av en palestinsk nationell stat kommer som ett svar på Israels påstående att Palestina är judisk.’”[11] 10. “Under hela dennes auktoriserade biografi (Alan Hart, Arafat: terrorist eller fredsskapare) hävdar Arafat åtminstone ett dussin gånger: ’Det palestinska folket har inte någon nationell identitet. Jag, Yassir Arafat, är förutbestämt av ödet att ge dem denna identitet genom krig med Israel.'”[12] Arafat gjorde ett enastående arbete. Men det visar bara, först och främst att den palestinska nationella identiteten är en mycket ny uppfinning. För det andra, baseras den palestinska identiteten främst på kampen för att förstöra en annan stat i stället för att bygga sin egen. Alla de tio uttalandena ovan, gjordes under en period av 75 år från 1919 t o m 1994 av arabiska ledare och talesmän själva, och visar att palestiniernas nationella identitet inte har några historiska rötter.""""" | |
Millwad | 2014-11-03 15:26 | |
![]() | Moose, jag finner det komiskt att du hänvisar till en ren och skär propagandablogg. Att du sedan spinner vidare gällande att Palestinierna är ett påhittat folk gör dig än mer okunnig och obehaglig. Dina källor är extremt vinklade och tagna direkt från sionist-bloggar, hade liknande paralleller gjorts mellan Israel och dess existens hade du och dina jämlikar varit de första att anklaga en för antisemitism. | |
Minta | 2014-11-03 15:28 | |
![]() | Att Palestina inte är en officiellt erkänd stat gör det inte mindre riktigt att det får status som stat. Israel var inte heller en erkänd stat från början, utan blev det genom omvärldens försorg. | |
Millwad | 2014-11-03 15:33 | |
![]() | Minta, med Moose logik så kan man göra ett liknande påstående gällande att Israel och israeler skulle vara ett påhittat folk. Komiskt nog vore ett sådant påstående extremt provocerande för Moose och hans jämlikar, medan de själva avhumaniserar och förminskar palestiniernas existens om och om igen. | |
Millwad | 2014-11-03 15:39 | |
![]() | Bara för att ingen ska köpa Moose propaganda så vore det vettigt om vi ger lite källor till det han har lagt upp i denna tråd. Paragrafen om att palestinier är ett påhittat folk, det har han fått från "www.thewatchman.org", en ren och skär pro-israelisk propagandasida. Om man ska bedriva en seriös diskussion, Moose, då är det nog vettigt att hänvisa till källor som inte är extremt partiska. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-11-03 15:43 | |
![]() | www.si-info.org/1948...-o eversikt I januari 1918 erövrade britterna Palestina, vilket alltså var efter den tidpunkt som området hade lovats till det judiska folket genom Balfourdeklarationen den 2 november 1917. I Palestina ingick då vad som idag är västra Irak, Jordanien, Västbanken, Israel och Gazaremsan. Palestina befolkades av palestinier som på den tiden var ett slags medborgarskap för alla områdets invånare. Oavsett om man var jude, muslim, arab eller kristen så kallades man alltså palestinier. Faktum är att den arabiska befolkningen i Palestina helst inte kallade sig palestinier, eftersom begreppet associerades till den judiska befolkningen. Den arabiska befolkningen föredrog att benämnas araber, eftersom det ansågs vara finare att vara arab än att vara palestinier. | |
FinPralin | 2014-11-03 16:11 | |
![]() | "Att Palestina inte är en officiellt erkänd stat gör det inte mindre riktigt att det får status som stat" Vad ska vi mer erkänna? Utopia? | |
Minta | 2014-11-03 16:22 | |
![]() | Tycker du verkligen inte att palestinierna ska ha en egen stat? Varför skulle Israel bli en stat? För att gud har givit dem landet? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 17:16 | |
![]() | Millwad Bara för att du läser sådana bloggar säger det inte att jag gör det. Jag googlade på "vad är palestinier" fram kommer detta! jerusalemsmurar.se/v...pa lestina/ Kan du bekräfta att det jag skickade är lögn? Om inte så kläck inte ur dig rena lögner. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-11-03 18:18 | |
![]() | Millwad, Det är ingen större idé att gå i polemik med Älgen72 om detta. Jag har försökt i en tidigare tråd som var aktuell i samband med de stridigheter mellan Israel och delar av Palestina som var nu senast. Det finns ingenting som tyder på att han har någon som helst kontroll på vad källkritik är och det verkar inte som han är villig att ta till sig den kunskapen heller. Han bara fortsätter att länka till denna typen av sionistiska bloggar, think tanks och hemsidor. Det man ska ha i åtanke när man diskuterar Palestina-Israelfrågan är att både judar och araber från början är semiter och tillhörde det semitiska folkslaget. Semiterna befolkade hela denna region innan ens orden arab eller jude fanns. Semiterna var ett folk som pratade semitiska språk och hebreiska, arameiska, kananeiska, arabiska m fl är sådana språk. En av Noaks söner, Sem, ska enligt bibeln ha varit ursprunget till namnet semit. Ordet arab är av betydligt äldre datum än ordet jude. Benämningen jude har egentligen bara funnits sedan delar av de semitiska folkslagen anammade en monoteistisk religion och började använda uttrycket Juda Rike. Detta skedde inte förrän runt 600-800 f.Kr. Ordet arab är ett betydligt äldre uttryck för människor som bodde i landet Arabien som sträckte sig mellan nuvarande Jemen via Saudiarabien till Jordanien och har egentligen ingenting med religion att göra. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-11-03 18:22 | |
![]() | 600-900 f.Kr ska det vara | |
le-lou | 2014-11-03 18:38 | |
![]() | Det skulle vara mycket mer intressant med en diskussion avseende proportionalitet och metoder, snarare än det gamla vanliga tugget om vems fel allting är.. Enligt många gör inte Israel något fel. Men ok. De allierade under andra världskriget hade mycket större moralisk legitimitet än nazisterna, men var det rätt att bomba Dresden med en sådan intensitet som de allierade gjorde -en eldstorm där många tusen civila tyskar inkl barn brändes levande? Och hur ska man se på Hiroshima-bomben? Är det rimligt av Israel att gå långt utöver principen ”öga för öga, tand för tand? Det verkar snarare vara 20 tänder för en tand. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-11-03 18:43 | |
![]() | Det har redan diskuterats i en annan tråd. Den jag nämnde i mitt senaste inlägg. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-11-03 18:44 | |
![]() | Denna tråd handlar om det rätta eller felaktiga i att Sverige har erkänt Palestina som stat. | |
rebell99 | 2014-11-03 20:11 | |
![]() | idag besköts Israel återigen av raketer från Palestina | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-11-03 20:34 | |
![]() | Finns inte på nyheterna än. När skedde det? Idag trakasserades 100 000 palestinier av Israeliska gränsvakter. Idag satt det 5200 palestinska politiska flyktingar i israeliska fängelser. Ännu en dag utan rättegång. Idag bröt Israel mot folkrätten och FN:s konventioner vad gäller ockupation. I måndags förra veckan offentliggjorde Israel planer på 1000 nya bosättningar i Östra Jerusalem. Så vad är nytt under solen? | |
yora - Ej medlem längre | 2014-11-03 20:45 | |
![]() | Intressant tråd. Konflikten i mellanöstern verkar i mina ögon helt olöslig men om det faktiskt som några här påstår finns en öppning för en tvåstatslösning vore det underbart. Jag har aldrig läst några speciella analyser av konflikten utan bara följt den i nyhetsbevakningen och man blir ofta förvånad över hur Israels agerande faktiskt verkar accepteras när det är så grymt och provocerande. Så att erkänna Palestina som stat tycker jag är på tiden. Det borde rimligen vara så att om det plågade folket får vara en erkänd förhandlingspart så skulle det kunna vara ett steg på vägen mot att komma närmare vettiga samtal. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-03 22:03 | |
![]() | Nyhetsbevakningen är ganska färgad ska du veta, röd grön. | |
rebell99 | 2014-11-03 22:20 | |
![]() | fel av mig anfallet på israel var i lördags | |